المؤمنون ١١٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=گفتند ماندیم روزی یا پاره روزی پس بپرس از شمارندگان | |-|معزی=گفتند ماندیم روزی یا پاره روزی پس بپرس از شمارندگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره المؤمنون | نزول = | {{آيه | سوره = سوره المؤمنون | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::113|١١٣]] | قبلی = المؤمنون ١١٢ | بعدی = المؤمنون ١١٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::8|٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«لَبِثْنَا یَوْماً أَوْ بَعْضَ یَوْمٍ ...»: این پاسخ یا پاسخهای دیگری توسّط گروههای مختلف دوزخیان (نگا: بقره / یونس / ، طه / نازعات / ) در مقام مقایسه عمر ناچیز این جهان با عمر طولانی و ابدی آن جهان است. «الْعَادِینَ»: شمارندگان. حسابگران و حسابرسان. | «لَبِثْنَا یَوْماً أَوْ بَعْضَ یَوْمٍ ...»: این پاسخ یا پاسخهای دیگری توسّط گروههای مختلف دوزخیان (نگا: بقره / یونس / ، طه / نازعات / ) در مقام مقایسه عمر ناچیز این جهان با عمر طولانی و ابدی آن جهان است. «الْعَادِینَ»: شمارندگان. حسابگران و حسابرسان. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۰۷
ترجمه
المؤمنون ١١٢ | آیه ١١٣ | المؤمنون ١١٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لَبِثْنَا یَوْماً أَوْ بَعْضَ یَوْمٍ ...»: این پاسخ یا پاسخهای دیگری توسّط گروههای مختلف دوزخیان (نگا: بقره / یونس / ، طه / نازعات / ) در مقام مقایسه عمر ناچیز این جهان با عمر طولانی و ابدی آن جهان است. «الْعَادِینَ»: شمارندگان. حسابگران و حسابرسان.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۹۹ - ۱۱۸، سوره مومنون
- وصف حال مشركين در حال رويارو شدن با مرگ و تمناى بازگشت نمودن و عدم اجابت آن(قال ربّ ارجعون ...)
- معناى ((برزخ )) و مراد از: ((و من ورائهم برزخ الى يوم يبعثون ))
- مقصود از اينكه در قيامت حسب و نسبى در بين نيست و كسى ازحال ديگرى نمى پرسد
- توضيح اينكه اهل عذاب در مقام اعتراف و تقاضاى برگشت مى گويند: ((ربّنا غلبت علينا شقوتنا...))
- جواب رد خداوند به توبه و تقاضاى دوزخيان
- اشاره به برهانى براى مساءله بعث با بيان منزه بودن خداى ملك حق از انجام كار بيهوده و عبث .
- بحث روايتى
- پاره اى از روايات مربوط به برزخ و احوال آن
- در قيامت هر حسب و نسبى منقطع است جز حسب و نسب رسول اللّه (ص )
- روايتى ديگرى درباره بهشت و دوزخ و ساكنان آنها
نکات آیه
۱ - اعتراف دوزخیان به کوتاه بودن مدت حیات دنیوى خویش در مقایسه با حیات اخروى (قالوا لبثنا ومآ أو بعض یوم) برداشت فوق با توجه به این نکته است که مراد از «فى الأرض» در آیه قبل، زندگى دنیوى باشد. در این صورت تعبیر «یوماً أو بعض یوم» بدان جهت است که دوزخیان زندگى چند دهه اى دنیا را، در مقایسه با حیات طولانى اخروى، بسیار ناچیز مى بینند.
۲ - ناتوانى دوزخیان از برآورد دقیق مدت زندگى دنیوى خود، در مقایسه با حیات اخروى (قالوا لبثنا یومًا أو بعض یوم فسئل العادّین) «عَدّ و تعداد» (مصدر «عادّین») به معناى حساب نمودن و شماره کردن است.
۳ - دوزخیان تعیین دقیق مدت درنگ در دنیا را، به فرشتگان حسابگر ارجاع خواهند داد. (قالوا لبثنا ... فسئل العادّین)
۴ - دوزخیان در قیامت، به اشتباه خود در دل بستن به زندگى محدود دنیا پى خواهند برد. (قالوا لبثنا یومًا أو بعض یوم)
۵ - حیات برزخى، دورانى بسیار کوتاه و گذرا در نظر انسان در پى سپرى شدن آن (قالوا لبثنا یومًا أو بعض یوم) برداشت فوق، بدان احتمال که پرسش در آیه قبل، مربوط به حیات برزخى باشد، به دست مى آید.
۶ - وجود فرشتگان حسابگر براى شمارش مدت زندگى انسان در دنیا و یا در عالم برزخ (فسئل العادّین)
موضوعات مرتبط
- اقرار: اقرار به کوتاهى زندگى دنیوى ۱
- جهنمیان: اقرار جهنمیان ۱; جهنمیان در قیامت ۴; دنیا طلبى جهنمیان ۴; زندگى دنیوى جهنمیان ۲; عجز جهنمیان ۲; مدت زندگى دنیوى جهنمیان ۳
- زندگى: کوتاهى زندگى برزخى ۵
- قیامت: ظهور حقایق در قیامت ۴
- ملائکه: ملائکه حسابگر ۳; ملائکه حسابگر در دنیا ۶; حسابگر در عالم برزخ ۶