گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۵ بخش۲: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴۱: خط ۴۱:
البته اين بحث تتمه اى دارد كه به زودى در بحثى جداگانه خواهد آمد - انشاء الله تعالى .
البته اين بحث تتمه اى دارد كه به زودى در بحثى جداگانه خواهد آمد - انشاء الله تعالى .
<span id='link16'><span>
<span id='link16'><span>
==روايات ديگرى در ذيل آيات ۱ الى ۱۱، سوره مؤمنون ==
==روايات ديگرى در ذيل آيات ۱ الى ۱۱  سوره مؤمنون ==
و در الدرالمنثور است كه ابن منذر و ابن ابى حاتم و حاكم - وى حديث را صحيح دانسته - از ابن ابى مليكه روايت كرده اند كه گفت : از عايشه پيرامون متعه پرسيدم ، گفت بين من و شما حكم ، كتاب خدا است، آنگاه اين آيه را تلاوت كرد: «'''والّذين هم لفروجهم حافظون
و در الدرالمنثور است كه ابن منذر و ابن ابى حاتم و حاكم - وى حديث را صحيح دانسته - از ابن ابى مليكه روايت كرده اند كه گفت : از عايشه پيرامون متعه پرسيدم ، گفت بين من و شما حكم ، كتاب خدا است، آنگاه اين آيه را تلاوت كرد: «'''والّذين هم لفروجهم حافظون
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۱۹ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۱۹ </center>
الاّ على ازواجهم او ما ملكت ايمانهم '''» سپس گفت: اگر كسى جز آنچه كه خدا به او تزويج كرده و يا ملك او نموده است ، زن ديگرى بخواهد او از تجاوزكاران است.
الاّ على ازواجهم او ما ملكت ايمانهم'''» سپس گفت: اگر كسى جز آنچه كه خدا به او تزويج كرده و يا ملك او نموده است ، زن ديگرى بخواهد او از تجاوزكاران است.


مؤلف: نظير اين روايت از قاسم بن محمد نقل شده . جواب اين دو روايت همانطور كه گفتيم اين است كه زن متعه شده زوجه است ، و آيه شريفه على رغم اين روايت آن را تجويز كرده. و در تفسير قمى در ذيل آيه «'''فمن ابتغى وراء ذلك فاولئك هم العادون'''» گفته: يعنى ، كسى كه از اين حد و مرز تجاوز كند.
مؤلف: نظير اين روايت از قاسم بن محمد نقل شده . جواب اين دو روايت همانطور كه گفتيم اين است كه زن متعه شده زوجه است ، و آيه شريفه على رغم اين روايت آن را تجويز كرده. و در تفسير قمى در ذيل آيه «'''فمن ابتغى وراء ذلك فاولئك هم العادون'''» گفته: يعنى ، كسى كه از اين حد و مرز تجاوز كند.
خط ۵۶: خط ۵۶:
مؤلف: نظير اين روايت را قمى در تفسير خود به سندى كه به ابى بصير دارد، از امام صادق (عليه السلام) در ضمن حديثى مفصل آورده . و باز نظير آن در ذيل آيه «'''و انذرهم يوم الحسرة اذ قضى الامر'''» در جلد چهاردهم اين كتاب گذشت.
مؤلف: نظير اين روايت را قمى در تفسير خود به سندى كه به ابى بصير دارد، از امام صادق (عليه السلام) در ضمن حديثى مفصل آورده . و باز نظير آن در ذيل آيه «'''و انذرهم يوم الحسرة اذ قضى الامر'''» در جلد چهاردهم اين كتاب گذشت.


بحث حقوقى و اجتماعى
«'''بحث حقوقى و اجتماعى'''»
<span id='link17'><span>
<span id='link17'><span>
==در باره فلسفه و حكمت تشريع ازدواج موقت در اسلام ==
==در باره فلسفه و حكمت تشريع ازدواج موقت در اسلام ==
جاى هيچ ترديدى نيست كه حوائج زندگى ، بشر را وادار كرده كه براى اجتماع خود
جاى هيچ ترديدى نيست كه حوائج زندگى ، بشر را وادار كرده كه براى اجتماع خود
۱۶٬۳۵۶

ویرایش