گمنام

تفسیر:المیزان جلد۲۰ بخش۱۲: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۶۲: خط ۱۶۲:
<span id='link102'><span>
<span id='link102'><span>


==پاسخ به دو توقع بيجاى كافران در امر رسالت ونزول كتاب آسمانى ==
==پاسخ به دو توقع بيجاى كافران در امر رسالت و نزول كتاب آسمانى ==
َكلا بَل لا يخَافُونَ الاَخِرَةَ
«'''َكَلّا بَل لا يخَافُونَ الآخِرَةَ'''»:


اين جمله رد توقع بيجاى آنان است ، به اين بيان كه دعوت رسالت يك ادعاى بى دليل نيست ، بلكه آيات و معجزات روشن و دليلهاى قطعى جاى هيچ شكى براى كسى باقى نمى گذارد، پس حجت خدا بر رسولش و بر ديگران به طور مساوى قائم و تمام است ، و حاجتى نيست به اينكه براى هر يك از افراد دعوت شده به دين صحفى منشره نازل شود.
اين جمله رد توقع بيجاى آنان است. به اين بيان كه دعوت رسالت يك ادعاى بى دليل نيست، بلكه آيات و معجزات روشن و دليل هاى قطعى، جاى هيچ شكى براى كسى باقى نمى گذارد. پس حجت خدا بر رسولش و بر ديگران به طور مساوى قائم و تمام است، و حاجتى نيست به اين كه براى هر يك از افراد دعوت شده به دين، صُحُفى مُنشّره نازل شود.


علاوه بر اين رسالت نيازمند به طهارت ذات و صلاحيت نفس است ، آن طهارت و صلاحيتى كه نفوس ساير مردم فاقد آنند، همچنان كه اين معنا از پاسخى كه خداى تعالى به توقع كفار داده فهميده مى شود، كفار گفته بودند: «'''لن نومن حتى نوتى مثل ما اوتى رسل الله '''»، در پاسخ فرمود: «'''اللّه اعلم حيث يجعل رسالته '''».
علاوه براين، رسالت نيازمند به طهارت ذات و صلاحيت نفس است. آن طهارت و صلاحيتى كه نفوس ساير مردم فاقد آن اند. همچنان كه اين معنا از پاسخى كه خداى تعالى به توقع كفار داده، فهميده مى شود. كفار گفته بودند: «لَن نُؤمِنَ حَتّى نُؤتَى مِثلَ مَا أُوتِىَ رُسُلُ الله»، در پاسخ فرمود: «اللّه أعلَمُ حَيثُ يَجعَلَ رِسَالَتَه».


«'''بل لا يخافون الاخره '''» - كلمه «'''بل '''» براى اعراض از مطلب قبلى است كه مى فرمود: «'''توقع دارند كه بر يك يك آنان صحفى منشره نازل شود'''» مى خواهد بفرمايد اين پيشنهادشان يك پيشنهاد جدى نيست ، بهانه اى است كه مى خواهند به وسيله آن خود را از گير دعوت دين رها سازند، و علت حقيقى كفر و تكذيبشان به دعوت دينى اين است كه اينان از آخرت نمى ترسند، و اگر مى ترسيدند ايمان مى آوردند، و بعد از تماميت حجت و وجود آيات بينات هرگز پيشنهادى نمى كردند.
«'''بَل لا يَخافُونَ الآخِرَة '''» - كلمه «بَل» براى اعراض از مطلب قبلى است كه مى فرمود: «توقع دارند كه بر يك يك آنان صُحُفى مُنشره نازل شود»، مى خواهد بفرمايد: اين پيشنهادشان، يك پيشنهاد جدى نيست، بهانه اى است كه مى خواهند به وسيله آن، خود را از گير دعوت دين رها سازند، و علت حقيقى كفر و تكذيبشان به دعوت دينى، اين است كه اينان از آخرت نمى ترسند، و اگر مى ترسيدند، ايمان مى آوردند، و بعد از تماميت حجت و وجود آيات بينات، هرگز پيشنهادى نمى كردند.


كلا إِنَّهُ تَذْكِرَةٌ
«'''كَلّا إِنَّهُ تَذْكِرَةٌ'''»:


اين جمله رد و منع دومى از پيشنهاد كفار است ، و معنايش اين است كه : ما چنين كتابى نازل نمى كنيم ، قرآن براى تذكره و اندرز كافى است ، و ما از قرآن چيزى بيش از اين نخواسته ايم ، اثر اين قرآن همان جزايى است كه نزد ما براى مطيع و عاصى آماده شده است .
اين جمله، ردّ و منع دومى از پيشنهاد كفار است. و معنايش اين است كه: ما چنين كتابى نازل نمى كنيم، قرآن براى تذكره و اندرز كافى است، و ما از قرآن چيزى بيش از اين نخواسته ايم. اثر اين قرآن، همان جزايى است كه نزد ما براى مطيع و عاصى آماده شده است.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۱۵۹ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۱۵۹ </center>
فَمَن شاءَ ذَكرَهُ
«'''فَمَن شاءَ ذَكرَهُ'''»:


يعنى هر كه بخواهد از آن پند مى گيرد چرا كه دعوت و موعظه قرآن اجبارى نيست و در ظرف اختيار و آزادى اراده دعوت مى كند.
يعنى: هر كه بخواهد، از آن پند مى گيرد. چرا كه دعوت و موعظه قرآن اجبارى نيست و در ظرف اختيار و آزادى اراده، دعوت مى كند.


وَ مَا يَذْكُرُونَ إِلا أَن يَشاءَ اللَّهُ هُوَ أَهْلُ التَّقْوَى وَ أَهْلُ المَْغْفِرَةِ
«'''وَ مَا يَذْكُرُونَ إِلّا أَن يَشاءَ اللَّهُ هُوَ أَهْلُ التَّقْوَى وَ أَهْلُ المَْغْفِرَةِ'''»:
<span id='link103'><span>
<span id='link103'><span>
==فعل اختيارى نسبت به انسان ممكن و نسبت به خدا ضرورى التحقق است ==
==فعل اختيارى نسبت به انسان ممكن و نسبت به خدا ضرورى التحقق است ==
اين آيه توهمى را دفع مى كند كه ممكن است از جمله «'''فمن شاء ذكره '''» به ذهن كسانى بيايد و خيال كنند اختيار به دست خودشان است ، و خود مستقل در اراده اند، و اگر نخواستند متذكر شوند بر خدا غالب گشته ، و او را در به كرسى نشاندن اراده خود عاجز ساخته اند، او خواسته بود اينان متذكر بشوند، و اينان خواستند نشوند و نشدند.
اين آيه توهمى را دفع مى كند كه ممكن است از جمله «'''فمن شاء ذكره '''» به ذهن كسانى بيايد و خيال كنند اختيار به دست خودشان است ، و خود مستقل در اراده اند، و اگر نخواستند متذكر شوند بر خدا غالب گشته ، و او را در به كرسى نشاندن اراده خود عاجز ساخته اند، او خواسته بود اينان متذكر بشوند، و اينان خواستند نشوند و نشدند.
۱۶٬۸۹۲

ویرایش