۱۷٬۰۰۸
ویرایش
خط ۱۰۱: | خط ۱۰۱: | ||
<span id='link126'><span> | <span id='link126'><span> | ||
==گفتار طبرسى در مجمع | ==گفتار طبرسى در مجمع البيان، در تفسیر آيه == | ||
در مجمع | در مجمع البيان، بعد از نقل وجوهى كه در تفسير آيه گفته اند، خودش گفته: چهارمی اش، تفسيرى است كه از پيشوايان اهل بيت «عليهم السلام»، از اميرالمؤمنين «عليه السلام» نقل كرده اند كه فرموده: | ||
مؤلف : اين | روزى نزد رسول خدا «صلى اللّه عليه و آله و سلم» رفتم و ديدم در بين جمعى از قريش نشسته. همين كه مرا ديد، فرمود: يا على! مَثَل تو در اين امت، مَثَل عيسى بن مريم است، كه جمعى او را دوست داشتند، و در دوستى خود افراط كرده، هلاك شدند. و جمعى ديگر، دشمنش داشتند و در دشمنى خود افراط كرده، هلاك شدند. و جمعى ديگر، راه ميانه را رفتند و نجات يافتند. اين گفتار رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم»، بر قريش گران آمد و خنده سر دادند و گفتند: على را تشبيه به انبياء و رُسُل مى كند. پس در پاسخشان، اين آيه نازل شد. | ||
مؤلف: اين روايت، كلام مشركان را كه گفتند: «آيا خدايان ما بهتر است، يا او»، توجيه نمى كند. و اگر قصه اى كه در روايت آمده، شأن نزول آيه باشد، معناى جمله «ءآلِهَتُنَا خَيرٌ أم هُوَ» اين مى شود كه: اگر ما آلهۀ خود را پيروى و بزرگانمان را اطاعت كنيم، بهتر است از اين كه «على» را دوست داشته باشيم و او را سرور خود بدانيم، تا بر ما حكومت كند. و يا بهتر است از اين كه محمّد را پيروى كنيم تا او على، پسر عمويش را بر ما سرور و حاكم سازد. | |||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۱۷۵ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۱۷۵ </center> | ||
ممكن هم هست | ممكن هم هست جملۀ «وَ قَالُوا ءآلِهَتُنَا خَيرٌ أم هُوَ...»، جمله اى استينافى و غيرمربوط به ماقبل باشد. و خلاصه، اين آيه در خصوص آن قصه نازل نشده باشد، بلكه تنها آيه «وَ لَمّا ضُرِبَ بنُ مَريَم مَثَلاً» در خصوص آن قصه نازل شده باشد. | ||
إِنْ هُوَ إِلا عَبْدٌ أَنْعَمْنَا عَلَيْهِ وَ جَعَلْنَاهُ مَثَلاً لِّبَنى إِسرءِيلَ | إِنْ هُوَ إِلا عَبْدٌ أَنْعَمْنَا عَلَيْهِ وَ جَعَلْنَاهُ مَثَلاً لِّبَنى إِسرءِيلَ | ||
خط ۱۱۶: | خط ۱۱۸: | ||
و اين معنا بطورى كه ملاحظه مى فرماييد رد جمله ((ءآلهتنا خير ام هو(( مى باشد، چون ظاهر اين جمله اين است كه خواسته اند خدايان خود را در الوهيت بر مسيح برترى دهند. و حاصل جواب اين است كه : مسيح اصلا اله نبود كه در مقام مقايسه الوهيت او با الوهيت خدايان خود برآييد، بلكه تنها و تنها بنده اى بود كه خدا بر او انعام كرد. و اما آلهه خود مشركين كه نظريه قرآن در باره الوهيتشان روشن است ، و آيه مورد بحث در مقام رد آن نيست . | و اين معنا بطورى كه ملاحظه مى فرماييد رد جمله ((ءآلهتنا خير ام هو(( مى باشد، چون ظاهر اين جمله اين است كه خواسته اند خدايان خود را در الوهيت بر مسيح برترى دهند. و حاصل جواب اين است كه : مسيح اصلا اله نبود كه در مقام مقايسه الوهيت او با الوهيت خدايان خود برآييد، بلكه تنها و تنها بنده اى بود كه خدا بر او انعام كرد. و اما آلهه خود مشركين كه نظريه قرآن در باره الوهيتشان روشن است ، و آيه مورد بحث در مقام رد آن نيست . | ||
<span id='link127'><span> | <span id='link127'><span> | ||
==ردّ استبعاد كمالات عيسى «ع»، توسط مشركان== | ==ردّ استبعاد كمالات عيسى «ع»، توسط مشركان== | ||
وَ لَوْ نَشاءُ لجََعَلْنَا مِنكم مَّلَائكَةً فى الاَرْضِ يخْلُفُونَ | وَ لَوْ نَشاءُ لجََعَلْنَا مِنكم مَّلَائكَةً فى الاَرْضِ يخْلُفُونَ |
ویرایش