روایت:الکافی جلد ۸ ش ۳۹۷
آدرس: الكافي، جلد ۸، كِتَابُ الرَّوْضَة
ابن محبوب عن جميل بن صالح عن ابي عبيده قال :
الکافی جلد ۸ ش ۳۹۶ | حدیث | الکافی جلد ۸ ش ۳۹۸ | |||||||||||||
|
ترجمه
هاشم رسولى محلاتى, الروضة من الكافی جلد ۲ ترجمه رسولى محلاتى, ۸۶
ابو عبيده گويد: از امام باقر عليه السّلام پرسيدم از گفتار خداى عز و جل: «الف لام ميم، روميان در نزديك اين سرزمين مغلوب گشتند» فرمود: اى ابو عبيدة اين آيه تأويل دارد كه كسى نداند آن را جز خدا و راسخان در علم از آل محمد صلوات اللَّه عليهم، همانا آن وقتى كه رسول خدا (ص) بمدينه هجرت فرمود، و اسلام پيروز گشت آن حضرت نامهاى بپادشاه روم نوشت، و بهمراه آن نامه نمايندهاى از خود فرستاد كه او را بدين اسلام دعوت كند، و نامه ديگرى بپادشاه فارس نوشت و او را نيز بدين اسلام دعوت كرد و بهمراه آن نامه نيز فرستادهاى از جانب خود روان كرد، اما پادشاه روم بنامه رسول خدا (ص) احترام كرد و فرستادهاش را گرامى داشت، و اما پادشاه فارس بنامه رسول خدا اهانت كرد و آن را از هم دريد، و بفرستاده او هم اهانت نمود، و در آن زمان پادشاه فارس با پادشاه روم در جنگ بود، و مسلمانان خوش داشتند كه پادشاه روم بر پادشاه فارس پيروز گردد، و از ناحيه او اميدوارتر بودند تا از ناحيه پادشاه فارس، و چون (بر خلاف انتظار مسلمانان) پادشاه فارس پيروز شد اين مطلب بر مسلمانان خوش نيامد و غمنده شدند، پس خداى عز و جل در اين باره از قرآن نازل فرمود: «الف لام ميم، روميان در نزديك اين سرزمين مغلوب گشتند (يعنى فارس در نزديكيهاى اين سرزمين كه مقصود شامات و حوالى آن است بر آنها پيروز گشت) و آنها (يعنى فارسيان) پس از پيروزيشان (بر روم) بزودى مغلوب گردند، (يعنى مسلمانان بر آنها پيروز شوند) در ظرف چند سال، همه كارها باراده خدا است جلوتر و بعدتر از آن و در آن روز مؤمنان شاد گردند از يارى خدا، و او عز و جل هر كه را خواهد يارى كند» و چون مسلمانان با فارسيان جنگيدند و كشور آنها را فتح كردند مسلمانان بوسيله يارى خداى عز و جل شاد گشتند. عرضكردم: مگر چنان نيست كه خدا ميفرمايد: «در ظرف چند سال» با اينكه سالهاى زيادى در زمان رسول خدا (ص) و در زمان ابو بكر بر مسلمانان گذشت، تا اينكه در زمان خلافت عمر مؤمنان بر فارس پيروز گشتند؟ فرمود: مگر بتو نگفتم: اين آيه تأويل و تفسيرى دارد. اى ابا عبيدة قرآن ناسخ و منسوخى دارد، آيا گفتار خداى عز و جل را نشنيدى كه فرمايد: «همه كارها باراده خدا است جلوتر و بعدتر از آن» يعنى اختيار با او است در گفتار كه پس اندازد آنچه را پيش انداخته، و پيش اندازد آنچه را پس انداخته از نظر گفتار، تا آن روزى كه بطور حتم مقرر گردد كه نصرت و يارى بر مسلمانان فرود آيد، و اين است گفتار خداى عز و جل: «و در آن روز شاد گردند مؤمنان بيارى خدا [يارى كند خدا هر كه را خواهد]» يعنى در آن روزى كه بطور حتم يارى و نصرت مقرر گردد.
