الشورى ٣٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۱۸
ترجمه
الشورى ٣٥ | آیه ٣٦ | الشورى ٣٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَآ أُوتِیتُمْ»: چیزهائی که به شما عطا شده است. «مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا»: کالا و توشه زندگی دنیا است نه زاد آخرت «خَیْرٌ وَ أَبْقی»: (نگا: طه / و قصص / ).
تفسیر
- آيات ۲۷ - ۵۰ سوره شورى
- سنت الهى در روزى دادن به مردم : ((ينزل بقدر ما يشاء))
- شباهت رزق مادى با معارف حقه و شرايع آسمانى ، از نظرنزول و قسمت
- توضيحى راجع به ((قدير)) بودن خداى تعالى
- بررسى مفاد آيه ((و ما اصبكم من مصيبه فبما كسبت ايديكم ....)) كه وجود ارتباط بينگناهان و مصائب دنيوى را افاده مى كند
- سه مطلبى كه از سياق آيه شريفه بدست مى آيد
- تفسيرى بى پايه براى آيه و وجه بى پايگى آن
- بيان آيات ((و من آياته الجوار فى البحر...)) كه كشتى ها را به عنوان يكى از آياتخداوند به ياد مى آورد
- دو تفسير ديگر در معنا مى آيد كه هر دو بى مورد و داراى تكلف اند
- صفات نيك مؤ منين : اجتناب از كبائر و فواحش ، گذشت ، دفع ظلم از يكديگر و...))
- معناى مشورت و آيه ((و اءمرهم شورى بينهم ))
- وجه اينكه در جمله ((و جزاء سيئة سيئه مثلها))عمل متقابل مظلوم در برابر ظالم را ((سيئه )) ناميد
- سه وجه در بيان ((انه لا يحب الظالمين ))
- مظلوم حق مقابله به مثل دارد گو اينكه صبر و گذشت فضيلتى برتر است
- وصف حال غير مؤ منين در روبرو شدن با عذاب الهى
- معناى جمله ((ان الخاسرين الذين خسروا انفسهم و اهليهم )) و اينكه گوينده آن كيانند و دركجا آن را مى گويند
- مفاد جمله : ((يوم لا مرد له من الله )) درباره قيامت
- توبيخ انسان متنعم سرگرم به دنيا
- چند روايت درباره تقدير روزى از جانب خداوند سبحان
- بيان سه اشكال در رابطه با ((ما اءصابكم ...)). و مفاد روايات مربوط به آن
- بيان رواياتى در ارتباط با ((يهب لمن يشاء اناثا
نکات آیه
۱ - دارایى ها و امکانات دنیوى، محدود و ناپایدار است. (فما أُوتیتم من شىء فمتع الحیوة الدنیا و ما عند اللّه خیر و أبقى)
۲ - موهبت هاى اخروى، بهتر از بهره ورى هاى دنیایى و برتر از آن است. (فما أوتیتم ... و ما عند اللّه خیر)
۳ - نعمت ها و بهره ورى هاى جهان آخرت، جاویدان و زوال ناپذیر است. (و ما عند اللّه خیر و أبقى)
۴ - خداوند، سرچشمه تمامى مواهب و نعمت هاى دنیا و آخرت (فما أُوتیتم من شىء ... و ما عند اللّه) مجهول آمدن فعل «أُوتیتم» بیانگر این مطلب است که خداوند، سرچشمه موهبت ها و نعمت ها است - نه خود انسان - چنان که تعبیر «ما عند اللّه» نسبت به نعمت هاى اخروى ظهور در این معنا دارد.
۵ - دلبستگى به زندگى دنیایى، منشأ اصلى مجادله در آیات الهى و انکار آن است. (و یعلم الذین یجدلون ... فما أُوتیتم من شىء فمتع الحیوة الدنیا) با توجه به فاى تفریع در «فما أُوتیتم»، مى توان استفاده کرد که مجادله در آیات الهى و انکار آن، از دنیامحورى برخاسته است.
