گمنام

تفسیر:المیزان جلد۲۰ بخش۴: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۱۷: خط ۱۱۷:
<span id='link34'><span>
<span id='link34'><span>


==و مراد از اين كه فرمود شما را چون نبات از زمين رويانيد ==
==مراد از اين كه فرمود: «شما را چون نبات از زمين رويانيد» ==
وَ اللَّهُ أَنبَتَكم مِّنَ الاَرْضِ نَبَاتاً
«'''وَ اللَّهُ أَنبَتَكُم مِنََ الاَرْضِ نَبَاتاً'''»:


يعنى خدا شما را از زمين رويانيد، روياندن نبات ، چون خلقت انسان بالاخره منتهى مى شود به عناصر زمينى ، و خلاصه همين عناصر زمين است كه به طور خاصى تركيب مى شود، و به صورت مواد غذايى در مى آيد، و پدران و مادران آن را مى خورند، و در مزاجشان نطفه مى شود، و پس از نقل از پشت پدران به رحم مادران ، و رشد در رحم كه آن هم به وسيله همين مواد غذايى است ، به صورت يك انسان در مى آيد و متولد مى شود. حقيقت نبات هم همين است ، پس جمله مورد بحث در مقام بيان يك حقيقت است ، نه اينكه بخواهد تشبيه و استعاره اى را به كار ببرد.
يعنى خدا شما را از زمين رويانيد، روياندن نبات. چون خلقت انسان بالاخره منتهى مى شود به عناصر زمينى، و خلاصه همين عناصر زمين است كه به طور خاصى تركيب مى شود، و به صورت مواد غذايى در مى آيد، و پدران و مادران آن را مى خورند، و در مزاجشان نطفه مى شود، و پس از نقل از پشت پدران به رحم مادران، و رشد در رحم - كه آن هم، به وسيلۀ همين مواد غذايى است - به صورت يك انسان در مى آيد و متولد مى شود. حقيقت نبات هم همين است. پس جمله مورد بحث در مقام بيان يك حقيقت است، نه اين كه بخواهد تشبيه و استعاره اى را به كار ببرد.


ثمَّ يُعِيدُكمْ فِيهَا وَ يخْرِجُكمْ إِخْرَاجاً
«'''ثمَّ يُعِيدُكمْ فِيهَا وَ يُخْرِجُكُمْ إِخْرَاجاً'''»:


منظور از «'''برگرداندن به زمين '''» اين است كه شما را مى ميراند، و در قبر مى كند. و منظور از «'''اخراج '''» اين است كه روز قيامت براى جزا از قبر بى رونتان مى آورد. پس آيه مورد بحث با آيه قبليش مجموعا همان را مى خواهند افاده كنند كه آيه زير در مقام افاده آن است:
منظور از «'''برگرداندن به زمين '''» اين است كه شما را مى ميراند، و در قبر مى كند. و منظور از «'''اخراج '''» اين است كه روز قيامت براى جزا از قبر بى رونتان مى آورد. پس آيه مورد بحث با آيه قبليش مجموعا همان را مى خواهند افاده كنند كه آيه زير در مقام افاده آن است:
خط ۱۲۸: خط ۱۲۸:
و در اينكه فرمود: «'''و يخرجكم '''» و نفرمود: «'''ثم يخرجكم '''» اشاره است به اينكه اعاده شما به زمين و بيرون آوردنتان در حقيقت يك عمل است ، و اعاده جنبه مقدمه را براى اخراج دارد، و انسان در دو حال اعاده و اخراج در يك عالم است ، آن هم عالم حق است ، همچنان كه در دنيا در عالم غرور بود.
و در اينكه فرمود: «'''و يخرجكم '''» و نفرمود: «'''ثم يخرجكم '''» اشاره است به اينكه اعاده شما به زمين و بيرون آوردنتان در حقيقت يك عمل است ، و اعاده جنبه مقدمه را براى اخراج دارد، و انسان در دو حال اعاده و اخراج در يك عالم است ، آن هم عالم حق است ، همچنان كه در دنيا در عالم غرور بود.


وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكمُ الاَرْض بِساطاً
«'''وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكمُ الاَرْضَ بِساطاً'''»:


يعنى «'''كالبساط'''»، مى خواهد بفرمايد زمين را مثل فرش بر ايتان گسترده كرد تا بتوانيد به آسانى در آن بگرديد و از ناحيه اى به ناحيه ديگر منتقل شويد.
يعنى «كالبساط». مى خواهد بفرمايد: زمين را مثل فرش برايتان گسترده كرد، تا بتوانيد به آسانى در آن بگرديد و از ناحيه اى به ناحيه ديگر منتقل شويد.


لِّتَسلُكُوا مِنهَا سبُلاً فِجَاجاً
«'''لِّتَسلُكُوا مِنهَا سُبُلاً فِجَاجاً'''»:


كلمه «'''سبل '''» جمع سبيل است كه به معناى راه است ، و كلمه فجاج جمع فج است كه آن هم به معناى جاده گشاده است . و بعضى گفته اند: راهى است كه بين دو كوه واقع شده باشد.
كلمه «سُبُل»، جمع سبيل است كه به معناى راه است، و كلمه «فجاج»، جمع فج است كه آن هم به معناى جاده گشاده است. و بعضى گفته اند: راهى است كه بين دو كوه واقع شده باشد.
<span id='link35'><span>
<span id='link35'><span>
==شكوه دوباره نوح «ع» از اينكه قومش او را نافرمانى كرده از كسى كه مال و فرزند جز زبانش نيفزود پيروى كردند ==
==شكوه دوباره نوح «ع» از اينكه قومش او را نافرمانى كرده از كسى كه مال و فرزند جز زبانش نيفزود پيروى كردند ==
قَالَ نُوحٌ رَّب إِنهُمْ عَصوْنى وَ اتَّبَعُوا مَن لَّمْ يَزِدْهُ مَالُهُ وَ وَلَدُهُ إِلا خَساراً
قَالَ نُوحٌ رَّب إِنهُمْ عَصوْنى وَ اتَّبَعُوا مَن لَّمْ يَزِدْهُ مَالُهُ وَ وَلَدُهُ إِلا خَساراً
۱۶٬۸۸۹

ویرایش