گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۳ بخش۱: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۶: خط ۶:
<center> تفسير الميزان ج ۱۳ </center>
<center> تفسير الميزان ج ۱۳ </center>
<span id='link1'><span>
<span id='link1'><span>
==آيه ۱، سوره اسراى ==
==آيه ۱ سوره إسراء ==
بسم اللّه الرّحمن الرّحيم
 
سبْحَنَ الَّذِى أَسرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسجِدِ الْحَرَامِ إِلى الْمَسجِدِ الاَقْصا الَّذِى بَرَكْنَا حَوْلَهُ لِنرِيَهُ مِنْ ءَايَتِنَا إِنَّهُ هُوَ السمِيعُ الْبَصِيرُ(۱)
بسم اللّه الرّحمن الرّحيم *
ترجمه آيه
سبْحَانَ الَّذِى أَسرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسجِدِ الْحَرَامِ إِلى الْمَسجِدِ الاَقْصا الَّذِى بَرَكْنَا حَوْلَهُ لِنرِيَهُ مِنْ ءَايَتِنَا إِنَّهُ هُوَ السمِيعُ الْبَصِيرُ(۱)
به نام خداوند بخشاينده مهربان پاك ومنزه است خدائى كه در مبارك شبى بنده خود (محمد) (صلى اللّه عليه وآله وسلم ) را از مسجد حرام (مكه معظمه ) به مسجد اقصائى كه پيرامونش را (به قدوم خاصان خود) مبارك ساخت ، سير داد تا آيات خود را به اوبنماياند كه همانا خداوند شنوا وبيناست (۱)
 
بيان آيه
<center> «'''ترجمه آیه'''» </center>
اين سوره پيرامون مساءله توحيد وتنزيه خداى تعالى از هر شريكى كه تصور شود مى باشد، وبا اينكه در اين مورد بحث مى كند، اما مساءله تسبيح خدا را بر مساءله حمد وثناى اوغلبه داده ، وبيشتر به قسم دوم پرداخته است ، همچنان كه ابتداى آن را با جمله ((سبحان الّذى اءسرى بعبده ...(( شروع كرده ودر خلال سوره هم پى در پى تسبيح اورا تكرار نموده ، يك جا فرموده : ((سبحانّه وتعالى عما يقولون ((، وجايى ديگر فرموده : ((قل سبحان ربّى (( ويا فرموده : ((ويقولون سبحان ربّنا...((، وحتى در آيه اى كه سوره به آن ختم مى شود نيز معناى تسبيح خداى را متذكر گرديده واورا بر تنزّهش از داشتن شريك وولى واتخاذ فرزند ستوده وفرموده است : ((وقل الحمد للّه الّذى لم يتّخذ ولدا ولم يكن له شريك فى الملك ولم يكن له ولىّ من الذّلّ وكبّرة تكبيرا((
 
به نام خداوند بخشاينده مهربان پاك ومنزه است خدائى كه در مبارك شبى بنده خود (محمد) «صلى اللّه عليه و آله و سلم» را از مسجد حرام (مكه معظمه) به مسجد اقصائى كه پيرامونش را (به قدوم خاصان خود) مبارك ساخت، سير داد تا آيات خود را به اوبنماياند كه همانا خداوند شنوا و بيناست (۱)
 
<center> «'''بیان آیه'''» </center>
 
اين سوره پيرامون مساءله توحيد وتنزيه خداى تعالى از هر شريكى كه تصور شود مى باشد، وبا اينكه در اين مورد بحث مى كند، اما مساءله تسبيح خدا را بر مساءله حمد وثناى اوغلبه داده ، وبيشتر به قسم دوم پرداخته است، همچنان كه ابتداى آن را با جمله ((سبحان الّذى أسرى بعبده ...(( شروع كرده ودر خلال سوره هم پى در پى تسبيح اورا تكرار نموده ، يك جا فرموده: ((سبحانه و تعالى عما يقولون ((، وجايى ديگر فرموده: (قل سبحان ربّى ( و يا فرموده : ((و يقولون سبحان ربّنا...((، وحتى در آيه اى كه سوره به آن ختم مى شود نيز معناى تسبيح خداى را متذكر گرديده و او را بر تنزّهش از داشتن شريك و ولىّ و اتخاذ فرزند ستوده و فرموده است: (و قل الحمد للّه الّذى لم يتّخذ ولدا و لم يكن له شريك فى الملك و لم يكن له ولىّ من الذّلّ و كبّرة تكبيرا(
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۳ صفحه : ۴ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۳ صفحه : ۴ </center>
<span id='link2'><span>
<span id='link2'><span>
==نقل برخى اقوال مدنى بودن بعضى از آيات سوره اسراء واشاره به مفاد كلى اين سوره مباركه ==
==نقل برخى اقوال مدنى بودن بعضى از آيات سوره اسراء واشاره به مفاد كلى اين سوره مباركه ==
از آيات اين سوره چنين بر مى آيد كه از سوره هاى مكى است ، ولى بنابر قول بعضى از مفسرين بطورى كه روح المعانى نقل نموده دوآيه از آن مدنى است ، كه عبارتند از: آيه ((وان كادوا ليفتنونك ...(( وآيه ((و ان كادوا ليستفزّونك ...((
از آيات اين سوره چنين بر مى آيد كه از سوره هاى مكى است ، ولى بنابر قول بعضى از مفسرين بطورى كه روح المعانى نقل نموده دوآيه از آن مدنى است ، كه عبارتند از: آيه ((وان كادوا ليفتنونك ...(( وآيه ((و ان كادوا ليستفزّونك ...((
۱۴٬۴۴۷

ویرایش