گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۶ بخش۴۲: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۵۳: خط ۱۵۳:
<span id='link338'><span>
<span id='link338'><span>


==معناى عرضه امانت به آسمان ها و زمين و وصف انسان حامل آن به ظلوم و جهول ==
==معناى عرضۀ «امانت» بر آسمان ها و زمين، و وصف انسان حامل آن، به «ظلوم» و «جهول» ==
پس جمله «إنَّا عَرَضناَ الأمَانَة»، معنايش اين است كه:  
پس جمله «إنَّا عَرَضناَ الأمَانَة»، معنايش اين است كه:  


خط ۱۹۸: خط ۱۹۸:
نكته اى كه در اين آيه به كار رفته، التفاتى است كه در جملۀ «لِيُعَذِّبَ اللهُ» به كار رفته. چون اول آيه، خداى تعالى متكلم حساب شده و فرموده: «ما امانت را عرضه كرديم»، و در اين جمله، خود را غايب حساب كرده و فرموده: «تا آن كه خدا عذاب كند»، و اين التفات، براى اين است كه دلالت كند بر اين كه عواقب امور، به سوى خداى سبحان است. چون خداى سبحان «الله» است.
نكته اى كه در اين آيه به كار رفته، التفاتى است كه در جملۀ «لِيُعَذِّبَ اللهُ» به كار رفته. چون اول آيه، خداى تعالى متكلم حساب شده و فرموده: «ما امانت را عرضه كرديم»، و در اين جمله، خود را غايب حساب كرده و فرموده: «تا آن كه خدا عذاب كند»، و اين التفات، براى اين است كه دلالت كند بر اين كه عواقب امور، به سوى خداى سبحان است. چون خداى سبحان «الله» است.


نكته ديگر اين كه در جملۀ «وَ يَتُوب اللهُ»، ممكن بود ضمير به جاى اسم ظاهر به كار رود. يعنى بفرمايد: «وَ يَتُوبُ عَلَى المُؤمِنِينَ وَ المَؤمِنَات»، ولى در اين جمله، براى بار دوم اسم جلاله را آورد، و اين، براى اين است كه إشعار كند بر اين كه خداوند در حق مؤمنان و مؤمنات، كمال عنايت و اهتمام را دارد.
نكته ديگر اين كه در جملۀ «وَ يَتُوب اللهُ»، ممكن بود ضمير به جاى اسم ظاهر به كار رود. يعنى بفرمايد: «وَ يَتُوبَ عَلَى المُؤمِنِينَ وَ المَؤمِنَات»، ولى در اين جمله، براى بار دوم اسم جلاله را آورد، و اين، براى اين است كه إشعار كند بر اين كه خداوند در حق مؤمنان و مؤمنات، كمال عنايت و اهتمام را دارد.
<span id='link339'><span>
<span id='link339'><span>


۱۴٬۴۹۲

ویرایش