گمنام

تفسیر:المیزان جلد۲۰ بخش۴۶: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۸۱: خط ۱۸۱:
و بعضى از مفسّران، به منظور جمع بين دو دسته روايات گفته اند: ممكن است دو نوبت نازل شده باشد؛ يكى در مكّه و بار ديگر در مدينه.
و بعضى از مفسّران، به منظور جمع بين دو دسته روايات گفته اند: ممكن است دو نوبت نازل شده باشد؛ يكى در مكّه و بار ديگر در مدينه.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۶۳۸ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۶۳۸ </center>
* إِنَّا أَعْطيْنَك الْكَوْثَرَ:
* «'''إِنَّا أَعْطيْنَك الْكَوْثَرَ'''»:


* اقوال مختلف درباره مراد از «'''كوثر'''»:
* اقوال مختلف درباره مراد از «'''كوثر'''»:
خط ۲۰۶: خط ۲۰۶:
<span id='link445'><span>
<span id='link445'><span>


* «'''فَصلِّ لِرَبِّك وَ انحَرْ:'''»
* «'''فَصلِّ لِرَبِّك وَ انحَرْ'''»:


«'''مراد از امر به صلاة و نحر، بعد از منت گذاردن به إعطا كوثر'''»
«'''مراد از امر به صلاة و نحر، بعد از منت گذاردن به إعطا كوثر'''»
خط ۲۱۸: خط ۲۱۸:
بعضى ديگر گفته اند: معنايش اين است كه: براى پروردگارت نماز بخوان، و وقتى سر از ركوع بر مى دارى، به طور كامل بايست. بعضى ديگر، معانى ديگرى هم ذكر كرده اند.
بعضى ديگر گفته اند: معنايش اين است كه: براى پروردگارت نماز بخوان، و وقتى سر از ركوع بر مى دارى، به طور كامل بايست. بعضى ديگر، معانى ديگرى هم ذكر كرده اند.


* «'''إِنَّ شانِئَك هُوَ الاَبْترُ:'''»
* «'''إِنَّ شانِئَك هُوَ الاَبْترُ'''»:


كلمۀ «'''شانئ'''» به معناى دشمن خشمگين، و كلمۀ «'''أبتر'''» به معناى اجاق كور است، و اين كسى كه چنين زخم زبانى به آن جناب زده بود، «عاص بن وائل» بوده.
كلمۀ «'''شانئ'''» به معناى دشمن خشمگين، و كلمۀ «'''أبتر'''» به معناى اجاق كور است، و اين كسى كه چنين زخم زبانى به آن جناب زده بود، «عاص بن وائل» بوده.
خط ۲۲۴: خط ۲۲۴:
بعضى گفته اند: مراد از «أبتر» منقطع از خير، و يا منقطع از قوم خويش ‍ است، كه خواننده توجه فرمود، اين قول با روايات شأن نزول نمى سازد.
بعضى گفته اند: مراد از «أبتر» منقطع از خير، و يا منقطع از قوم خويش ‍ است، كه خواننده توجه فرمود، اين قول با روايات شأن نزول نمى سازد.


* «'''بحث روایى:'''»
* «'''بحث روایى'''»:


در الدرّ المنثور است كه: بخارى، ابن جرير و حاكم، از طريق ابى بشر، از سعيد بن جبير، از ابن عبّاس روايت كرده اند كه گفت: «كوثر» آن خيرى است كه خداى تعالى به رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» داد. ابوبشر مى گويد: به سعيد بن جبير گفتم: جمعى از مردم معتقدند كه «كوثر» نام نهرى در بهشت است. سعيد گفت: نهرى هم كه در بهشت است، يكى از خيرهايى است كه خداى تعالى، به آن جناب ارزانى داشته.
در الدرّ المنثور است كه: بخارى، ابن جرير و حاكم، از طريق ابى بشر، از سعيد بن جبير، از ابن عبّاس روايت كرده اند كه گفت: «كوثر» آن خيرى است كه خداى تعالى به رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» داد. ابوبشر مى گويد: به سعيد بن جبير گفتم: جمعى از مردم معتقدند كه «كوثر» نام نهرى در بهشت است. سعيد گفت: نهرى هم كه در بهشت است، يكى از خيرهايى است كه خداى تعالى، به آن جناب ارزانى داشته.
۱۴٬۵۰۸

ویرایش