گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۰ بخش۳۱: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴: خط ۴:




و داستان نوح (ع ) در شش سوره از سوره هاى قرآنى بطور تفصيل آمده ، و آن سورهها عبارتند از:
و داستان نوح «علیه السلام»، در شش سوره از سوره هاى قرآنى، به طور تفصيل آمده، و آن سوره ها، عبارتند از: ۱ - اعراف. ۲ - هود. ۳ - مؤمنون. ۴ - شعراء. ۵ - قمر. ۶ - نوح.  
۱ - اعراف. ۲ - هود. ۳ - مؤمنون. ۴ - شعراء. ۵ - قمر. ۶ - نوح. و از همه اين موارد مفصل تر سوره هود متعرض آن شده، زيرا سرگذشت آن جناب در بيست و پنج آيه يعنى از آيه ۲۵ تا ۴۹ طول كشيده است.
 
و از همه اين موارد مفصل تر، سوره «هود» متعرض آن شده. زيرا سرگذشت آن جناب، در بيست و پنج آيه، يعنى از آيه ۲۵ تا ۴۹ طول كشيده است.
<span id='link251'><span>
<span id='link251'><span>


==داستان بعثت حضرت نوح «ع»، در قرآن==
==داستان بعثت حضرت نوح «ع»، در قرآن==
بعثت و رسالت حضرت نوح (عليه السلام ) بعثت و رسالت نوح (عليه السلام ) بشر بعد از حضرت آدم (عليه السلام ) به صورت يك امت ساده و بسيط زندگى مى كرد و فطرت انسانيت خود را راهنماى زندگى خود داشت ، تا آنكه رفته رفته روح استكبار در او پيدا شد و گسترده گشت ، و در آخر، كارش به استعباد يكديگر انجاميد، بعضى بعض ديگر را تحت فرمان خود گرفتند و زير دستان ، مافوق خود را رب خود پنداشتند و همين پندار، بذرى بود كه كاشته شد، بذرى كه هر زمان و در هر جا كه كاشته شود و سپس جوانه بزند و سبز شود و رشد كند، چيزى به جز دين و ثنيت و اختلاف شديد طبقاتى يعنى استخدام ضعفا بوسيله اقويا و برده گرفتن و دوشيدن افراد ذليل بوسيله قدرتمندان را به بار نمى آورد، آرى همه اختلافها و كشمكشها و خونريزيهاى بشر از آنجا آغاز گرديد.
بشر بعد از حضرت آدم «عليه السلام»، به صورت يك امت ساده و بسيط زندگى مى كرد و فطرت انسانيت خود را راهنماى زندگى خود داشت، تا آن كه رفته رفته، روح استكبار در او پيدا شد و گسترده گشت، و در آخر، كارش به استعباد يكديگر انجاميد.  


در زمان نوح (عليه السلام ) فساد در زمين شايع گشت و مردم از دين توحيد و از سنت عدالت اجتماعى رويگردان شده و به پرستش بتها روى آوردند، و خداى سبحان نام چند بت آن روز را كه عبارت بودند از «ود»، «سواع»، «يغوث»، «يعوق» و «نسر» در سوره نوح ذكر كرده.
بعضى، بعض ديگر را تحت فرمان خود گرفتند و زي دستان، مافوق خود را ربّ خود پنداشتند و همين پندار، بذرى بود كه كاشته شد. بذرى كه هر زمان و در هر جا كه كاشته شود و سپس جوانه بزند و سبز شود و رشد كند، چيزى به جز دين وثنيّت و اختلاف شديد طبقاتى، يعنى استخدام ضعفا به وسيله اقويا و برده گرفتن و دوشيدن افراد ذليل، به وسيله قدرتمندان را به بار نمى آورد.
 
آرى، همه اختلاف ها و كشمكش ها و خونريزی هاى بشر، از آن جا آغاز گرديد.
 
در زمان نوح «عليه السلام»، فساد در زمين شايع گشت و مردم، از دين توحيد و از سنت عدالت اجتماعى رويگردان شده و به پرستش بت ها روى آوردند. و خداى سبحان، نام چند بت آن روز را كه عبارت بودند از: «وُدّ»، «سُوَاع»، «يَغُوث»، «يَعُوق» و «نَسر»، در سوره «نوح» ذكر كرده.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۳۷۲ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۳۷۲ </center>
فاصله طبقاتى روز به روز بيشتر شد، و آنهايى كه از نظر مال و اولاد قويتر بودند حقوق ضعفاء را پايمال كردند و جباران ، زير دستان را به ضعف بيشتر كشانيده و طبق دلخواه خود بر آنان حكومت كردند.
فاصله طبقاتى، روز به روز بيشتر شد، و آن هايى كه از نظر مال و اولاد، قوی تر بودند، حقوق ضعفاء را پايمال كردند و جباران، زيردستان را به ضعف بيشتر كشانيده و طبق دلخواه خود بر آنان حكومت كردند.


