گمنام

تفسیر:المیزان جلد۸ بخش۳۰: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۲۶: خط ۱۲۶:
<span id='link234'><span>
<span id='link234'><span>


==روايتى درباره علت اينكه انتخاب امام به مردم واگذار نشده است ==
==روايتى درباره علت اين كه: چرا انتخاب امام به مردم واگذار نشده؟ ==
و در تفسير برهان از ابن بابويه و او به سند خود از سعد بن عبدالله قمى در ضمن حديث طويلى روايت كرده كه گفت : خدمت امام قائم (عليه السلام ) عرض كردم اى مولاى من مرا خبر ده از اينكه چرا مردم از انتخاب امام و زمامدار براى خود ممنوع شدند؟ فرمود: امام مصلح و يا مفسد؟ عرض كردم البته مصلح . فرمود: آيا با اينكه احدى از مردم از صلاح و فساد درونى اشخاص آگاهى ندارند آيا ممكن است شخصى را كه انتخاب مى كنند اتفاقا برخلاف تشخيصشان مفسد از كار در آيد؟ عرض كردم بلى ممكن است . فرمود: علت ممنوعيت مردم همين است كه من آن را به صورت برهان برايت ايراد كردم .
و در تفسير برهان، از ابن بابويه و او، به سند خود، از سعد بن عبدالله قمى، در ضمن حديث طويلى روايت كرده كه گفت: خدمت امام قائم «عليه السلام» عرض كردم: اى مولاى من! مرا خبر ده از اين كه چرا مردم از انتخاب امام و زمامدار براى خود ممنوع شدند؟ فرمود: امام مصلح و يا مفسد؟ عرض كردم: البته مصلح.  
 
فرمود: آيا با اين كه احدى از مردم از صلاح و فساد درونى اشخاص آگاهى ندارند، آيا ممكن است شخصى را كه انتخاب مى كنند، اتفاقا برخلاف تشخيص شان، مفسد از كار در آيد؟  
 
عرض كردم: بلى ممكن است. فرمود: علت ممنوعيت مردم، همين است كه من آن را به صورت برهان، برايت ايراد كردم.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۳۷۳ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۳۷۳ </center>
سپس رو به سعد كرده و فرمود: بگو ببينم پيغمبرانى كه خدا آنها را برگزيده و كتابشان داده و با عصمت تاءييدشان كرده با اينكه اعلم - در دو نسخه چاپى از برهان اعلام وارد شده و ليكن احتمال دارد كه تصحيف شده باشد - همه امت ها هستند مانند موسى و عيسى (عليهماالسلام ) آيا با وفور عقل و كمال علمى كه دارند هيچ ممكن نيست كه وقتى بخواهند اشخاص نيكى را براى كارى انتخاب كنند اتفاقا منافق از كار در آيند؟ عرض كردم : نه . فرمود: بلكه ممكن است ، به شهادت اينكه موسى كليم الله (عليه السلام ) با وجود عقل و كمال علمش و با اينكه وحى به او مى شد مع ذلك وقتى از اعيان قومش و از وجوه لشكريانش و خلاصه از كسانى كه شكى در ايمان و اخلاصشان نداشت هفتاد نفر براى رفتن به ميقات برگزيد انتخابش به خطا رفت و بجاى هفتاد نفر با ايمان هفتاد نفر منافق برگزيد و قرآن درباره اش فرموده : (( و اختار موسى قومه سبعين رجلا لميقاتنا - تا آنجا كه ميفرمايد - لن نومن لك حتى نرى الله جهره فاخذتهم الصاعقه بظلمهم (( . پس با اينكه مى بينيم اختيار و انتخاب مثل موسى كسى كه خداوند براى نبوتش برگزيده به خطا مى رود و افسد را بجاى اصلح بر مى گزيند مى فهميم كه انتخاب تنها و تنها كار كسى است كه به باطن اشخاص راه داشته و ضمائر و سريره هاى افراد برايش آشكار باشد، و نيز مى فهميم كه بعد از خطا رفتن انتخاب انبياء انتخاب مهاجر و انصار يك پشيز ارزش نداشته است .
سپس رو به سعد كرده و فرمود: بگو ببينم، پيغمبرانى كه خدا آن ها را برگزيده و كتابشان داده و با عصمت تأييدشان كرده، با اين كه اعلم - در دو نسخه چاپى از برهان «اعلام» وارد شده، وليكن احتمال دارد كه تصحيف شده باشد - همۀ امت ها هستند، مانند موسى و عيسى «عليهما السلام»، آيا با وفور عقل و كمال علمى كه دارند، هيچ ممكن نيست كه وقتى بخواهند اشخاص نيكى را براى كارى انتخاب كنند، اتفاقا منافق از كار در آيند؟ عرض كردم: نه.  
مؤ لف : آيه اى كه امام (عليه السلام ) در اين روايت بدان استشهاد كرده نقل به معنى شده ، يعنى امام (عليه السلام ) آن را از آيات سوره اعراف و سوره نساء تركيب كرده است .
 
