الزخرف ٤٦: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
(بدون تفاوت)

نسخهٔ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۲۱


ترجمه

ما موسی را با آیات خود به سوی فرعون و درباریان او فرستادیم؛ (موسی به آنها) گفت: «من فرستاده پروردگار جهانیانم»

|و به راستى موسى را با آيات خويش به سوى فرعون و بزرگانش فرستاديم، پس گفت: من فرستاده‌ى پروردگار جهانيانم
و همانا موسى را با نشانه‌هاى خويش به سوى فرعون و سران [قوم‌] او روانه كرديم. پس گفت: «من فرستاده پروردگار جهانيانم.»
و ما موسی را با آیات و معجزاتی که به او دادیم به سوی فرعون و اشراف قومش (به رسالت) فرستادیم، او به آنها گفت: من رسول ربّ العالمینم.
و به راستی ما موسی را با نشانه های خود به سوی فرعون و سران و اشراف قومش فرستادیم، پس گفت: من فرستاده پروردگار جهانیانم؛
و هر آينه موسى را همراه با آيات خود بر فرعون و مهتران قومش فرستاديم و گفت: من فرستاده پروردگار جهانيانم.
و به راستی موسی را همراه با پدیده‌های شگرفمان به سوی فرعون و بزرگان قومش فرستادیم، آنگاه گفت من پیامبر پروردگار جهانیانیم‌
و هر آينه موسى را با نشانه‌هاى خويش به سوى فرعون و مهتران او فرستاديم گفت: همانا من فرستاده پروردگار جهانيانم.
ما موسی را همراه با معجزات خود (که دالّ بر حقّانیّت پیغمبری او بود) به سوی فرعون و درباریانش روانه کردیم. (موسی بدیشان) گفت: من فرستاده‌ی پروردگار جهانیانم.
و همانا موسی را با نشانه‌های خویش سوی فرعون و فرعونیان روانه کردیم. پس گفت: «من به راستی فرستاده‌ی پروردگار جهانیانم.»
و همانا فرستادیم موسی را به آیتهای خویش بسوی فرعون و کسانش پس گفت من فرستاده پروردگار جهانیان‌


الزخرف ٤٥ آیه ٤٦ الزخرف ٤٧
سوره : سوره الزخرف
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مَلَئِهِ»: درباریان و بزرگان قوم فرعون.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - خداوند، موسى(ع) را به سوى فرعون و درباریانش فرستاد. (و لقد أرسلنا موسى بایتنا إلى فرعون و ملإیه)

۲ - دعوت موسى(ع)، همراه با آیات و معجزاتى چند از سوى خداوند (و لقد أرسلنا موسى بایتنا) مقصود از «آیات» به قرینه سیاق، معجزات مى باشد.

۳ - جهت گیرى مبارزه با گمراهى و فساد، نخست باید متوجه کانون هاى اصلى آن باشد. (و لقد أرسلنا موسى بایتنا إلى فرعون و ملإیه) از این که موسى(ع)، فرعون و درباریان وى را مخاطب اولیه خویش قرار داد، مطلب بالا استفاده مى شود.

۴ - در تبلیغ دین، نخست باید به رفع موانع و اصلاح پایگاه ها و عناصر اصلى جامعه پرداخت. (و لقد أرسلنا موسى ... إلى فرعون و ملإیه)

۵ - نقش جدى درباریان و اطرافیان فرعون، در انحراف و گمراهى مردمان (و لقد أرسلنا موسى بایتنا إلى فرعون و ملإیه) از این که «ملأ» در برنامه تبلیغى موسى(ع) هم طراز فرعون قرار گرفته اند، نقش اساسى آنان در انحراف مردم به دست مى آید.

۶ - حکومت فرعونى، حکومتى اشرافى و مبتنى بر اقتدار اشراف (إلى فرعون و ملإیه) کلمه «ملأ» در قرآن مجید، معمولاً به طبقه اشراف و ثروتمندان اطلاق مى شود.

۷ - معجزات پیامبران، عطا شده از سوى خداوند به ایشان (و لقد أرسلنا موسى بایتنا) اضافه «آیات» به «نا»، بیانگر مطلب یاد شده است.

