گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۰ بخش۳۱: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۴۶: خط ۴۶:


==کشتی سازی نوح «ع»==
==کشتی سازی نوح «ع»==
از آيات سوره «هود» بر مى آيد كه: خداى تعالى، به آن جناب دستور داد تا كشتى را با تأييد و تسديد او بسازد، و آن جناب شروع به ساختن آن كرد، كه مردم دسته دسته، از محل كار آن جناب گذشته و او را مسخره مى كردند. چون كشتى آب مى خواهد، و كشتى سازى، بايد در لب دريا باشد، و آن جناب، اين كار را در بيابانى بدون آب انجام مى داد، و همين باعث مى شد كه مردم او را مسخره كنند.  
از آيات سوره «هود» بر مى آيد كه:  
 
خداى تعالى، به آن جناب دستور داد تا كشتى را با تأييد و تسديد او بسازد، و آن جناب شروع به ساختن آن كرد، كه مردم دسته دسته، از محل كار آن جناب گذشته و او را مسخره مى كردند. چون كشتى آب مى خواهد، و كشتى سازى، بايد در لب دريا باشد، و آن جناب، اين كار را در بيابانى بدون آب انجام مى داد، و همين باعث مى شد كه مردم او را مسخره كنند.  


و آن جناب، در پاسخشان مى فرمود: اگر امروز شما ما را مسخره مى كنيد، به زودى خواهيد ديد كه ما شما را مسخره مى كنيم و به زودى خواهيد فهميد كه كسى كه دچار عذاب گردد، خوار و ذليل و بيچاره مى شود، و عذابى كه مى آيد، عذابى است مقيم و غير قابل زوال.  
و آن جناب، در پاسخشان مى فرمود: اگر امروز شما ما را مسخره مى كنيد، به زودى خواهيد ديد كه ما شما را مسخره مى كنيم و به زودى خواهيد فهميد كه كسى كه دچار عذاب گردد، خوار و ذليل و بيچاره مى شود، و عذابى كه مى آيد، عذابى است مقيم و غير قابل زوال.  
خط ۵۳: خط ۵۵:
<span id='link256'><span>
<span id='link256'><span>


'''نزول عذاب و آمدن طوفان:''' نوح (عليه السلام ) همچنانكه از سوره هود و مؤ منون استفاده مى شود مشغول ساختن كشتى بود تا اينكه آن را به اتمام رسانيد و امر خداى تعالى مبنى بر نزول عذاب صادر شد، و آن تنور شروع به جوشيدن كرد، در اين هنگام خداوند متعال به آن جناب وحى فرستاد كه از هر حيوان يك جفت نر و ماده سوار كشتى كند و نيز اهل خود را به جز افرادى كه مقدر شده بود هلاك شوند.
'''نزول عذاب و آمدن طوفان:''' نوح «عليه السلام»، همچنان كه از سوره «هود» و «مؤمنون» استفاده مى شود، مشغول ساختن كشتى بود تا اين كه آن را به اتمام رسانيد و امر خداى تعالى، مبنى بر نزول عذاب صادر شد، و آن تنور، شروع به جوشيدن كرد.
 
در اين هنگام، خداوند متعال، به آن جناب وحى فرستاد كه از هر حيوان، يك جفت نر و ماده سوار كشتى كند و نيز، اهل خود را، به جز افرادى كه مقدر شده بود هلاك شوند، يعنى همسرش كه خيانتكار بود و فرزندش كه از سوار شدن امتناع ورزيده بود و نيز، همه آن هايى كه ايمان آورده بودند، سوار كند.  
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۳۷۴ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۳۷۴ </center>
يعنى همسرش كه خيانت كار بود و فرزندش كه از سوار شدن امتناع ورزيده بود و نيز همه آنهايى كه ايمان آورده بودند سوار كند. و از سوره قمر بر مى آيد همين كه آنها را سوار كرد خداى تعالى درهاى آسمان را به آبى ريزان باز كرد، و زمين را به صورت چشمه هايى جوشان بشكافت ، آب بالا و پايين براى تحقق دادن امرى كه مقدر شده بود دست به دست هم دادند.


و نيز از سوره هود استفاده مى شود كه رفته رفته آب زمين را فرا گرفت و بالا آمد و كشتى را از زمين كند، كشتى در موجى چون كوه هاى بلند سير مى كرد، و طوفان همه مردم روى زمين را فرا گرفت و همه را در حالى كه ستمگر بودند هلاك كرد، و خداى تعالى به آن جناب دستور داده بود همين كه در كشتى مستقر شدند خدا را در برابر اين نعمت كه از شر قوم ستمكار نجاتشان داد حمد بگويند و در پياده شدن از او بركت بخواهند، و نوح (عليه السلام ) گفت : «الحمد لله الذى نجانا من القوم الظالمين». و نيز گفت: «رب انزلنى منزلا مباركا و انت خير المنزلين».
و از سوره «قمر» بر مى آيد همين كه آن ها را سوار كرد، خداى تعالى، درهاى آسمان را به آبى ريزان باز كرد، و زمين را به صورت چشمه هايى جوشان، بشكافت. آب بالا و پايين براى تحقق دادن امرى كه مقدر شده بود، دست به دست هم دادند.
 
و نيز از سوره «هود» استفاده مى شود كه: رفته رفته، آب زمين را فرا گرفت و بالا آمد و كشتى را از زمين كند. كشتى در موجى چون كوه هاى بلند سير مى كرد، و طوفان، همۀ مردم روى زمين را فرا گرفت و همه را در حالى كه ستمگر بودند، هلاك كرد.
 
و خداى تعالى، به آن جناب دستور داده بود همين كه در كشتى مستقر شدند، خدا را در برابر اين نعمت كه از شرّ قوم ستمكار نجاتشان داد، حمد بگويند و در پياده شدن از او بركت بخواهند. و نوح «عليه السلام» گفت: «الحَمدُ لِلّهّ الَّذِى نَجَانَا مِنَ القَومِ الظَّالِمِين». و نيز گفت: «رَبِّ أنزِلنِى مُنزَلاً مُبَارَكاً وَ أنتَ خَيرُ المُنزِلِينَ».
<span id='link257'><span>
<span id='link257'><span>


۱۶٬۲۶۹

ویرایش