در اين زمان بود كه خداى تعالى نوح (عليه السلام ) را مبعوث كرده و او را با كتاب و شريعتى به سوى آنان گسيل داشت تا از راه بشارت و انذار، به دين توحيد و ترك خدايان دروغين دعوتشان نموده مساوات را در بينشان برقرار سازد.
در اين زمان بود كه خداى تعالى، نوح «عليه السلام» را مبعوث كرده و او را با كتاب و شريعتى، به سوى آنان گسيل داشت، تا از راه بشارت و انذار، به دين توحيد و ترك خدايان دروغين دعوتشان نموده، مساوات را در بينشان برقرار سازد.
<span id='link252'><span>
<span id='link252'><span>


دين و شريعت نوح (عليه السلام ) بطورى كه از تمامى آيات مربوط به داستان نوح (عليه السلام ) بر مى آيد آن جناب همواره قوم خود را به توحيد خداى سبحان و ترك شرك دعوت مى كرد، و بطورى كه از دو سوره نوح و يونس ، و سوره آل عمران آيه ۱۹ بر مى آيد آنان را به اسلام مى خواند، و بطورى كه از سوره هود آيه ۲۸ استفاده مى شود از آنان مى خواسته تا امر به معروف و نهى از منكر كنند.  
'''دين و شريعت نوح «ع»:''' به طورى كه از تمامى آيات مربوط به داستان نوح «عليه السلام» بر مى آيد، آن جناب همواره قوم خود را به توحيد خداى سبحان و ترك شرك دعوت مى كرد، و به طورى كه از دو سوره «نوح» و «يونس»، و سوره «آل عمران»، آيه ۱۹ بر مى آيد، آنان را به اسلام مى خواند، و به طورى كه از سوره «هود»، آيه ۲۸ استفاده مى شود، از آنان مى خواسته تا امر به معروف و نهى از منكر كنند.  


و نيز همانطور كه از آيه ۱۰۳ سوره نساء و آيه ۸ سوره شورا بر مى آيد نماز خواندن را نيز از آنان مى خواسته و بطورى كه از آيه ۱۵۱ و ۱۵۲ سوره انعام بر مى آيد رعايت مساوات و عدالت را نيز از آنان مى خواسته ، و دعوتشان مى كرده به اينكه به فواحش و منكرات نزديك نشوند، راستگو باشند و به عهد خود وفا كنند، و بطورى كه از آيه ۴۱ سوره هود بر مى آيد آن جناب اولين كسى بوده كه مردم را دعوت مى كرده به اينكه كارهاى مهم خود را با نام خداى تعالى آغاز كنند.
و نيز همان طور كه از آيه ۱۰۳ سوره «نساء» و آيه ۸ سوره «شورا» بر مى آيد، نماز خواندن را نيز از آنان مى خواسته، و به طورى كه از آيه ۱۵۱ و ۱۵۲ سوره «انعام» بر مى آيد، رعايت مساوات و عدالت را نيز از آنان مى خواسته، و دعوتشان مى كرده به اين كه: به فواحش و منكرات نزديك نشوند. راستگو باشند و به عهد خود وفا كنند، و به طورى كه از آيه ۴۱ سوره «هود» بر مى آيد، آن جناب اولين كسى بوده كه مردم را دعوت مى كرده به اين كه كارهاى مهم خود را با نام خداى تعالى آغاز كنند.
<span id='link253'><span>
<span id='link253'><span>
==زحمات طاقت فرسای حضرت نوح«ع»، در كار دعوت  ==
 
