۱۶٬۳۳۱
ویرایش
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
||
خط ۲۴: | خط ۲۴: | ||
<span id='link19'><span> | <span id='link19'><span> | ||
نكته ديگر اين كه : در آيه شريفه ، كلمه «'''محكمات '''» در مقابل «'''اخر متشابهات '''» قرار گرفته ، پس معلوم مى شود، همان طور كه گفتيم آيات قرآن دو قسمند، آن دسته كه محكم است متشابه نيست ، و آنكه متشابه است محكم نيست و تشابه به معناى توافق چند چيز مختلف و اتحاد آنها در پاره اى از اوصاف و كيفيات است ، و از سوى ديگر قرآن را چنين توصيف كرده كه كتابى متشابه و مثانى است ، بطورى كه پوست بدن مردم خدا ترس ، از شنيدن آن جمع مى شود، و فرموده : | نكته ديگر اين كه : در آيه شريفه ، كلمه «'''محكمات '''» در مقابل «'''اخر متشابهات '''» قرار گرفته ، پس معلوم مى شود، همان طور كه گفتيم آيات قرآن دو قسمند، آن دسته كه محكم است متشابه نيست ، و آنكه متشابه است محكم نيست و تشابه به معناى توافق چند چيز مختلف و اتحاد آنها در پاره اى از اوصاف و كيفيات است ، و از سوى ديگر قرآن را چنين توصيف كرده كه كتابى متشابه و مثانى است ، بطورى كه پوست بدن مردم خدا ترس ، از شنيدن آن جمع مى شود، و فرموده : | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۳ صفحه : ۳۱ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۳ صفحه : ۳۱ </center> | ||
خط ۴۵: | خط ۴۴: | ||
و آنگاه اگر اهل نظر بعد از توجه به اين مطالب به آيه مورد بحث كه مى فرمايد: «'''منه آيات محكمات هن ام الكتاب و اخر متشابهات '''» برخورد كند، ديگر هيچ شكى نمى كند در اينكه مراد از كلمه «'''محكمات '''» آياتى است كه متضمن اصول مسلمه اى از قرآن است و مراد از كلمه «'''متشابهات '''» آياتى است كه معانى آنها به وسيله آيات دسته قبل روشن مى گردد. | و آنگاه اگر اهل نظر بعد از توجه به اين مطالب به آيه مورد بحث كه مى فرمايد: «'''منه آيات محكمات هن ام الكتاب و اخر متشابهات '''» برخورد كند، ديگر هيچ شكى نمى كند در اينكه مراد از كلمه «'''محكمات '''» آياتى است كه متضمن اصول مسلمه اى از قرآن است و مراد از كلمه «'''متشابهات '''» آياتى است كه معانى آنها به وسيله آيات دسته قبل روشن مى گردد. | ||
<span id='link21'><span> | <span id='link21'><span> | ||
==ثابت نبودن و احيانا متغير بودن احكام اجتماعى و فروعى ، موجب تشبه مى گردد == | ==ثابت نبودن و احيانا متغير بودن احكام اجتماعى و فروعى ، موجب تشبه مى گردد == | ||
خواهى گفت : كسى در رجوع فروع به اصول ، حرفى ندارد، البته همه مى دانيم وقتى اصول متفرقه اى در قرآن هست ، و در مقابل فروعى هم در قرآن متفرق است ، اين فروع بايد به آن اصول برگردد، ليكن اين باعث نمى شود كه فروع «'''متشابه '''» ناميده شود، و شما بايد توضيح دهيد كه چرا قرآن آنها را متشابه خوانده است ؟. | خواهى گفت : كسى در رجوع فروع به اصول ، حرفى ندارد، البته همه مى دانيم وقتى اصول متفرقه اى در قرآن هست ، و در مقابل فروعى هم در قرآن متفرق است ، اين فروع بايد به آن اصول برگردد، ليكن اين باعث نمى شود كه فروع «'''متشابه '''» ناميده شود، و شما بايد توضيح دهيد كه چرا قرآن آنها را متشابه خوانده است ؟. |
ویرایش