گمنام

تفسیر:المیزان جلد۲۰ بخش۲۶: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۶۸: خط ۱۶۸:
<center> «'''بحث روایى'''» </center>
<center> «'''بحث روایى'''» </center>


==(رواياتى در معناى آيات گذشته ) ==
==رواياتى در معناى آيات گذشته ==
در تفسير قمى در ذيل آيه «'''اذا الشمس كورت '''» فرموده : يعنى خورشيد سياه و تاريك مى شود، و در معناى آيه «'''و اذاالنجوم '''» انكدرت فرموده : يعنى نورش از بين مى رود، و در «'''و اذا الجبال سيرت '''» فرموده : حركت مى كند اين همان است كه در آيه «'''تحسبها جامده و هى تمرمر السحاب - كوهها را جامد مى پندارى و حال آنكه مانند ابرها در حركتند'''» فرمود. و در آيه «'''و اذا العشار عطلت '''» فرموده اشتران وقتى كه همه خلق مردند بى صاحب مى مانند، كسى نيست شير آنها را بدوشد، و در جمله «'''و اذا البحار سجرت '''» فرمود: درياهايى كه پيرامون كره زمين هستند همه آتش مى شوند، و در جمله «'''و اذا النفوس زوجت '''» فرمود: يعنى با حور العين تزويج مى كنند.
در تفسير قمى، در ذيل آيه «إذَا الشَّمسُ كَوِّرَت» فرموده: يعنى خورشيد، سياه و تاريك مى شود. و در معناى آيه «وَ إذَاالنُّجُومُ انکَدَرَت'''» فرموده: يعنى نورش از بين مى رود. و در «وَ إذَا الجِبَالُ سُيِّرَت» فرموده: حركت مى كند؛ اين همان است كه در آيه «تَحسَبُهَا جَامِدَة وَ هِىَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَاب: كوه ها را جامد مى پندارى و حال آن كه مانند ابرها در حركت اند» فرمود. و در آيه «وَ إذَا العِشَارُ عُطِّلَت» فرموده :اشتران، وقتى كه همۀ خلق مُردند، بى صاحب مى مانند؛ كسى نيست شير آن ها را بدوشد. و در جملۀ «وَ إذَا البِحَارُ سَجِّرَت» فرمود: درياهايى كه پيرامون كره زمين هستند، همه آتش مى شوند. و در جملۀ «وَ إذَا النُّفُوسُ زُوِّجَت» فرمود: يعنى با حورالعين تزويج مى كنند.
و نيز در آن كتاب در روايت ابى الجارود از امام باقر (عليه السلام ) آمده كه در معناى آيه «'''و اذا النفوس زوجت '''» فرموده : اما اهل بهشت با خيرات حسان (حور العين ) ازدواج مى كنند، و اما اهل دوزخ ، بايد دانست كه با هر انسانى از دوزخيان شيطانى است ، يعنى هر يك از آن كفار و منافقين با شيطان خود كه قرين اوست ازدواج مى كند.
 
و نيز در آن كتاب، در روايت ابى الجارود، از امام باقر «عليه السلام» آمده كه در معناى آيه: «وَ إذَا النُّفُوسُ زُوِّجَت» فرموده : اما اهل بهشت با خيرات حسان (حورالعين) ازدواج مى كنند؛ و اما اهل دوزخ، بايد دانست كه با هر انسانى از دوزخيان، شيطانى است. يعنى هر يك از آن كفّار و منافقين با شيطان خود - كه قرين اوست - ازدواج مى كند.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۳۵۳ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۳۵۳ </center>
مؤ لف : ظاهرا از كلمه «'''يعنى تا آخر'''» روايت ، جزو كلام راوى باشد. و در الدر المنثور است كه ابن ابى حاتم و ديلمى از ابى مريم روايت كرده اند كه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) در معناى آيه «'''اذا الشمس كورت '''» فرمود: «'''در جهنم تكوير مى شود'''»، و در معناى آيه «'''و اذا النجوم انكدرت '''» نيز فرمود: «'''در جهنم منكدر مى شود'''»، و هر چيزى و كسى كه به جاى خداى تعالى پرستيده شود در جهنم خواهد بود، به جز عيسى بن مريم و مادرش كه معبود واقع شدند، ولى داخل جهنم نمى شوند، آنان نيز اگر به اين پرستش راضى مى بودند داخل جهنم مى شدند.
مؤلّف: ظاهرا از كلمۀ «يعنى تا آخر» روايت، جزو كلام راوى باشد.  
و در تفسير قمى در ذيل آيه «'''و اذا الصحف نشرت '''» فرموده : منظور صحف اعمال است ، و در معناى آيه «'''و اذا السماء كشطت '''» فرموده يعنى باطل شود.
 
و در الدر المنثور است كه ابن مردويه از نعمان بن بشير روايت كرده كه گفت : من از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) شنيدم كه در معناى آيه «'''و اذا النفوس زوجت '''» مى فرمود: منظور هر دو نفرى است كه به شركت كارى خير و يا گناهى را انجام مى دهند، كه با هم داخل بهشت و يا آتش مى شوند.
و در الدرّ المنثور است كه ابن ابى حاتم و ديلمى، از ابى مريم روايت كرده اند كه رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» در معناى آيه: «إذَا الشَّمسُ كُوِّرَت» فرمود: «در جهنّم، تكوير مى شود». و در معناى آيه: «وَ إذَا النُّجُومُ انكَدَرَت» نيز فرمود: «در جهنّم، منكدر مى شود». و هر چيزى و كسى كه به جاى خداى تعالى پرستيده شود، در جهنّم خواهد بود؛ به جز عيسى بن مريم و مادرش كه معبود واقع شدند، ولى داخل جهنّم نمى شوند. آنان نيز اگر به اين پرستش راضى مى بودند، داخل جهنّم مى شدند.
 
و در تفسير قمى، در ذيل آيه «وَ إذَا الصُّحُفُ نُشِرَت» فرموده: منظور صحف اعمال است، و در معناى آيه «وَ إذَا السَّمَاءُ كُشِطَت» فرموده: يعنى باطل شود.
 
و در الدرّ المنثور است كه ابن مردويه، از نعمان بن بشير روايت كرده كه گفت: من از رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» شنيدم كه در معناى آيه: «وَ إذَا النُّفُوسُ زُوِّجَت» مى فرمود: منظور، هر دو نفرى است كه به شركت كارى خير و يا گناهى را انجام مى دهند، كه با هم داخل بهشت و يا آتش مى شوند.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۳۵۴ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۳۵۴ </center>
<span id='link234'><span>
<span id='link234'><span>
<center> '''* * *''' </center>
==آيات ۱۵ - ۲۹، سوره تكوير ==
==آيات ۱۵ - ۲۹، سوره تكوير ==
فَلا أُقْسِمُ بِالخُْنَّسِ(۱۵)
فَلا أُقْسِمُ بِالخُْنَّسِ(۱۵)
۱۶٬۸۸۰

ویرایش