العنكبوت ٤٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۳۳
ترجمه
العنكبوت ٤٢ | آیه ٤٣ | العنكبوت ٤٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ»: برای مردم ذکر میکنیم و بدیشان ارمغان میداریم. «مَا یَعْقِلُهَا»: آنها را فهم نمیکنند. مراد از فهم کردن و متوجّه شدن، عبرت گرفتن و استفاده کردن است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ لَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِي هٰذَا... (۳)
مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِي... (۲) إِنَ اللَّهَ لاَ يَسْتَحْيِي أَنْ... (۴) أَ يَوَدُّ أَحَدُکُمْ أَنْ تَکُونَ... (۰) أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً... (۵)
تفسیر
- آيات ۴۱ - ۵۵، سوره عنكبوت
- تمثيل اتخاذ ارباب و آلهه و روى آوردن به غير خدا به اتخاذ سست ترين خانه ها، خانهعنكبوت
- معنى و مفااد آيه شريفه : ((ان الله يعلم ما يدعون من دونه من شى ء...))
- خلقت ، تدبير و ولايت ملازم يكديگرند و هر سه مختص به خداى تعالى است
- چگونه نماز ايستادن را از فحشا و منكر باز مى دارد
- جواب به اين اشكال كه چرا بسيارى از نمازگزاران مرتكب كبائر و منكرات مى شوند؟
- حق مطلب در پاسخ اشكال فوق
- معناى ((ذكر)) و مقصود از اينكه درباره نماز فرمود: ((و لذكر الله اكبر))
- وجوه مختلفى كه مفسرين در معناى (ولذكر الله اكبر) گفته اند
- مقصود از مجادله نيكو با اهل كتاب كه بدان امر فرموده است
- احتجاج بر اثبات اينكه قرآن نازل از ناحيه خداى سبحان است
- بحث روايتى
- رواياتى در ذيل آيه : ((ان الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنكر و لذكر الله اكبر))
- رواياتى درباره ياد خدا و در ذيل (ولذكر الله اكبر)
- چند روايت حاكى از اينكه مراد از ((الذين اوتوا العلم )) ائمه (عليهم السلام ) هستند ودرباره شاءن نزول آيه : ((اولم يكفهم انا انزلنا عليك ...))
نکات آیه
۱ - استفاده خداوند، از مثل براى تبیین دقایق معارف آسمانى مثل الذین اتّخذوا من دون اللّه أولیاء کمثل العنکبوت اتّخذت بیتًا ... و تلک الأمثل نضربها للناس
۲ - استفاده از مثال هاى فراوان و تبیین کننده، در قرآن به منظور آگاهى مردم (و تلک الأمثل نضربها للناس)
۳ - استفاده از مثل هاى به کاربرده شده در قرآن، تنها، براى دانشوران اهل تحقیق ممکن است. (و تلک الأمثل نضربها للناس و ما یعقلها إلاّ العلمون)
۴ - مثال هاى به کاربرده شده در قرآن، داراى ظرافت و دقایق قابل تأمل است. (و ما یعقلها إلاّ العلمون)
۵ - تشویق خداوند، به کسب دانش و خردورزى جهت دریافت دقایق قرآن کریم (و ما یعقلها إلاّ العلمون)
۶ - قرآن، به رغم این که کتابى براى همه است، اما درک عمیق و درست آن، در حیطه گروه خاصى است. (للناس و ما یعقلها إلاّ العلمون)
۷ - خردورزى، از راه هاى دستیابى به حقایق معارف و مثال هاى قرآن است. (و تلک الأمثل ... و ما یعقلها إلاّ العلمون)
۸ - تمثیلِ بى بنیادىِ شرک به خانه عنکبوت ناشى از علم و برهان است. مثل الذین اتّخذوا من دون اللّه أولیاء کمثل العنکبوت اتّخذت بیتًا ... و تلک الأمثل نضربها للناس و ما یعقلها إلاّ العلمون
روایات و احادیث
۹ - «عن جابر، قال: تلا النبىّ هذه الأیة و قال: «العالم الذى عقل عن اللّه فعمل بطاعته و اجتنب سخطه»;[۱] از جابر، روایت شده که گفت: نبى اکرم این آیه را تلاوت کرد: [و ما یعقلها إلاّ العالمون] و فرمود: عالم، کسى است که دانش خود را از خدا گرفته و در نتیجه، به طاعت او عمل کرده و از غضب اش دورى جسته است».
موضوعات مرتبط
- تعقل: آثار تعقل ۷; تشویق به تعقل ۵; تعقل در مثالهاى قرآن ۴
- دین: روش تبیین دین ۱
- شرک: سستى شرک ۸
- علم: آثار علم ۸; تشویق به تحصیل علم ۵; زمینه علم ۲
- علما: علما و مثالهاى قرآن ۳; مراد از علما ۹
- قرآن: استفاده از قرآن ۶; استفاده از مثالهاى قرآن ۳; تفسیر قرآن ۵; شرایط تفسیر قرآن ۷; ظرافت مثالهاى قرآن ۴; عمومیت قرآن ۶; فلسفه مثالهاى قرآن ۲
- مثال: فواید مثال ۱
- مثالهاى قرآن: تمثیل به خانه عنکبوت ۸; تمثیل شرک ۸
منابع
- ↑ مجمع البیان، ج ۸، ص ۴۴۶; نورالثقلین، ج ۴، ص ۱۶۰، ح ۴۹.