الفرقان ٣٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۱۰
ترجمه
الفرقان ٣٥ | آیه ٣٦ | الفرقان ٣٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«کَذَّبُوا بِآیَاتِنَا ...»: مراد از (آیات) نشانههای خداشناسی موجود در گستره هستی، یا آیات کتابهای آسمانی پیشین، و یا معجزات نهگانهای است که بر دست موسی انجام گرفته است. «فَدَمَّرْنَاهُمْ تَدْمِیراً»: ایشان را سخت هلاک ساختیم. این جمله جواب جمله مقدّر محذوفی بوده و در اصل چنین است: فَذَهَبَا إِلَیْهِم بِالرِّسَالَةِ فَکَذَّبُوهُمَا فَدَمَّرْنَاهُمْ تَدْمِیراً ... در اینجا علّت استحقاق عذاب فرعون و فرعونیان مورد نظر است، و چکیدهای از سرگذشت ایشان بدون در نظر گرفتن تقدم و تأخر زمانی مطالب حادثه، برای پیغمبر نقل میشود.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۲ - ۴۰، سوره فرقان
- توضيح و تقرير طعنه و اعتراض به ديگر كفار به قرآن از جهت تدريجى بودن نزول آن
- توضيح اينكه در بيان علت و حكمت تدريجى قرآن فرمود: كذلك لنثبت به فؤ ادك ...))
- بيان اينكه نزول تدريجى آيات به هنگام حاجت به آنها كاملترين راه تعليم معارف الهىاست
- پاسخ به اشكالى در ارتباط با نزول تدريجى آيات
- وجوهى كه مفسرين در توجيه نزول تدريجى قرآن گفته اند و بيان ضعف آن وجوه
- مفاد آيه : ((الذين يحشرون على وجوههم الى جهنم ...))
- و وجوهى كه در معناى حشر بر وجوه گفته شده است
- ياداورى هلاك ساختن اقوام كافر پيشين : قوم موسى عليه السّلام ، قوم نوح عليه السّلام، قوم عاد و ثمود و اصحاب الرّسّ و اقوام بسيار ديگر
- (رواياتى درباره اصحاب رس و عذاب آنان و...)
- بيان حد مسلحقه (جماع زنان با يكديگر)
نکات آیه
۱ - موسى و هارون(ع) به فرمان خداوند، براى هدایت تکذیب کنندگان آیات و معجزات الهى، به جانب آنان فرستاده شدند. (فقلنا اذهبا إلى القوم الذین کذّبوا بأیتنا) مقصود از «القوم الذین کذّبوا» فرعون و قوم او (قبطیان) است و مراد از «آیاتنا» نشانه ها و معجزات الهى مى باشد نه آیات الهى در تورات; زیرا تورات پس از به هلاکت رسیدن فرعون و قوم او، براى بنى اسرائیل نازل گردید.
۲ - هارون، شریک و همتاى موسى(ع) در امر رسالت و تبلیغ فرعون و قوم او (و لقد ءاتینا موسى الکتب ... أخاه هرون وزیرًا. فقلنا اذهبا إلى القوم الذین کذّبوا بأیتنا)
۳ - به میان مردم رفتن و در متن جامعه بودن، شیوه موسى و هارون در دعوت و انجام رسالت الهى (فقلنا اذهبا إلى القوم الذین کذّبوا بأیتنا)
۴ - فرعون و قوم او، دعوت حضرت موسى و هارون(ع) را نپذیرفته و آیات و معجزات الهى را تکذیب کردند. (فقلنا اذهبا إلى القوم الذین کذّبوا بأیتنا فدمّرنهم تدمیرًا)
۵ - خداوند، فرعون و قومش را به خاطر تکذیب آیات الهى، دچار هلاکتى سخت و شگفت آور کرد. (الذین کذّبوا بأیتنا فدمّرنهم تدمیرًا) «تدمیر» (مصدر «دمّرنا») به معناى هلاک و نابود کردن است و «تدمیراً» - که مفعول مطلق براى «دمّرنا» است - براى تأکید معناى هلاکت و نوع شگفت آور آن است.
۶ - هلاکت فرعون و قومش، پس از اتمام حجت خدا با آنان به وسیله موسى و هارون(ع) بوده است. (فقلنا اذهبا إلى القوم الذین کذّبوا بأیتنا فدمّرنهم تدمیرًا)
۷ - تکذیب آیات خداوند و نپذیرفتن دعوت انبیا، در پى دارنده سقوط و نابودى جوامع بشرى (فقلنا اذهبا إلى القوم الذین کذّبوا بأیتنا فدمّرنهم تدمیرًا)
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: آثار تکذیب آیات خدا ۷; کیفر تکذیب آیات خدا ۵; مکذبان آیات خدا ۴; هدایت مکذبان آیات خدا ۱
- اتمام حجت: آثار اتمام حجت ۶
- انبیا: آثار تکذیب انبیا ۷
- جامعه: آسیب شناسى اجتماعى ۷ ; عوامل انحطاط جامعه ۷; عوامل هلاکت جامعه ۷
- فرعون: اتمام حجت بر فرعون ۶; حق ناپذیرى فرعون ۴; عوامل هلاکت فرعون ۵; هدایت فرعون ۲; هلاکت فرعون ۶
- فرعونیان: اتمام حجت بر فرعونیان ۶; تاریخ فرعونیان ۴ ، ۵; حق ناپذیرى فرعونیان ۴; عوامل هلاکت فرعونیان ۵; هدایت فرعونیان ۲; هلاکت فرعونیان ۶
- موسى(ع): اتمام حجت موسى(ع) ۶; تبلیغ موسى(ع) ۲; روش تبلیغ موسى(ع) ۳; مردمى بودن موسى(ع) ۳; مسؤولیت موسى(ع) ۱; مکذبان موسى(ع) ۴; وزیر موسى(ع) ۲; هدایتگرى موسى(ع) ۱; یاور موسى(ع) ۲
- هارون(ع): اتمام حجت هارون(ع) ۶; روش تبلیغ هارون(ع) ۳; مردمى بودن هارون(ع) ۳; مسؤولیت هارون(ع) ۱; مکذبان هارون(ع) ۴; نقش هارون(ع) ۲; هدایتگرى هارون(ع) ۱
- هلاکت: زمینه هلاکت ۶