۱۶٬۸۸۰
ویرایش
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
||
خط ۱۲۸: | خط ۱۲۸: | ||
<span id='link92'><span> | <span id='link92'><span> | ||
==بحث روايتى (شامل دو روايت درباره غيب و انفاق در آيه كريمه ) == | ==بحث روايتى (شامل دو روايت درباره غيب و انفاق در آيه كريمه) == | ||
در كتاب معانى | در كتاب معانى الاخبار، از امام صادق عليه السلام روايت آمده، كه در ذيل آيه: «الّذين يؤمنون بالغيب» فرموده: يعنى (كسی كه به قيام قائم عليه السلام ایمان داشته باشد، و آن را حق بداند). | ||
مؤلّف: اين معنا در غير اين روايت نيز آمده، ولى اين روايات همه از باب تطبيق كلى بر مصداق بارز آن است. | |||
و در تفسير | |||
و نيز در كتاب معانى | و در تفسير عياشى، از امام صادق عليه السلام روايت شده كه در ذيل جمله: «و ممّا رزقناهم ينفقون» فرموده: يعنى از آنچه ما به ايشان تعليم كرده ايم، به ديگران تعليم مى كنند و علم را گسترش می دهند. | ||
و نيز در كتاب معانى الأخبار از آن جناب، و در ذيل همان جمله روايت آمده كه فرمود: يعنى از آنچه ما به ايشان تعليم داده ايم، به ديگران داده، علم را گسترش می دهند، و از آنچه از قرآن به ايشان آموختيم، تلاوت مى كنند. | |||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱ صفحه : ۷۵ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱ صفحه : ۷۵ </center> | ||
مؤلّف: اين دو روايت مبنى بر اين هستند كه انفاق، اعم از انفاق مالى باشد و همين طور هم هست، همچنان كه قبلا گفتگويش گذشت. | |||
<span id='link93'><span> | <span id='link93'><span> | ||
==بحث فلسفى (پيرامون اعتماد به غير ادراكات حسى و پاسخ به دانشمندان حس گرا) == | ==بحث فلسفى (پيرامون اعتماد به غير ادراكات حسى و پاسخ به دانشمندان حس گرا) == | ||
در اين بحث پيرامون اين معنا گفتگو داريم ، كه آيا جائز است انسان بر غير از ادراك هاى حسى ، يعنى بر مبانى عقلى اعتماد كند، يا نه ؟ و اين مسئله خود يكى از مسائلى است كه معركه آراء دانشمندان غربى اخير قرار گرفته ، و روى آن از دو طرف حرفها زده اند، البته همانطور كه گفتيم متاءخرين از دانشمندان غرب روى آن ايستادگى كرده اند، و گر نه بيشتر قدماء و حكماى اسلام ، فرقى ميان ادراكات حسى و عقلى نگذاشته ، هر دو را مثل هم جائز دانسته اند. | در اين بحث پيرامون اين معنا گفتگو داريم ، كه آيا جائز است انسان بر غير از ادراك هاى حسى ، يعنى بر مبانى عقلى اعتماد كند، يا نه ؟ و اين مسئله خود يكى از مسائلى است كه معركه آراء دانشمندان غربى اخير قرار گرفته ، و روى آن از دو طرف حرفها زده اند، البته همانطور كه گفتيم متاءخرين از دانشمندان غرب روى آن ايستادگى كرده اند، و گر نه بيشتر قدماء و حكماى اسلام ، فرقى ميان ادراكات حسى و عقلى نگذاشته ، هر دو را مثل هم جائز دانسته اند. |
ویرایش