۱۴٬۵۰۸
ویرایش
خط ۱۲۴: | خط ۱۲۴: | ||
<span id='link44'><span> | <span id='link44'><span> | ||
== | ==بحث های طولاتنی متكلمان اشاعره و معتزله، درباره افعال خدا == | ||
دانشمندان علم كلام، از جهت اختلافى كه در مساله افعال خدا و مسائل متفرع بر آن دارند، كه «آيا فعل خداى تعالى، معلول غرض و هدف مى شود، يا نه»، در مسأله مورد بحث، يعنى جوابى كه خداى تعالى از شبهات ابليس داده، نيز اختلاف كرده اند. | دانشمندان علم كلام، از جهت اختلافى كه در مساله افعال خدا و مسائل متفرع بر آن دارند، كه «آيا فعل خداى تعالى، معلول غرض و هدف مى شود، يا نه»، در مسأله مورد بحث، يعنى جوابى كه خداى تعالى از شبهات ابليس داده، نيز اختلاف كرده اند. | ||
خط ۱۳۵: | خط ۱۳۵: | ||
بايد دانست كه اين بحث آن قدر دامنه دار و پُر شاخ و برگ است، كه هزاران دانشمند از اين دو طايفه و همچنين پيروان شان از طوايف ديگر، قرن ها در پيرامون آن بحث كرده اند، و ما را در اين مختصر، مجال آن نيست كه اقوال آنان را به تفصيل نقل نموده و در آن نظر كنيم. لذا تنها به يك حقيقت ديگر اشاره نموده و با ذكر آن حقيقت، مطلب را روشن ساخته و مى گذريم. چون خواننده عزيز، با مطالعه آن به افراط اشاعره و تفريط معتزله و پيروان آن دو واقف مى گردد. | بايد دانست كه اين بحث آن قدر دامنه دار و پُر شاخ و برگ است، كه هزاران دانشمند از اين دو طايفه و همچنين پيروان شان از طوايف ديگر، قرن ها در پيرامون آن بحث كرده اند، و ما را در اين مختصر، مجال آن نيست كه اقوال آنان را به تفصيل نقل نموده و در آن نظر كنيم. لذا تنها به يك حقيقت ديگر اشاره نموده و با ذكر آن حقيقت، مطلب را روشن ساخته و مى گذريم. چون خواننده عزيز، با مطالعه آن به افراط اشاعره و تفريط معتزله و پيروان آن دو واقف مى گردد. | ||
<span id='link45'><span> | <span id='link45'><span> | ||
==تقسيم علوم و مدركات انسان به: علوم كاشف از خارج و علوم اعتبارى و ذهنى == | ==تقسيم علوم و مدركات انسان به: علوم كاشف از خارج و علوم اعتبارى و ذهنى == | ||
آن حقيقت اين است كه: به طور كلى علوم و تصديقاتى كه ما بدون شك داراى آن هستيم، بر دو قسم اند: | آن حقيقت اين است كه: به طور كلى علوم و تصديقاتى كه ما بدون شك داراى آن هستيم، بر دو قسم اند: |
ویرایش