تحمل زحمات طاقت فرساى نوح (عليه السلام ) در كار دعوت : از آيات سوره هاى نوح و قمر و مؤ منون بر مى آيد كه آن جناب قوم خود را دائما دعوت مى كرده به اينكه به خداى تعالى و آيات او ايمان بياورند و در اين دعوت منتهاى جد و جهد را به خرج مى داده و شب و روز و آشكارا و پنهان وادارشان مى كرده به اينكه حق را بپذيرند، ولى قومش جز به عناد و تكبر خود نمى افزودند، هر قدر او دعوت خود را بيشتر مى كرده آنان سركشى و كفرشان را بيشتر مى كردند و به جز اهل و اولادش وعده اندكى كه از غير آنان ايمان نياوردند، بطورى كه ديگر از ايمان آوردن سايرين به كلى مايوس گرديد در آن هنگام به درگاه پروردگار خود شكايت برده و از او طلب نصرت كرد.
'''تحمل زحمات طاقت فرساى نوح «ع»، در كار دعوت:''' از آيات سوره هاى «نوح» و «قمر» و «مؤمنون» بر مى آيد كه:
 
آن جناب، قوم خود را دائما دعوت مى كرده به اين كه به خداى تعالى و آيات او ايمان بياورند، و در اين دعوت، منتهاى جدّ و جهد را به خرج مى داده و شب و روز و آشكارا و پنهان، وادارشان مى كرده به اين كه حق را بپذيرند. ولى قومش، جز به عناد و تكبر خود نمى افزودند.
 
هر قدر او دعوت خود را بيشتر مى كرده، آنان سركشى و كفرشان را بيشتر مى كردند و به جز اهل و اولادش و عدّه اندكى از غير آنان ايمان نياوردند، به طورى كه ديگر از ايمان آوردن سايرين به كلى مأيوس گرديد. در آن هنگام، به درگاه پروردگار خود شكايت برده و از او طلب نصرت كرد.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۳۷۳ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۳۷۳ </center>
<span id='link254'><span>
<span id='link254'><span>


==مدت زيستن نوح «ع»، در ميان قوم خود ==
'''مدت زيستن نوح «ع»، در ميان قومش:''' از آيات سوره «عنكبوت» بر مى آيد كه آن جناب، نهصد و پنجاه سال مشغول دعوت قوم خود بوده، ولى قوم او، جز به استهزاء و مسخره كردن و نسبت جنون دادن به او، عكس العملى از خود نشان ندادند. آن ها، وى را متهم مى كردند به اين كه منظورش اين است كه به آقايى و سرورى بر ما دست يابد، تا آن كه در آخر، از پروردگار خود يارى طلبيد.
مدت زيستن نوح (عليه السلام ) در ميان قومش : از آيات سوره عنكبوت بر مى آيد كه آن جناب نهصد و پنجاه سال مشغول دعوت قوم خود بوده ، ولى قوم ، او را جز به استهزاء و مسخره كردن و نسبت جنون به او دادن عكس العملى از خود نشان ندادند، آنها وى را متهم مى كردند به اينكه منظورش اين است كه به آقايى و سرورى بر ما دست يابد، تا آنكه در آخر از پروردگار خود يارى طلبيد.  
 
و از آيات سوره «هود» استفاده مى شود كه بعد از اين استنصار، خداى تعالى، به وى وحى كرد كه از قومش، به جز آن چند نفرى كه ايمان آورده اند، احدى ايمان نمى آورد، و آن جناب را درباره قومش تسليت گفت و دلگرمى داد.
 
و به طورى كه از آيات سوره «نوح» استفاده مى شود، نوح «عليه السلام»، قوم خود را به هلاكت و نابودى نفرين كرد، و از خداى تعالى خواست تا زمين را از لوث وجود همه آنان پاك كرده و احدى از آنان را زنده نگذارد.  


و از آيات سوره هود استفاده مى شود كه بعد از اين استنصار، خداى تعالى به وى وحى كرد كه از قومش به جز آن چند نفرى كه ايمان آورده اند احدى ايمان نمى آورد، و آن جناب را درباره قومش تسليت گفت و دلگرمى داد، و بطورى كه از آيات سوره نوح استفاده مى شود نوح (عليه السلام ) قوم خود را به هلاكت و نابودى نفرين كرد، و از خداى تعالى خواست تا زمين را از لوث وجود همه آنان پاك كرده و احدى از آنان را زنده نگذارد، و بطورى كه از آيات سوره هود بر مى آيد خداى تعالى به آن جناب وحى كرد كه زير نظر ما و طبق وحى ما كشتى را بساز.
و به طورى كه از آيات سوره «هود» بر مى آيد، خداى تعالى، به آن جناب وحى كرد كه زير نظر ما و طبق وحى ما، كشتى را بساز.
<span id='link255'><span>
<span id='link255'><span>
==کشتی سازی نوح «ع»==
از آيات سوره «هود» بر مى آيد كه: خداى تعالى، به آن جناب دستور داد تا كشتى را با تأييد و تسديد او بسازد، و آن جناب شروع به ساختن آن كرد، كه مردم دسته دسته، از محل كار آن جناب گذشته و او را مسخره مى كردند. چون كشتى آب مى خواهد، و كشتى سازى، بايد در لب دريا باشد، و آن جناب، اين كار را در بيابانى بدون آب انجام مى داد، و همين باعث مى شد كه مردم او را مسخره كنند.


