نتایج جستجو
از الکتاب
- 1- روح. مثل [زمر:42]. چون براى روح مرگى نيست لذا بايد در «مَوْتَها» مضاف مقدر كرد و يا قائل به مجاز عقلى شد يعنى «حينَ مَوْتِ أَبْدانِها» ايضا در «وَالتَّى۱۱ کیلوبایت (۵۸۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۱۴
- شما مرگ را مقدّر ساختیم؛ و هرگز کسی بر ما پیشی نمیگیرد! |ماييم كه ميان شما مرگ را مقدر كردهايم و ما ناتوان نيستيم ماييم كه ميان شما مرگ را مقدر كردهايم۲۶ کیلوبایت (۲٬۳۰۰ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۷
- ظاهرا اين قول مقبول طبرسى نيست زيرا در بيشتر جاها كه مراجعه شد كلمه «اَهْل» مقدر مىكند. همچنين زمخشرى، در مجمع فرمايد: قريه زمينى است داراى خانههاى بسيار،۱۰ کیلوبایت (۶۴۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۳۴
- به كار مىرود مثل [بقره:61]. * [كهف:11]. در جوامع الجامع براى ضربنا مفعولى مقدر كرده يعنى:«ضَرَبْنا عَلى اذانِهِمْ حِجاباً اَنْ تَسْمَعَ» به هر حال منظور۲ کیلوبایت (۱۴۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۱۸
- امت و جماعتى را اجل آنان. وَ ما يَسْتَأْخِرُونَ: و تأخير هم نيافت از وقت مقدر، بلكه وقتى رسيد مدت معلوم، حق تعالى هلاك فرمود ايشان را. تنبيه: آيه شريفه۲۳ کیلوبایت (۱٬۹۴۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۰۷
- لازمۀ اعتقاد به آفريدگار، تصديق قيامت و معاد است مرگ از سوی خداوند، برای بشر مقدر شده است علم به دنيا و ویژگی های آن، مسلتزم اذعان به معاد است اثبات ربوبيت۲۸ کیلوبایت (۲٬۴۶۷ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۷
- . زمخشرى مبالغه كرده و گفته هل پيوسته به معنى «قد» است و استفهام از همزه مقدر با «قد» فهميده مىشود و تقدير «هَلْأَتى» «أَهَلْ أَتى» است (تمام شد). طبرسى۱۵ کیلوبایت (۳۷۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۲۹
- قيلَهُ يارَبِّ...» كشاف به واسطه كثرت فصل عطف را خوب نمىداند و حرف قسم و غيره مقدر مىكند. واللَّهالعالم. وَ لا سَلاَما إِن اللّه أَصْحَاب لَيْس تَأْثِيما۵ کیلوبایت (۴۷۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۵۶
- . زمخشرى مبالغه كرده و گفته هل پيوسته به معنى «قد» است و استفهام از همزه مقدر با «قد» فهميده مىشود و تقدير «هَلْأَتى» «أَهَلْ أَتى» است (تمام شد). طبرسى۷ کیلوبایت (۳۷۶ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۳:۳۷
- چشم دشمن کم نمود (تا تجهیز کامل نکنند) تا خداوند آن را که در قضای حتمی خود مقدر نموده (یعنی غلبه اسلام) اجرا فرماید، و به سوی اوست بازگشت امور. و [یاد کنید]۳۷ کیلوبایت (۲٬۹۴۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۴:۵۸
- آنها صاحبان درجاتاند نزد خدا. طبرسى رحمه اللَّه فرموده: كلمه «ذو» در آن مقدر است يعنى «هُمْ ذُو دَرَجْاتٍ» و مراد از «هم» مجموع دو فريق فوقاند. در المنار۶ کیلوبایت (۵۳۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۱
- [نازعات:42-43]. مرسى به معنى ثبوت و اثبات هر دو آمده. بعضىها در آيه زمان مقدر كرده و گفتهاند: زمان ثبوت آن كى است؟ بعضىها مرسى را وقوع معنى كرده و گفتهاند:۶ کیلوبایت (۵۲۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۰۲
- قيلَهُ يارَبِّ...» كشاف به واسطه كثرت فصل عطف را خوب نمىداند و حرف قسم و غيره مقدر مىكند. واللَّهالعالم. وَ اللّه مِن إِلاّ مَا مَعْرُوف الّذِين إِن هُم سَمِع۷ کیلوبایت (۵۶۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۳۵
- «يَعْلَمُ الْاَعْيُنَ الْخائِنَةَ مِنْهُمْ» و در آيه [مائده:13] راغب جماعة مقدر كرده يعنى «عَلى جَماعَةٍ خائِنَةٍ» ولى طبرسى آن را به معنى گرفته و گفته:۵ کیلوبایت (۵۳۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۵۵
- و زرد رنگ خرما برگردد [و باز به تدریج بدر کامل شود،] و براى ماه منزلهايى مقدر كرديم تا همانند شاخه خشك خرما باريك شود. و ماه را نیز منزلگاههایی مقرر داشتهایم۲۹ کیلوبایت (۲٬۶۵۶ واژه) - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۱:۴۹
- خواسته است؟ از اين روى نمىدانيم كه آيا براى كسانى كه در روى زمين هستند بدى مقدر مىشود، يا پروردگارشان مىخواهد به راه راستشان ببرد. و ما خود نمیدانیم که۳۵ کیلوبایت (۳٬۰۲۸ واژه) - ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۰:۴۸
- قَرِينٌ«2» (و كسي که از ياد خداوند رحمن اعراض كند، شيطاني را براي او مقدر ميكنيم که قرين او باشد) و از امير المؤمنين عليه السّلام در۱۲۸ کیلوبایت (۱۱٬۳۶۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۴:۴۲
- باشد بدون «من» و «عن» آيد مثل آيات گذشته و در آيه [قمر:5]. كلمه «عن الناس» مقدر است مثل [يونس:101]. استغناء: طلب بى نيازى و اكتفاست «اسْتَغْنَى اللَّهَ:۸ کیلوبایت (۷۱۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۳۵
- از آنان گذشتند، محقق و ثابت شد، آنان بی تردید زیانکارند. و برايشان همدمانى مقدر كرديم و آنان حال و آينده را در نظرشان بياراستند. و بر آنها نيز همانند پيشينيانشان۴۶ کیلوبایت (۳٬۵۹۸ واژه) - ۱۵ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۳۶
- » و در کتاب (تورات، یا در لوح محفوظ و کتاب تکوین الهی) خبر دادیم و چنین مقدر کردیم که شما بنی اسرائیل دو بار حتما در زمین فساد و خونریزی میکنید و تسلط۳۹ کیلوبایت (۳٬۳۷۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۱۰