القصص ٣٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۲۸
ترجمه
القصص ٣٥ | آیه ٣٦ | القصص ٣٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«بِآیَاتِنَا» آیات ما. معجزات ما. دلائل و حجّتهای ما. «بَیِّنَاتٍ»: روشن. حال است. «مُفْتَریً»: سر هم کرده و به هم بافته. مرادشان این بود که موسی در ادّعای خود دروغ میگوید و سخنان و معجزههای او، جادوی خود او است؛ نه فرموده و معجزههائی که خدا فرو فرستاده باشد و بدیشان نموده باشد.
تفسیر
- آيات ۲۹ - ۴۲، سوره قصص
- رواياتى در ذيل آيات راجع به داستان ورود موسى (عليه السلام ) به مدين و ملاقات باشعيب (عليه السلام گشتن و...
- توضيحى در مورد تكلم خداى تعالى با موسى (عليه السلام ) در طور سينا از وراىحجاب ((شجرة ))
- وجوه مختلف در معناى جمله : ((واضمم اليك جناحك من الرهب ...)) در خطاب خداوند بهموسى (عليه السلام )
- سبب درخواست موسى (ع ) از خداوند كه هارون را به يارى اش بفرستد
- سخن فرعونيان در تكذيب موسى (عليه السلام ) و جواب آن حضرت بدانان
- مقصود فرعون از اينكه به ((هامان )) گفت : برايم برجى بساز ((لعلى اطلع الى الهموسى ))
- مراد از اينكه فرمود: فرعونيان را پيشوايانى كه به سوى آتش مى خوانند قرار داديم...
- بحث روايتى (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته مربوط به موسى (عليه السلام ) ودعوت او)
- گفتارى پيرامون داستانهاى موسى (عليه السلام )و هارون - در چندفصل
- ۲ آنچه از سرگذشت موسى كه در قرآن آمده است
- ۳ - مقام هارون نزد خدا و پايه عبوديت او
- ۴ - داستان موسى (عليه السلام ) در تورات عصر حاضر
نکات آیه
۱ - بازگشتن موسى(ع)، به مصر و ابلاغ رسالت الهى خویش به فرعونیان (فلمّا جاءهم موسى)
۲ - موسى(ع) معجزات متعددى را به فرعونیان ارائه کرد. (فلمّا جاءهم موسى بئایتنا بیّنت)
۳ - معجزات ارائه شده از سوى موسى(ع)، دلایلى روشن و غیر قابل انکار بر رسالت الهى وى (فلمّا جاءهم موسى بئایتنا بیّنت)
۴ - انکار معجزات موسى از سوى فرعونیان، به اتهام سحر و ساختگى بودن آنها (فلمّا جاءهم موسى بئایتنا بیّنت قالوا ما هذا إلاّ سحر مفترًى)
۵ - متهم شدن موسى(ع) به دروغ گویى در ادعاى رسالت (و ما سمعنا بهذا فى ءابا(۱)نا الأوّلین) «هذا» به ادعاى رسالت از سوى موسى اشاره دارد; زیرا فرعون وى را متهم به دروغ گویى مى کند، به این دلیل که اگر رسالت از سوى خدا درست باشد، باید پیش از تو در میان نیاکان ما این امر تحقق مى یافت; در حالى که چنین چیزى در تاریخ پیشینیان، شنیده نشده است.
۶ - فرعونیان، مدعى بى سابقه بودن مسأله نبوت در تاریخ گذشته آنان (و ما سمعنا بهذا فى ءابا(۲)نا الأوّلین)
۷ - دیرینه نداشتن موضوع نبوت در تاریخ گذشته مصر، دستاویز فرعونیان براى انکار رسالت موسى(ع) (و ما سمعنا بهذا فى ءابا(۳)نا الأوّلین)
۸ - پیشینه نداشتن یک تفکر و عقیده، نشانه نادرستى آن نیست; بلکه درستى ونادرستى هر تفکر و عقیده اى، بسته به وجود و یا نبود برهان براى آن است. (فلمّا جاءهم موسى بئایتنا بیّنت قالوا ... و ما سمعنا بهذا فى ءابا(۴)نا الأوّلین) برداشت یاد شده از آن جا است که حضرت موسى(ع)، فرعونیان را با دلایل و برهان هاى گوناگون به سوى خدا فراخواند; ولى آنان به جاى توجه به آن دلایل و براهین، این دعوت را به صرف پیشینه نداشتن رد کردند و خداوند این عمل را به شدت محکوم نمود.
موضوعات مرتبط
- عقیده: برهان در عقیده ۸; دلایل صحت عقیده ۸
- فرعونیان: ادعاى فرعونیان ۶; بهانه جویى فرعونیان ۷; تهمتهاى فرعونیان ۴; هدایت فرعونیان ۱
- مصرباستان: تاریخ مصرباستان ۷
- موسى(ع): بازگشت موسى(ع) به مصر ۱; بینات موسى(ع) ۳; تبلیغ موسى(ع) ۱; تعدد معجزه موسى(ع) ۲; تکذیب معجزه موسى(ع) ۴; تهمت جادوگرى به موسى(ع) ۴; تهمت دروغگویى به موسى(ع) ۵; دلایل نبوت موسى(ع) ۳; قصه موسى(ع) ۱، ۲، ۴; مکذبان موسى(ع) ۴; وضوح معجزه موسى(ع) ۳
- نبوت: مکذبان نبوت ۶، ۷