۱۷٬۰۰۸
ویرایش
خط ۲۲۴: | خط ۲۲۴: | ||
و ممكن هم هست مراد از يادآورى نعمت ، يادآورى مطلق نعمت ها باشد، چون معمولا آدمى از ياد يك نعمت به ياد نعمت هاى ديگر نيز منتقل مى شود. | و ممكن هم هست مراد از يادآورى نعمت ، يادآورى مطلق نعمت ها باشد، چون معمولا آدمى از ياد يك نعمت به ياد نعمت هاى ديگر نيز منتقل مى شود. | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۱۳۰ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۱۳۰ </center> | ||
«'''و تقولوا سبحان الذى سخر لنا هذا و ما كنا له مقرنين'''» - كلمه ((مقرنين (( به معناى ((مطيقين (( است چون مصدر ((اقران (( به معناى اطاقه است . | |||
و ظاهر ذكر نعمت در موقع به كار بستن و انتفاع از آن اين است كه شكر منعم را بجا آورد. و لازمه آن اين است كه ذكر نعمت غير از گفتن ((سبحان الذى ...(( بوده باشد، چون اين كلمه تسبيح و تنزيه خدا است از هر چيزى كه لايق ساحت كبريايى او نباشد، از قبيل شريك داشتن در ربوبيت و الوهيت . و معلوم است كه ذكر نعمت و شكر منعم - همان طور كه گفتيم - غير از تنزيه است . | و ظاهر ذكر نعمت در موقع به كار بستن و انتفاع از آن اين است كه شكر منعم را بجا آورد. و لازمه آن اين است كه ذكر نعمت غير از گفتن ((سبحان الذى ...(( بوده باشد، چون اين كلمه تسبيح و تنزيه خدا است از هر چيزى كه لايق ساحت كبريايى او نباشد، از قبيل شريك داشتن در ربوبيت و الوهيت . و معلوم است كه ذكر نعمت و شكر منعم - همان طور كه گفتيم - غير از تنزيه است . |
ویرایش