گمنام

تفسیر:المیزان جلد۹ بخش۴۶: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
 
خط ۱۸۷: خط ۱۸۷:
«'''لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ'''»:
«'''لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ'''»:


كلمه «عَنَت»، به معناى ضرر و هم به معناى هلاكت است، و كلمۀ «مَا» در جملۀ «مَا عَنِتُّم»، مصدريه است، كه آن را به معناى مصدر تأويل مى نمايد. و منظور از «رسول»، به طورى كه سياق دو آيه گواهى مى دهد، خاتم انبياء محمّد «صلى الله و عليه و آله» است. چون مى بينيم كه او را وصف مى كند به اين كه از خود ايشان است، و ظاهر اين است كه مقصود اين باشد كه او، مثل شما بشر است، و همنوع خود شما است. چون در كلام چيزى كه دليل باشد بر اين كه خطاب بخصوص عرب و يا قريش باشد، نيست. مخصوصا نظر به اين كه در ميان آنان در حال خطاب، مسلمانانى از روم و فارس و حبشه نيز بوده اند.
كلمه «عَنَت»، به معناى ضرر و هم به معناى هلاكت است، و كلمۀ «مَا» در جملۀ «مَا عَنِتُّم»، مصدريه است، كه آن را به معناى مصدر تأويل مى نمايد.  
 
و منظور از «رسول»، به طورى كه سياق دو آيه گواهى مى دهد، خاتم انبياء محمّد «صلى الله و عليه و آله» است. چون مى بينيم كه او را وصف مى كند به اين كه از خود ايشان است، و ظاهر اين است كه مقصود اين باشد كه او، مثل شما بشر است، و همنوع خود شما است. چون در كلام چيزى كه دليل باشد بر اين كه خطاب بخصوص عرب و يا قريش باشد، نيست. مخصوصا نظر به اين كه در ميان آنان در حال خطاب، مسلمانانى از روم و فارس و حبشه نيز بوده اند.


و معناى آيه، اين است:  
و معناى آيه، اين است:  
۱۷٬۲۲۵

ویرایش