از آيات سوره هود بر مى آيد كه خداى تعالى به آن جناب دستور داد تا كشتى را با تاءييد و تسديد او بسازد، و آن جناب شروع به ساختن آن كرد، كه مردم دسته دسته از محل كار آن جناب گذشته و او را مسخره مى كردند، چون كشتى آب مى خواهد، و كشتى سازى بايد در لب دريا باشد، و آن جناب اين كار را در بيابانى بدون آب انجام مى داد، و همين باعث مى شد كه مردم او را مسخره كنند.  
و آن جنابف در پاسخشان مى فرمود: اگر امروز شما ما را مسخره مى كنيد، به زودى خواهيد ديد كه ما شما را مسخره مى كنيم و به زودى خواهيد فهميد كه كسى كه دچار عذاب گردد، خوار و ذليل و بيچاره مى شود، و عذابى كه مى آيد، عذابى است مقيم و غير قابل زوال.  


و آن جناب در پاسخشان مى فرمود اگر امروز شما ما را مسخره مى كنيد به زودى خواهيد ديد كه ما شما را مسخره مى كنيم و به زودى خواهيد فهميد كه كسى كه دچار عذاب گردد خوار و ذليل و بيچاره مى شود، و عذابى كه مى آيد عذابى است مقيم و غير قابل زوال و نيز از دو سوره هود و مؤمنون بر مى آيد كه خداى عزوجل براى نزول آن عذاب ، علامتى قرار داده بود و آن اين بوده كه آب از تنورى بالا مى زند.
و نيز، از دو سوره «هود» و «مؤمنون» بر مى آيد كه: خداى عزوجل، براى نزول آن عذاب، علامتى قرار داده بود و آن، اين بوده كه آب از تنورى بالا مى زند.
<span id='link256'><span>
<span id='link256'><span>
==نزول عذاب و آمدن طوفان ==
 
نزول عذاب و آمدن طوفان : نوح (عليه السلام ) همچنانكه از سوره هود و مؤ منون استفاده مى شود مشغول ساختن كشتى بود تا اينكه آن را به اتمام رسانيد و امر خداى تعالى مبنى بر نزول عذاب صادر شد، و آن تنور شروع به جوشيدن كرد، در اين هنگام خداوند متعال به آن جناب وحى فرستاد كه از هر حيوان يك جفت نر و ماده سوار كشتى كند و نيز اهل خود را به جز افرادى كه مقدر شده بود هلاك شوند.
'''نزول عذاب و آمدن طوفان:''' نوح (عليه السلام ) همچنانكه از سوره هود و مؤ منون استفاده مى شود مشغول ساختن كشتى بود تا اينكه آن را به اتمام رسانيد و امر خداى تعالى مبنى بر نزول عذاب صادر شد، و آن تنور شروع به جوشيدن كرد، در اين هنگام خداوند متعال به آن جناب وحى فرستاد كه از هر حيوان يك جفت نر و ماده سوار كشتى كند و نيز اهل خود را به جز افرادى كه مقدر شده بود هلاك شوند.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۳۷۴ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۳۷۴ </center>
يعنى همسرش كه خيانت كار بود و فرزندش كه از سوار شدن امتناع ورزيده بود و نيز همه آنهايى كه ايمان آورده بودند سوار كند. و از سوره قمر بر مى آيد همين كه آنها را سوار كرد خداى تعالى درهاى آسمان را به آبى ريزان باز كرد، و زمين را به صورت چشمه هايى جوشان بشكافت ، آب بالا و پايين براى تحقق دادن امرى كه مقدر شده بود دست به دست هم دادند.  
يعنى همسرش كه خيانت كار بود و فرزندش كه از سوار شدن امتناع ورزيده بود و نيز همه آنهايى كه ايمان آورده بودند سوار كند. و از سوره قمر بر مى آيد همين كه آنها را سوار كرد خداى تعالى درهاى آسمان را به آبى ريزان باز كرد، و زمين را به صورت چشمه هايى جوشان بشكافت ، آب بالا و پايين براى تحقق دادن امرى كه مقدر شده بود دست به دست هم دادند.  
۱۶٬۲۶۳

ویرایش