روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۱۷۳۶

از الکتاب


آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۱، بَابُ غُسْلِ الْحَيْضِ وَ النِّفَاس

و سيل الصادق ع :


من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۱۷۳۵ حدیث من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۱۷۳۷
روایت شده از : امام جعفر صادق عليه السلام
کتاب : من لايحضره الفقيه - جلد ۱
بخش : باب غسل الحيض و النفاس
عنوان : حدیث امام جعفر صادق (ع) در کتاب من لا يحضره الفقيه جلد ۱ بَابُ غُسْلِ الْحَيْضِ وَ النِّفَاس‏
موضوعات :

ترجمه

‏محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۱ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۱۲۱

و از امام صادق عليه السّلام سؤال شد: در باره فرمايش خداى عزّ و جلّ: «لهم فيها أزواج مطهّرة» يعنى مؤمنان را در بهشت همسران پاكيزه خواهد بود. آن حضرت فرمود: آن همسران پاكيزه‏اند كه حيض نمى‏بينند و حدثى از آنان سر نميزند. و پدرم- كه رحمت خدا بر او باد- در رساله‏اش كه براى من فرستاده گويد: بدان كه كمترين مدّت حيض سه روز و بيشترين مدّت آن ده روز است، پس اگر سه روز پى در پى خون ببيند و آنچه افزون بر اين مدّت تا ده روز خونى ديد همه آنها حيض است، و بر اوست كه نماز را ترك گويد و داخل مسجد نشود مگر بعنوان رهگذر، و واجب (يا مستحبّ مؤكّد) است در وقت هر نماز وضو بگيرد و رو به قبله بنشيند و بمقدار نمازش در هر روز ذكر خدا بگويد. و اگر زن يك روز يا دو روز خون ديد آن خون جزء حيض محسوب نميشود (حكم خون حيض را ندارد نه اينكه خون حيض نيست) تا موقعى كه سه روز پياپى ادامه داشته‏ باشد. و بر عهده اوست نمازهايى را كه در آن يك يا دو روز ترك كرده قضا نمايد. و هر گاه بيش از ده روز خون ببيند بايد ده روز از نماز خواندن خود دارى كند و روز يازدهم غسل انقطاع حيض كرده و فرج خود را پر از پنبه نمايد، اگر خون استحاضه از پنبه تجاوز نكرد و بيرون نزد نمازش را بجا مى‏آورد باين صورت كه براى هر نمازى يك وضو ميگيرد، و اگر خون در آن پنبه نفوذ كرده به داخل آن سرايت كند ولى جريان نداشته باشد (كه جامه را خونين سازد) نماز شب و نماز صبح را به يك غسل ميخواند و ساير نمازها را با وضو بجا مى‏آورد و اگر خون همه پنبه را فرا گرفته و به خارج جريان پيدا كند نماز صبح را با يك غسل و نماز ظهر و عصر را هم با يك غسل بجا مى‏آورد، به اين ترتيب كه ظهر را قدرى عقب مياندازد و عصر را پيش مياندازد و اين دو نماز را با هم بجا مى‏آورد، و همچنين نماز مغرب و عشاء را با يك غسل ميخواند به اين ترتيب كه نماز مغرب را اندكى بعقب و نماز عشاء را جلو مياندازد تا بايام حيضش برسد، هنگامى كه وارد ايام حيض خود شد نماز را ترك ميكند، و هر گاه حائض غسل كرد بترتيبى كه وصف شد بر شوهرش حلال مى‏شود كه با او نزديكى كند، و كمترين مدّت يا فاصله بين دو حيض كه پاك شده ده روز است و بيشترين مدّت آن حدّى ندارد، و زن حائض با نه رطل مدنى آب غسل ميكند. (و بفتواى مؤلّف بايد براى هر نماز وضو هم داشته باشد و تنها غسل حيض يا استحاضه كفايت نميكند). و هر گاه زن در ايّام عادت و حيض خونابه زرد ببيند همانا خون حيض است و اگر چنين چيزى را در ايّام استحاضه مشاهده كند، استحاضه ميباشد.


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)