السجدة ١: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
QRobot edit
(افزودن سال نزول) |
(QRobot edit) |
||
خط ۳۰: | خط ۳۰: | ||
<tabber> | <tabber> | ||
المیزان= | المیزان= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۶_بخش۲۹#link230 | آيات ۱ - ۱۴، سوره سجده]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۶_بخش۲۹#link230 | آيات ۱ - ۱۴، سوره سجده]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۶_بخش۲۹#link231 | اجمال مطالبى كه سوره مباركه سجده متضمن است]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۶_بخش۲۹#link231 | اجمال مطالبى كه سوره مباركه سجده متضمن است]] | ||
خط ۴۸: | خط ۴۹: | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۶_بخش۳۱#link246 | بيان عدم دلالت آياتى كه احيانا براى تاءييد فرضيه تطور بدانها استشهاد شده استبر صحت اين فرضيه]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۶_بخش۳۱#link246 | بيان عدم دلالت آياتى كه احيانا براى تاءييد فرضيه تطور بدانها استشهاد شده استبر صحت اين فرضيه]] | ||
}} | |||
|-|نمونه= | |-|نمونه= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۷_بخش۵۴#link46 | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۱۷_بخش۵۴#link46 | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-| تفسیر نور= | |||
===تفسیر نور (محسن قرائتی)=== | |||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
الم «1» تَنْزِيلُ الْكِتابِ لا رَيْبَ فِيهِ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ «2» | |||
الف، لام، ميم. نازل كردن اين كتاب كه شكّى در آن نيست، از سوى پروردگارِ جهانيان است. | |||
===نکته ها=== | |||
در مورد حروف مقطّعه، در آغاز سوره بقره به تفصيل سخن گفتيم؛ امّا طبق بعضى روايات، حروف مقطّعه از متشابهاتى است كه علم آن مخصوص خدا و اولياى اوست. «1» | |||
سؤال: با توجّه به شك و ترديد و نسبت افترا و كذبى كه مخالفان قرآن اظهار مىداشتند و بعضى آيات نيز به آن اشاره مىكند، چگونه اين آيه مىفرمايد: «لا رَيْبَ فِيهِ»؟ | |||
پاسخ: آيه مىفرمايد: در حقّانيّت قرآن و فرامين و معارف آن هيچ شك و شبههاى راه ندارد، نه آنكه كسى در آن شك و ترديد نكرده است. لذا در همان آيه 23 سورهى بقره مىفرمايد: | |||
«وَ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ» هر گاه در شك هستيد، سورهاى مانند يكى از سورههاى قرآن بياوريد. به قول نويسندهى تفسير فى ظلالالقرآن: | |||
گل مصنوعى، گل طبيعى نمىشود، زيرا گل طبيعى به خودى خود گواه است كه شكّى در طبيعى بودن آن نيست. | |||
---- | |||
«1». تفاسير مجمعالبيان و نورالثقلين. | |||
جلد 7 - صفحه 299 | |||
قرآن در اينكه از طرف خداوند است، بارها تأكيد كرده، از جمله: | |||
تَنْزِيلُ الْكِتابِ ... مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ | |||
إِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ الْعالَمِينَ «1» | |||
«تَنْزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ» «2» | |||
«تَنْزِيلُ الْكِتابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ» «3»* | |||
«تَنْزِيلُ الْكِتابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ» «4» | |||
«تَنْزِيلٌ مِنَ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» «5» | |||
«تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ» «6» | |||
«تَنْزِيلًا مِمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَ السَّماواتِ الْعُلى» «7» | |||
آرى، كسى قرآن را نازل كرد كه تمام هستى از اوست، بر همه چيز سلطه دارد، عزيز، رحيم، حكيم، عليم و حميد است. | |||
===پیام ها=== | |||
1- قرآن در همان عصر نزول به صورت كتاب در آمده است. «تَنْزِيلُ الْكِتابِ» | |||