۶ - لزوم انتخاب و ترجیح ارزش هاى اخروى به هنگام تعارض با مزایا و بهره ورى هاى زندگى دنیوى (فما أُوتیتم من شىء فمتع الحیوة الدنیا و ما عند اللّه خیر و أبقى) رابطه دو قسمت آیه شریفه نشان مى دهد که خداوند با طرح جاودانگى موهبت هاى اخروى، درصدد بیان این مطلب است که نباید اعمال و ارزش هاى اخروى را فداى تمتعات محدود دنیوى کرد.
۷ - مجموعه بهره هاى دنیوى، پست و حقیر در مقایسه با موهبت هاى زندگى اخروى (فما أُوتیتم من شىء فمتع الحیوة الدنیا و ما عند اللّه خیر و أبقى) پستى و حقارت از دو نکته استفاده مى شود: الف) واژه دنیا که به شکلى حامل معناى حقارت است. ب) خداوند نعمت هاى اخروى را به خاطر ارجمندى و اهمیت آنها به خود نسبت داده است; ولى در مورد نعمت هاى دنیوى فعل را مجهول آورده، گویى که ارزش انتساب نداشته است.
۸ - اهل ایمان و توکل کنندگان به خداوند، برخوردار از نعمت هاى برتر و جاودان اخروى (خیر و أبقى للذین ءامنوا و على ربّهم یتوکّلون)
۹ - رهایى از جلوه هاى فانى دنیا و تلاش در راه نعمت هاى پایدار اخروى، تنها در سایه ایمان و توکّل بر خدا ممکن است. (فما أُوتیتم من شىء ... و ما عند اللّه ... للذین ءامنوا و على ربّهم یتوکّلون)
۱۰ - تنها خداوند، شایسته توکل و اعتماد است و نه دنیا و مظاهر آن (فما أُوتیتم من شىء ... و على ربّهم یتوکّلون)
۱۱ - توکل بر خداوند، از نمودهاى بارز و مهم ایمان و از فروع و لوازم آن (للذین ءامنوا و على ربّهم یتوکّلون) توکل بر خداوند، یکى از فروع و لوازم اصل ایمان است و از این که اختصاص به ذکر یافته است، اهمیت آن قابل استفاده است.
۱۲ - ایمان به پروردگارى و مقام ربوبیت خداوند، مقتضى توکّل انسان بر او، در همه امور خویش (و على ربّهم یتوکّلون)
موضوعات مرتبط
- آخرت طلبى: اهمیت آخرت طلبى ۶
- آیات خدا: منشأ تکذیب آیات خدا ۵; منشأ مجادله در آیات خدا ۵
- ارزشها: اهمیت ارزشهاى اخروى ۶
- امکانات دنیوى: بى ارزشى امکانات دنیوى ۷; محدودیت امکانات دنیوى ۱; ناپایدارى امکانات دنیوى ۱; ویژگیهاى امکانات دنیوى ۱
- ایمان: آثار ایمان به خدا ۱۲; آثار ایمان به ربوبیت خدا ۱۲; اهمیت ایمان ۹; نشانه هاى ایمان ۱۱
- توکل: اهمیت توکل بر خدا ۹; توکل بر خدا ۱۰، ۱۱; زمینه توکل بر خدا ۱۲
- خدا: اختصاصات خدا ۱۰; نعمتهاى خدا ۴
- دنیاطلبى: آثار دنیاطلبى ۵; نجات از دنیاطلبى ۹
- دین: آسیب شناسى دینى ۵
- مؤمنان: نعمتهاى اخروى مؤمنان ۸
- متوکلان: فضایل متوکلان ۸; نعمتهاى اخروى متوکلان ۸
- نعمت: ارزش نعمت هاى اخروى ۷; اهمیت نعمت هاى اخروى ۲; تلاش براى نعمت هاى اخروى ۹; جاودانگى نعمت هاى اخروى ۳، ۸; منشأ نعمت هاى اخروى ۴; منشأ نعمت هاى دنیوى ۴; ویژگیهاى نعمت هاى اخروى ۳