حميدرضا آژير, بهشت كافى - ترجمه روضه كافى, ۳۱۷
ابو عبيده مىگويد: از امام باقر عليه السّلام پيرامون اين آيه شريفه: الم* غُلِبَتِ الرُّومُ فِي أَدْنَى الْأَرْضِ ... «۲» پرسش كردم. حضرت فرمود: اى ابو عبيده! اين سخن تأويلى دارد كه جز خدا و راسخان در علم از خاندان محمد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم آن را ندارند. هنگامى كه پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم به مدينه هجرت كرد و اسلام فيروزى يافت نامهاى به پادشاه روم نوشت و آن را همراه پيكى بفرستاد و پادشاه روم را به اسلام فرا خواند، و نامهاى نيز به پادشاه ايران نوشت و آن را نيز با فرستادهاى گسيل داشت و او را هم به اسلام خواند.پادشاه روم نامه پيامبر اكرم را بزرگ داشت و بر فرستاده او عزت نهاد، در حالى كه پادشاه ايران نامه پيامبر را ناچيز شمرد و آن را پاره كرد و پيك پيامبر را خوار كرد. در آن روز پادشاه ايران با پادشاه روم در حال جنگ بود و مسلمانان آرزو مىكردند پادشاه روم بر پادشاه ايران چيرگى يابد و به او اميد بيشترى از پادشاه ايران مىبردند. و چون پادشاه ايران در اين جنگ چيرگى يافت، مسلمانان را خوش نيامد و بدين سبب غمگين شدند و لذا اين آيه فرو فرستاده شد: الم* غُلِبَتِ الرُّومُ فِي أَدْنَى الْأَرْضِ ... يعنى ايران بر روم پيروز شد در نزديكترين سرزمين كه عبارت بود از شامات و اطراف آن وَ هُمْ __________________________________________________
(۲) «الف، لام، ميم، روميان در نزديك اين سرزمين مغلوب گشتند» (سوره روم/ آيه ۱ تا ۳).
يعنى ايرانيان مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ يعنى روميان سَيَغْلِبُونَ «۱» يعنى مسلمانان بر ايشان چيرگى يابند فِي بِضْعِ سِنِينَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ بَعْدُ وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ* بِنَصْرِ اللَّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشاءُ ... «۲»، و چون مسلمانان با ايرانيان جهاد كردند و ايران را گشودند مسلمانان به يارى خداوند شاد شدند. او مىگويد: من گفتم: آيا چنين نيست كه خداوند مىفرمايد در اند سال، با اينكه مؤمنان سالهاى بسيار با پيامبر گذرانيدند و دوران خلافت ابو بكر را هم پشت سر گذاشتند و در دوران خلافت عمر بر ايران چيرگى يافتند؟ امام عليه السّلام در پاسخ فرمود: آيا نگفتم كه اين آيه تاويل و تفسيرى دارد اى ابا عبيده! و قرآن ناسخى دارد و منسوخى آيا نشنيدى كه خداوند فرمود: لِلَّهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ بَعْدُ يعنى اختيار با اوست كه پس اندازد يا پيش بدارد و پيش بدارد، آنچه را در سخن پيش انداخته است تا آن روزى كه به طور حتم مقرر گردد كه نصرت و يارى به مسلمانان رسد، و اين است همان سخن پروردگار كه: وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ* بِنَصْرِ اللَّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشاءُ يعنى روزى كه فرمان نصرت حتمى گردد. __________________________________________________
(۱) «و آنان پس از شكستشان پيروز خواهند شد» (سوره روم/ آيه ۳). (۲) «در چند سال براى خدا است كار از پيش و از پس، و در آن روز خوشحال خواهند شد مؤمنان به يارى خدا، يارى كند هر كه را خواهد» (سوره روم/ آيه ۴ و ۵).