روایت:الکافی جلد ۱ ش ۷۵۲: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ الکافی جلد ۱ ش ۷۵۲ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:الکافی جلد ۱ ش ۷۵۲ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۱:۲۴
آدرس: الكافي، جلد ۱، كِتَابُ الْحُجَّة
محمد بن يحيي عن احمد بن محمد بن عيسي عن ابيه عن عبد الله بن المغيره عن ابن مسكان عن عبد الرحيم بن روح القصير عن ابي جعفر ع :
الکافی جلد ۱ ش ۷۵۱ | حدیث | الکافی جلد ۱ ش ۷۵۳ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۲, ۳۹۵
عبد الرحيم بن روح القصير از امام باقر (ع) (پرسيد) كه قول خدا عز و جل (۶ سوره احزاب): «پيغمبر به مردم از خودشان اولى است و زنهايش مادران آنانند و اولو الارحام اولى هستند بعضى بر بعضى در كتاب خدا» در باره چه كسى نازل شده؟ فرمود: در باره امر خلافت نازل شده و اين آيه در اولاد حسين (ع) بعد از او مجرى گرديده و ما اولى به امر خلافت و به جانشينى رسول خدائيم از ساير مؤمنين و مهاجرين و انصار، گفتم: اولاد جعفر در امامت بهرهاى دارند؟ فرمود: نه، گفتم: پس اولاد عباس در آن نصيبى دارند؟ فرمود: نه، من خاندانهاى عبد المطلب را بر آن حضرت بر شمردم، در باره همه ميفرمود: نه، گويد: اولاد حسن را از ياد بردم و بعد از آن خدمتش رسيدم و به او گفتم: آيا براى اولاد حسن (ع) در امامت بهرهاى هست؟ فرمود: نه، به خدا اى عبد الرحيم، براى هيچ فرد محمدى در امامت بهرهاى نيست جز ماها.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۲, ۴۶
عبد الرحيم بن روح قصير گويد: از امام باقر عليه السلام راجع بقول خداى عز و جل «پيغمبر بمؤمنان از خودشان سزاوارتر است و همسران او مادران مؤمنانند و خويشاوندان بعضى نسبت ببعضى در كتاب خدا سزاوارترند- ۶ سوره ۳۳-» پرسيدم در باره كى نازل شده است؟ فرمود در باره امر ولايت و امامت نازل شده است، اين آيه پس از حسين عليه السلام در ميان اولادش جارى شد، پس ما نسبت بپيغمبر و امر امامت از مؤمنين و مهاجرين و انصار سزاوارتريم، گفتم اولاد جعفر از امامت بهرهئى دارند؟ فرمود: نه، گفتم: براى اولاد عباس بهرهئى هست فرمود: نه، پس من تمام شعبههاى فرزندان عبد المطلب را براى آن حضرت بر شمردم، نسبت بهمه ميفرمود: نه، ولى اولاد حسن عليه السلام را در آن مجلس فراموش كردم، بعدا خدمتش رسيدم و عرضكردم: براى اولاد حسن از امامت بهرهئى هست؟ فرمود: نه: بخدا اى عبد الرحيم براى هيچ فردى كه بمحمد منسوبست جز ما از آن بهرهئى ندارد (بحديث ۷۴۵ رجوع شود).
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۲, ۱۳
محمد بن يحيى، از احمد بن محمد بن عيسى، از پدرش، از عبداللَّه بن مغيره، از ابن مسكان، از عبدالرّحيم بن روح قصير، از امام محمد باقر عليه السلام روايت كرده است در قول خداى عزّوجلّ: «النَّبِيُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ فِي كِتابِ اللَّهِ» «۱»، يعنى: «اين پيغمبر صلى الله عليه و آله (كه محمد است)، سزاوارتر است به همه مؤمنان از نفسهاى ايشان در كار دين و دنيا، و زنان او، مادران ايشانند (در تحريم و احترام نه در باقى احكام) و صاحبان خويشىها بعضى از ايشان، سزاوارترند به بعضى ديگر از غير ايشان، در ميراث بردن در كتاب خدا». راوى گفت كه: از آن حضرت سؤال كردم كه اين آيه، در شأن كى نازل شد؟ فرمود كه: «نازل شد در باب امارت و ولايت. به درستى كه اين آيه (يعنى: «وَ أُولُوا الْأَرْحامِ» تا آخر) جارى شده است در فرزندان امام حسين عليه السلام بعد از آن حضرت. پس ما سزاوارتريم به امر امامت و به رسول خدا صلى الله عليه و آله از همه مؤمنان و مهاجران و انصار». عرض كردم كه: از براى فرزندان جعفر در آن بهرهاى هست؟ فرمود: «نه». عرض كردم كه: فرزندان عبّاس را در آن، نصيبى هست؟ فرمود: «نه». پس من همه قبايل پسران عبدالمطّلب را بر آن حضرت شمردم و هر يك از آنها را كه مذكور مىساختم، مىفرمود: نه. راوى مىگويد كه: فرزندان امام حسن عليه السلام را فراموش كردم. بعد از آن، بر آن حضرت داخل شدم و عرض كردم كه: آيا فرزندان امام حسن را در امامت بهرهاى هست؟ فرمود: «نه، اى عبد الرّحيم، به خدا سوگند كه از براى كسى كه منسوب به سوى محمد صلى الله عليه و آله باشد، در آن بهرهاى نيست غير از ما». __________________________________________________
(۱). احزاب، ۶.