2- در حقّانيّت قرآن شكى راه ندارد، زيرا از سوى پرودگار جهانيان است. | |||
«لا رَيْبَ فِيهِ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ» | |||
3- ربوبيّت خداوند، مقتضى فرستادن كتابى متقن و خللناپذير است. تَنْزِيلُ ... مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ | |||
4- كتاب تشريع، با نظام تكوين هماهنگ است. تَنْزِيلُ الْكِتابِ ... مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ | |||
5- نزول كتاب براى رشد و كمال است، آن هم رشد و تربيت همهى هستى. «رَبِّ الْعالَمِينَ» | |||
---- | |||
«1». شعائراء، 192. | |||
«2». يس، 5. | |||
«3». زمر، 1. | |||
«4». غافر، 2. | |||
«5». فصلت، 2. | |||
«6». فصلت، 42. | |||
«7». طه، 4. | |||
تفسير نور(10جلدى)، ج7، ص: 300 | |||
}} | |||
|-| | |||
اثنی عشری= | |||
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ | |||
الم «1» | |||
الم: اقوال مفسرين در سوره لقمان مذكور شد. | |||
در معانى الاخبار- ابن بابويه (رحمه اللّه) از حضرت صادق عليه السّلام روايت نموده كه فرمود: «الم» حرفى است از حروف اسم اعظم مقطع قرآن كه مركب نمايد آن را پيغمبر يا امام و دعا نمايد به آن مستجاب شود «1». | |||
}} | |||
|-| | |||
روان جاوید= | |||
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
}} | |||
|-| | |||
اطیب البیان= | |||
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحِيمِ | |||
الم «1» تَنزِيلُ الكِتابِ لا رَيبَ فِيهِ مِن رَبِّ العالَمِينَ «2» | |||
الم رمز است بين خداوند و رسول او چنانچه مكررا تذكر داده شده و ما در مجلد اول اينکه تفسير (ص 121 تا 125) اقوالي که در حروف تهجي و حروف ابجد و اخباري که نقل كردهاند و تحقيق كلام در آنها را بيان كردهايم رجوع فرمائيد. | |||
تَنزِيلُ الكِتابِ ظاهرا خبر مبتداء محذوف است مثل «هذا القرآن و هذه السورة تنزيل الكتاب» است. و اطلاق كتاب بر قرآن يا براي اينکه است که به يد قدرت در لوح محفوظ نوشته شده چنان چه ميفرمايد بَل هُوَ قُرآنٌ مَجِيدٌ فِي لَوحٍ مَحفُوظٍ (بروج آيه 21 و 22) يا ملائكه كتبه نوشتهاند يا مسلمين در بين الدفتين ثبت كردهاند که آنها را كتاب وحي ميگويند و اطلاق كتاب بر مكتوب بسيار متعارف است. | |||
جلد 14 - صفحه 444 | |||
لا رَيبَ فِيهِ ريب به معني شك است در موردي که جاي شك نباشد از شدت وضوح يعني قرآن مجيد جايي از براي شك باقي نگذاشته و گمان بد در او نبايد كرد که از جانب خدا نباشد يا جامع سعادت دنيا و آخرت بشر نباشد يا كلمهاي بر خلاف يا خطا و اشتباهي در او شده يا عيب و نقصي در او مشاهده شود حاشا و كلا و لذا شخص متهم را مريب گويند، و در خبر است | |||
«لا يقبل شهادة المريب» | |||
و تهمت را ريبة گويند. | |||
مِن رَبِّ العالَمِينَ و دليل بر اينکه اعجاز قرآن است که از قدرت بشر خارج است و وجوه معجزه، بودن قرآن در مقدمه اينکه تفسير (صفحه 40 الي 58) بيان شده رجوع فرمائيد. | |||
}} | |||
|-| | |||
برگزیده تفسیر نمونه= | |||
===برگزیده تفسیر نمونه=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
] | |||
(آیه 1)- عظمت قرآن، و مبدأ و معاد: باز در این سوره با حروف مقطعه «الف، لام، میم» (الم). رو به رو میشویم و این پانزدهمین بار است که در آغاز سورههای قرآنی این گونه حروف را مییابیم. | |||
بحثی که در باره اهمیت قرآن بلافاصله بعد از این حروف آمده است بار دیگر بیانگر این حقیقت است که «الم» اشاره به عظمت قرآن و قدرت نمایی عظیم پروردگار است که چنین کتاب بزرگ و پر محتوا که معجزه جاویدان محمد صلّی اللّه علیه و آله است از حروف ساده «الفبا» به وجود آورده است. | |||
}} | |||
|-|تسنیم= | |-|تسنیم= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-|</tabber> | |-|</tabber> | ||