۱۴٬۴۷۳
ویرایش
خط ۱۷۲: | خط ۱۷۲: | ||
و جمله «'''واطيعون '''» دعوتشان به اطاعت از خودش است ، و اطاعتشان از او مستلزم اين است كه رسالتش را تصديق نموده ، معالم دين خود را و دستور يكتاپرستى را از او بگيرند، و اين دستورات را سنت حياتى خود قرار دهند. پس جمله «'''ان اعبدوا اللّه و اتقوه و اطيعون '''»، ايشان را به اصول سه گانه دين دعوت مى كند. جمله اول يعنى و «'''اعبدوا الله '''» به توحيد، و جمله و «'''اتقوه '''» به تصديق معاد كه اساس تقوى است دعوت مى كند، چون اگر معاد و حساب و جزاى آن نبود، تقواى دينى معناى درستى نمى داشت ، و جمله «'''واطيعون '''» به تصديق اصل نبوت كه همان اطاعت بى چون و چرا است مى خواند. | و جمله «'''واطيعون '''» دعوتشان به اطاعت از خودش است ، و اطاعتشان از او مستلزم اين است كه رسالتش را تصديق نموده ، معالم دين خود را و دستور يكتاپرستى را از او بگيرند، و اين دستورات را سنت حياتى خود قرار دهند. پس جمله «'''ان اعبدوا اللّه و اتقوه و اطيعون '''»، ايشان را به اصول سه گانه دين دعوت مى كند. جمله اول يعنى و «'''اعبدوا الله '''» به توحيد، و جمله و «'''اتقوه '''» به تصديق معاد كه اساس تقوى است دعوت مى كند، چون اگر معاد و حساب و جزاى آن نبود، تقواى دينى معناى درستى نمى داشت ، و جمله «'''واطيعون '''» به تصديق اصل نبوت كه همان اطاعت بى چون و چرا است مى خواند. | ||
<span id='link26'><span> | <span id='link26'><span> | ||
==بيان منظور از بعضى گناهان كه با ايمان آمرزيده مى شود | ==بيان منظور از بعضى گناهان كه با ايمان آمرزيده مى شود == | ||
يَغْفِرْ لَكم مِّن ذُنُوبِكمْ | يَغْفِرْ لَكم مِّن ذُنُوبِكمْ | ||
خط ۱۸۱: | خط ۱۸۱: | ||
مويد اين معنا ظاهر آيه زير است كه مى فرمايد: «'''يا قومنا اجيبوا داعى اللّه و امنوا به يغفر لكم من ذنوبكم '''»، و آيه زير كه مى فرمايد: «'''يدعوكم ليغفر لكم من ذنوبكم '''»، و آيه زير كه مى فرمايد: «'''قل للذين كفروا ان ينتهوا يغفر لهم ما قد سلف '''». | مويد اين معنا ظاهر آيه زير است كه مى فرمايد: «'''يا قومنا اجيبوا داعى اللّه و امنوا به يغفر لكم من ذنوبكم '''»، و آيه زير كه مى فرمايد: «'''يدعوكم ليغفر لكم من ذنوبكم '''»، و آيه زير كه مى فرمايد: «'''قل للذين كفروا ان ينتهوا يغفر لهم ما قد سلف '''». | ||
<span id='link27'><span> | <span id='link27'><span> | ||
==اشاره به اينكه وسعت آمرزش گناهان به مقدار وسعت ايمان وعمل صالح است . == | ==اشاره به اينكه وسعت آمرزش گناهان به مقدار وسعت ايمان وعمل صالح است . == | ||
و اما آيه شريفه «'''يا ايها الذين امنوا هل ادلكم على تجاره تنجيكم من عذاب اليم تومنون باللّه و رسوله و تجاهدون فى سبيل اللّه باموالكم و انفسكم ذلكم خير لكم ان كنتم تعلمون يغفر لكم ذنوبكم ويدخلكم جنات '''». كه ظاهرش آمرزش همه گناهان است ، منافاتى با آيات مذكور ندارد، براى اينكه مغفرت را در اين آيه مترتب كرده بر استمرار ايمان و عمل صالح ، و ادامه آن تا آخر عمر، پس اين آيه هم شامل گناهانى كه هنوز واقع نشده مى شود، و چنين وعده اى نداده كه ايمان امروز گناهان آينده و يا به طور كلى گناهان را مى آمرزد، نه ، بلكه وسعت آمرزش درست به مقدار وسعت ايمان و عمل صالح است ، و حاصلش اين است كه ايمان تا آخر عمر، گناهان تا آخر عمر را مى آمرزد. | و اما آيه شريفه «'''يا ايها الذين امنوا هل ادلكم على تجاره تنجيكم من عذاب اليم تومنون باللّه و رسوله و تجاهدون فى سبيل اللّه باموالكم و انفسكم ذلكم خير لكم ان كنتم تعلمون يغفر لكم ذنوبكم ويدخلكم جنات '''». كه ظاهرش آمرزش همه گناهان است ، منافاتى با آيات مذكور ندارد، براى اينكه مغفرت را در اين آيه مترتب كرده بر استمرار ايمان و عمل صالح ، و ادامه آن تا آخر عمر، پس اين آيه هم شامل گناهانى كه هنوز واقع نشده مى شود، و چنين وعده اى نداده كه ايمان امروز گناهان آينده و يا به طور كلى گناهان را مى آمرزد، نه ، بلكه وسعت آمرزش درست به مقدار وسعت ايمان و عمل صالح است ، و حاصلش اين است كه ايمان تا آخر عمر، گناهان تا آخر عمر را مى آمرزد. |
ویرایش