روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۷۲

از الکتاب


آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۳، أَبْوَابُ الْقَضَايَا وَ الْأَحْكَام-بَابُ مَنْ يَجِبُ رَدُّ شَهَادَتِهِ وَ مَنْ يَجِبُ قَبُولُ شَهَادَتِه

روي الحسن بن زيد نحوا مما ذكره عن جعفر بن محمد عن ابيه ع قال :

وَ أُتِيَ‏ عُمَرُ بْنُ اَلْخَطَّابِ‏ بِقُدَامَةَ بْنِ مَظْعُونٍ‏ قَدْ شَرِبَ اَلْخَمْرَ فَشَهِدَ عَلَيْهِ رَجُلاَنِ أَحَدُهُمَا خَصِيٌّ وَ هُوَ عَمْرٌو اَلتَّمِيمِيُ‏ وَ اَلْآخَرُ اَلْمُعَلَّى بْنُ اَلْجَارُودِ فَشَهِدَ أَحَدُهُمَا أَنَّهُ رَآهُ يَشْرَبُ وَ شَهِدَ اَلْآخَرُ أَنَّهُ رَآهُ يَقِي‏ءُ اَلْخَمْرَ فَأَرْسَلَ‏ عُمَرُ إِلَى أُنَاسٍ مِنْ أَصْحَابِ‏ رَسُولِ اَللَّهِ ص‏ فِيهِمْ‏ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع‏ فَقَالَ‏ لِعَلِيٍّ ع‏ مَا تَقُولُ يَا أَبَا اَلْحَسَنِ‏ فَإِنَّكَ اَلَّذِي قَالَ‏ رَسُولُ اَللَّهِ ص‏ أَعْلَمُ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ وَ أَقْضَاهَا بِالْحَقِّ فَإِنَّ هَذَيْنِ قَدِ اِخْتَلَفَا فِي شَهَادَتِهِمَا فَقَالَ‏ عَلِيٌّ ع‏ مَا اِخْتَلَفَا فِي شَهَادَتِهِمَا وَ مَا قَاءَهَا حَتَّى شَرِبَهَا فَقَالَ هَلْ تَجُوزُ شَهَادَةُ اَلْخَصِيِّ فَقَالَ ع مَا ذَهَابُ أُنْثَيَيْهِ‏ إِلاَّ كَذَهَابِ بَعْضِ أَعْضَائِهِ‏


من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۷۱ حدیث من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۷۳
روایت شده از : حضرت محمد صلی الله علیه و آله
کتاب : من لايحضره الفقيه - جلد ۳
بخش : أبواب القضايا و الأحكام-باب من يجب رد شهادته و من يجب قبول شهادته
عنوان : حدیث حضرت محمد (ص) در کتاب من لا يحضره الفقيه جلد ۳ أَبْوَابُ الْقَضَايَا وَ الْأَحْكَام‏-بَابُ مَنْ يَجِبُ رَدُّ شَهَادَتِهِ وَ مَنْ يَجِبُ قَبُولُ شَهَادَتِه‏
موضوعات :

ترجمه

‏محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۴ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۵۴

حسن بن زيد مانند اين خبر را از امام صادق از پدرش حضرت باقر عليهما السّلام روايت كرده كه فرمود: قدامة بن مظعون را كه شراب خورده بود نزد عمر آوردند و دو تن شهادت دادند كه وى شراب نوشيده است، يكى از شهادت دهندگان عمرو تميمى بود كه خود اخته بود و ديگرى معلّى بن جارود. يكى شهادت داد كه ديده است او شراب مى‏خورد و ديگرى شهادت داد كه ديده است شراب را استفراغ كرده است، عمر نزد جماعتى از اصحاب رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرستاد كه در ميانشان على عليه السّلام حضور داشت، و از حضرت پرسيد نظر شما چيست؟ زيرا شما را رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله أعلم اين امّت معرّفى كرده و در داورى به حقّ استادتر از همه خوانده است، اين دو تن شهادتشان مانند هم نيست بايد چه كرد؟ حضرت فرمود: شهادتها مانند هم است و چيزى كه نخورده چگونه قي‏ء كرده است؟ بعد عمر پرسيد: آدم اخته شده (كسى كه بيضه‏هايش را كشيده‏اند و ناقص شده است) شهادتش پذيرفته است؟ فرمود: از بين رفتن بيضه‏هايش مانند از بين رفتن اعضاى ديگر خواهد بود. (يعنى اگر مثلا دست نداشت آيا شهادتش مقبول نبود؟).


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)