ص ٨٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۰۵
ترجمه
ص ٨٥ | آیه ٨٦ | ص ٨٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«عَلَیْهِ»: در مقابل تبلیغ آنچه بدان مأمورم که قرآن است (نگا: ص / ). «الْمُتَکَلِّفِینَ»: مدّعیان دروغین. کسانی که به طریق ساختگی و به ناروا چیزی را به خود نسبت میدهند و وانمود میکنند. دغلبازان.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۶۵ - ۸۸ ص
- تقرير احتجاجات متعدد بر وحدانيت خداى تعالى كه آيه :قل انما انا منذر و ما من اله الا الله ... متضمن است
- توضيح درباره ارتباط آيه : اذقال ربك للملئكة انى خالق بشرا من طين باقبل
- وجه تسميه انسان به بشر و بيان مبداء خلقت انسان
- وجه اينكه فرمود آدم را با دو دستم آفريدم
- معناى جمله : استكبرت ام كنت من العالين كه استفهام توبيخى از ابليس درباره سجدهنكردنش براى آدم است
- اشاره به اينكه عين خواسته ابليس فانظرنى الى يوم يبعثون اجابت نشده و او الى وقتاليوم المعلوم مهلت داده شده
- مبداء ارتكاب معاصى ، انكار مالكيت مطلقه خدا و حكمت او است
- قضاء الهى درباره ابليس و پيروان او
- قرآن ذكرى است جهانى و اخبار آن اختصاص به زمان معين ندارد
- رواياتى درباره مخاصمه ملا اعلى ، استكبار ابليس و اباء او از سجده بر آدم ، و اوصافمتكلفين
نکات آیه
۱ - پیامبر(ص)، موظف به اعلام این که هیچ چشم داشت مادى و درخواست مزدى از مردم ندارد. (قل ما أسئلکم علیه من أجر)
۲ - پیامبر(ص) در قبال رسالتش، کمترین مزدى درخواست نمى کرد. (قل ما أسئلکم علیه من أجر)
۳ - نداشتن چشمداشت مادى از مردم و اعلام آن به همگان، داراى تأثیر مثبت و سازنده در هدایت و تربیت مردم (قل ما أسئلکم علیه من أجر) از فرمان خداوند به پیامبر(ص)، براى اعلام نداشتن هیچ چشمداشتى از مردم در انجام رسالت خود، مى توان برداشت فوق را استفاده کرد.
۴ - خلوص و نداشتن هیچ چشمداشتى در انجام رسالت، از ویژگى هاى پیامبران (قل ما أسئلکم علیه من أجر)
۵ - تأثیر بهینه تبلیغات دینى و بشارت و اخطار به مردم، در گرو خلوص و اظهار بى نیازى و درخواست نکردن مزد از مردم (قل ما أسئلکم علیه من أجر)
۶ - اجتناب پیامبر(ص) از تکلف و ظاهرسازى در مسیر رسالت خویش (و ما أنا من المتکلّفین) «تکلیف» (ریشه «متکلّفین») به معناى تصنع و ظاهرسازى و تعهد به انجام کارى است که شخص شایستگى انجام آن را ندارد.
۷ - پرهیز از هرگونه تکلف و ظاهرسازى در زندگى، از ویژگى هاى پیامبران (و ما أنا من المتکلّفین) تعبیر پیامبر(ص) به این که او از زمره «متکلفان» نیست، مى رساند که اصولاً پیامبران اهل تکلف نبودند.
۸ - دعوت مردم به دین، باید بدون تکلف و ظاهرسازى باشد. (و ما أنا من المتکلّفین)
۹ - تکلف و ظاهرسازى، عملى ناپسند و مذموم (و ما أنا من المتکلّفین)
۱۰ - نداشتن چشمداشت مادى از مردم در امر رسالت و بى تکلف و تصنع بودن پیامبراسلام(ص)، نشانه حقانیت آن حضرت است. (قل ما أسئلکم علیه من أجر و ما أنا من المتکلّفین) از آیه بعد که قرآن را تنها مایه ذکر براى جهانیان معرفى مى کند (إن هو إلاّ ذکر للعالمین)، استفاده مى شود که آیه مورد بحث - با طرح مسأله نداشتن چشم داشت مادى و بى تکلف بودن پیامبر اسلام(ص) - درصدد اثبات رسالت و راستى آن حضرت است.
روایات و احادیث
۱۱ - «عن أبى جعفر(ع) فى قول اللّه عزّوجلّ: ...«قل ما أسئلکم علیه من أجر و ما أنا من المتکلّفین»: یقول: متکلّفاً أن أسئلکم مالستم بأهله...;[۱] از امام باقر(ع) درباره سخن خداوند عزّوجلّ... «قل ما أسئلکم...» روایت شده: [خداوند] مى فرماید: [بگو... من] از روى تکلف چیزى را که شما اهل آن نیستید، از شما درخواست نمى کنم».
موضوعات مرتبط
- انبیا: اخلاص انبیا ۴، ۷; تبرى انبیا از ظاهرسازى ۷; تنزیه انبیا ۷; روش تبلیغ انبیا ۴; ویژگیهاى انبیا ۴، ۷
- انذار: روش انذار ۵
- بشارت: روش بشارت ۵
- تبلیغ: آسیب شناسى تبلیغ ۵; اخلاص در تبلیغ ۵; اعلام تبلیغ مجانى ۱، ۳; تبلیغ مجانى ۲; شرایط تبلیغ ۸; ظاهرسازى در تبلیغ ۸
- تربیت: عوامل مؤثر در تربیت ۳
- تکلیف: مراد از تکلیف ۱۱
- ظاهرسازى: سرزنش ظاهرسازى ۹
- محمد(ص): اخلاص محمد(ص) ۶، ۱۰; تبرى محمد(ص) از ظاهرسازى ۱۰; تکلیف محمد(ص) ۱; محمد(ص) و ظاهرسازى ۶; مزد رسالت محمد(ص) ۲; نشانه هاى حقانیت محمد(ص) ۱۰
- هدایت: عوامل مؤثر در هدایت ۳
منابع
- ↑ کافى، ج ۸، ص ۳۷۹، ح ۵۷۴; نورالثقلین، ج ۴، ص ۴۷۴، ح ۱۰۳.