۸ - نقش مؤثر حاکمان و نظام حکومتى، در تغییر و تحول باورها و شیوه رفتار مردم (و لقد أرسلنا موسى بایتنا إلى فرعون و ملإیه) مبعوث شدن موسى(ع) براى هدایت فرعون و درباریان وى، ممکن است از آن جهت باشد که تغییر اعتقادى و رفتارى آنان، مى توانست تحول گسترده اى در جامعه عصر موسى ایجاد کند.

۹ - رسالت موسى(ع)، رسالتى دشوار و نیازمند آیات، دلایل و تأییدهاى متعدد (بایتنا)

۱۰ - اقرار به یگایگى پروردگار هستى و اعلام پیامبرى خویش، نخستین سخن موسى(ع) در برابر فرعون و فرعونیان (فقال إنّى رسول ربّ العلمین)

۱۱ - شهامت و شجاعت در ابلاغ رسالت، از صفات برجسته پیامبران الهى (و لقد أرسلنا ...فقال إنّى رسول ربّ العلمین) از این که موسى(ع) در کانون قدرت ستمگر عصر خویش، یک تنه نواى توحید سر مى دهد و نیز با الغاى خصوصیت از مورد، مطلب بالا استفاده مى شود.

۱۲ - دعوت به توحید ربوبى، برجسته ترین عنصر در رسالت حضرت موسى(ع) (فقال إنّى رسول ربّ العلمین) از این که موسى(ع) در اولین گام رسالت خویش، از ربوبیت خداوند سخن به میان آورده است، مطلب بالا استفاده مى شود.

۱۳ - جامعه فرعونى، گرفتار شرک در ربوبیت خداوند * (فقال إنّى رسول ربّ العلمین)

۱۴ - اقدام سریع و بى درنگ موسى(ع) به انجام رسالت الهى خویش، پس از فرمان خداوند به او (لقد أرسلنا موسى ... فقال إنّى رسول) از حرف «فاء»، مى توان استفاده کرد که موسى(ع) پس از دریافت رسالت خویش، بى درنگ و بدون تأخیر به انجام آن اقدام نمود.

۱۵ - فرستادن رسولان از سوى خداوند، جلوه اى از ربوبیت او بر جهان هستى است. (فقال إنّى رسول ربّ العلمین) از اضافه «رسول» به «ربّ العالمین»، مطلب بالا قابل برداشت است.

موضوعات مرتبط

  • اشراف فرعون: نقش اشراف فرعون ۵
  • اقرار: اقرار به توحید ربوبى ۱۰; اقرار به نبوت موسى(ع) ۱۰
  • انبیا: شجاعت انبیا ۱۱; صفات انبیا ۱۱; ویژگیهاى انبیا ۱۱
  • بنى اسرائیل: عوامل گمراهى بنى اسرائیل ۵
  • تبلیغ: اهمیت رفع موانع تبلیغ ۴; روش تبلیغ ۴
  • توحید: اهمیت توحید ربوبى ۱۲; دعوت به توحید ربوبى ۱۲
  • جامعه: زمینه اصلاح جامعه ۴
  • حاکمان: نقش حاکمان ۸
  • حکومت: نقش حکومت ۸
  • خدا: اوامر خدا ۱۴; عطایاى خدا ۷; نشانه هاى ربوبیت خدا ۱۵
  • رسولان خدا: نقش رسولان خدا ۱۵
  • عقیده: عوامل مؤثر در عقیده ۸
  • فرعون: اشرافیت در حکومت فرعون ۶; ویژگیهاى حکومت فرعون ۶
  • فرعونیان: شرک ربوبى فرعونیان ۱۳
  • فساد: اهمیت مبارزه با عوامل فساد ۳; روش مبارزه با فساد ۳
  • گمراهى: اهمیت مبارزه با عوامل گمراهى ۳; روش مبارزه با گمراهى ۳
  • معجزه: منشأ معجزه ۷
  • موسى(ع): اولین سخن موسى(ع) ۱۰; تأییدات رسالت موسى(ع) ۹; دعوتهاى موسى(ع) ۲; دلایل رسالت موسى(ع) ۹; رسالت موسى(ع) ۱; سختى رسالت موسى(ع) ۹; عمل به تکلیف موسى(ع) ۱۴; قصه موسى(ع) ۱۴; معجزات موسى(ع) ۲; موسى(ع) و اشراف فرعون ۱; موسى(ع) و فرعون ۱; مهمترین رسالت موسى(ع) ۱۲

منابع