فرمود: بلكه ممكن است. به شهادت اين كه موسى كليم الله «عليه السلام»، با وجود عقل و كمال علمش و با اين كه به او وحی مى شد، مع ذلك، وقتى از اعيان قومش و از وجوه لشكريانش و خلاصه از كسانى كه شكى در ايمان و اخلاصشان نداشت، هفتاد نفر براى رفتن به ميقات برگزيد، انتخابش به خطا رفت و به جاى هفتاد نفر با ايمان، هفتاد نفر منافق برگزيد، و قرآن درباره اش فرموده: «و اختار موسى قومه سبعين رجلا لميقاتنا - تا آن جا كه ميفرمايد - لن نؤمن لك حتى نرى الله جهرة فأخذتهم الصاعقة بظلمهم».  
 
پس با اين كه مى بينيم اختيار و انتخاب مثل موسى، كسى كه خداوند براى نبوتش برگزيده، به خطا مى رود و افسد را به جاى اصلح بر مى گزيند، مى فهميم كه انتخاب، تنها و تنها كار كسى است كه به باطن اشخاص راه داشته و ضمائر و سريره هاى افراد برايش آشكار باشد. و نيز مى فهميم كه بعد از خطا رفتن انتخاب انبياء، انتخاب مهاجر و انصار، يك پشيز ارزش نداشته است.
 
مؤلف: آيه اى كه امام «عليه السلام» در اين روايت بدان استشهاد كرده، نقل به معنا شده. يعنى امام «عليه السلام»، آن را از آيات سوره «اعراف» و سوره «نساء» تركيب كرده است.
<span id='link235'><span>
<span id='link235'><span>
==چند روايت در مورد داستان هفتاد نفر برگزيدگان موسى (ع ) براى حضور در ميقات ==
==چند روايت در مورد داستان هفتاد نفر برگزيدگان موسى (ع ) براى حضور در ميقات ==
و در الدر المنثور از ابن ابى حاتم و ابوالشيخ از نوف حميرى روايت كرده كه گفت : وقتى موسى براى رفتن به ميقات پروردگارش هفتاد نفر از قوم خود را برگزيد خدايش فرمود: من زمين را براى شما سجده گاه و مايه طهارت قرار داده و سكينت را با شما در خانه هاتان قرار مى دهم ، و چنانتان مى كنم كه تورات را از حفظ بخوانيد و در نتيجه مردان و زنان و غلامان و آزادگان همگى بتوانند آن را قرائت كنند.
و در الدر المنثور از ابن ابى حاتم و ابوالشيخ از نوف حميرى روايت كرده كه گفت : وقتى موسى براى رفتن به ميقات پروردگارش هفتاد نفر از قوم خود را برگزيد خدايش فرمود: من زمين را براى شما سجده گاه و مايه طهارت قرار داده و سكينت را با شما در خانه هاتان قرار مى دهم ، و چنانتان مى كنم كه تورات را از حفظ بخوانيد و در نتيجه مردان و زنان و غلامان و آزادگان همگى بتوانند آن را قرائت كنند.
۱۴٬۴۹۵

ویرایش