روایت:الکافی جلد ۸ ش ۳۹۲

از الکتاب


آدرس: الكافي، جلد ۸، كِتَابُ الرَّوْضَة

محمد بن يحيي عن احمد بن محمد عن محمد بن خالد عن القاسم بن محمد عن جميل بن صالح عن يوسف بن ابي سعيد قال :

كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ ع‏ ذَاتَ يَوْمٍ فَقَالَ لِي إِذَا كَانَ‏ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ وَ جَمَعَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اَلْخَلاَئِقَ كَانَ‏ نُوحٌ‏ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ أَوَّلَ مَنْ يُدْعَى بِهِ فَيُقَالُ لَهُ هَلْ بَلَّغْتَ فَيَقُولُ نَعَمْ فَيُقَالُ لَهُ مَنْ يَشْهَدُ لَكَ فَيَقُولُ‏ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ ص‏ قَالَ فَيَخْرُجُ‏ نُوحٌ ع‏ فَيَتَخَطَّى اَلنَّاسَ حَتَّى يَجِي‏ءَ إِلَى‏ مُحَمَّدٍ ص‏ وَ هُوَ عَلَى كَثِيبِ اَلْمِسْكِ وَ مَعَهُ‏ عَلِيٌّ ع‏ وَ هُوَ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَمََّا رَأَوْهُ زُلْفَةً سِيئَتْ وُجُوهُ اَلَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُ‏ نُوحٌ‏ لِمُحَمَّدٍ ص‏ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى سَأَلَنِي هَلْ بَلَّغْتَ فَقُلْتُ نَعَمْ فَقَالَ مَنْ يَشْهَدُ لَكَ فَقُلْتُ‏ مُحَمَّدٌ ص‏ فَيَقُولُ يَا جَعْفَرُ يَا حَمْزَةُ اِذْهَبَا وَ اِشْهَدَا لَهُ أَنَّهُ قَدْ بَلَّغَ فَقَالَ‏ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ ع‏ فَجَعْفَرٌ وَ حَمْزَةُ هُمَا اَلشَّاهِدَانِ لِلْأَنْبِيَاءِ ع بِمَا بَلَّغُوا فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَعَلِيٌّ ع‏ أَيْنَ هُوَ فَقَالَ هُوَ أَعْظَمُ مَنْزِلَةً مِنْ ذَلِكَ‏


الکافی جلد ۸ ش ۳۹۱ حدیث الکافی جلد ۸ ش ۳۹۳
روایت شده از : امام جعفر صادق عليه السلام
کتاب : الکافی (ط - الاسلامیه) - جلد ۸
بخش : كتاب الروضة
عنوان : حدیث امام جعفر صادق (ع) در کتاب الكافي جلد ۸ كِتَابُ الرَّوْضَة‏‏‏ حَدِيثُ نُوحٍ ع يَوْمَ الْقِيَامَة
موضوعات :

ترجمه

هاشم رسولى محلاتى, الروضة من الكافی جلد ۲ ترجمه رسولى محلاتى, ۸۳

يوسف بن ابى سعيد گويد: روزى در محضر امام صادق عليه السّلام بودم و آن حضرت بمن فرمود: چون روز قيامت شود، و خداى تبارك و تعالى خلائق را گرد آورد نخستين كسى را كه بخوانند نوح عليه السّلام است پس باو گويند: آيا تبليغ رسالت كردى؟ در پاسخ گويد: آرى باو گويند: كيست كه براى تو گواهى دهد؟ پاسخ دهد: محمد بن عبد اللَّه (ص) فرمود: پس نوح عليه السّلام بيايد و پا بر دوش مردم گذارد تا بنزد محمد (ص) كه روى تلى از مشك قرار دارد و على عليه السّلام نيز با او است برسد، و اين است گفتار خداى عز و جل: «و چون او را (بر اين تفسير يعنى على عليه السّلام را) نزديك (و مقرب درگاه خدا و رسول) بينند چهره كسانى كه كفر ورزيدند بدريخت (و سيه‏گون) گردد» (سوره ملك آيه ۲۷) پس نوح (نزديك آيد و) بمحمد (ص) گويد: اى محمد همانا خداى تبارك و تعالى از من پرسيد كه آيا تبليغ رسالت كردى؟ و من پاسخدادم آرى، پس فرمود: كيست كه براى تو گواهى دهد؟ من گفتم محمد (ص)، پيغمبر (ص) (بجعفر بن ابى طالب و حمزة بن عبد المطلب) فرمايد: اى جعفر و اى حمزه برويد و براى نوح گواهى دهيد كه او تبليغ رسالت كرد، امام صادق عليه السّلام فرمود: پس جعفر و حمزه گواهان تبليغ رسالت پيغمبرانند، من عرضكردم: قربانت پس على عليه السّلام كجاست؟ فرمود: مقام آن حضرت بالاتر از اين است.

حميدرضا آژير, بهشت كافى - ترجمه روضه كافى‏, ۳۱۴

يوسف بن ابو سعيد مى‏گويد: روزى در خدمت امام صادق عليه السّلام بودم كه آن حضرت به من فرمود: آن گاه كه رستاخيز فرا رسد و خداى تبارك مردمان را گرد آورد نخستين كسى كه خوانده شود حضرت نوح عليه السّلام باشد و به او بگويند: آيا رسالت خود را رساندى؟ او در پاسخ مى‏گويد: آرى. به او مى‏گويند: چه كسى گواه تو باشد؟ پاسخ دهد:محمّد بن عبد اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود: پس نوح پيش بيايد و پا بر دوش مردم نهد تا به محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم رسد و اين در حالى است كه حضرت محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم بر پشته‏اى از مشك قرار دارد و على عليه السّلام نيز همراه اوست و اين مفهوم سخن پروردگار است: فَلَمَّا رَأَوْهُ زُلْفَةً سِيئَتْ وُجُوهُ الَّذِينَ كَفَرُوا «۱». پس نوح به محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم گويد: اى محمّد! همانا خداى تبارك و تعالى از من پرسيد كه آيا رسالتم را رسانده‏ام و من پاسخ دادم آرى، پس فرمود: كيست كه گواه تو باشد؟ گفتم: محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم. پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم مى‏فرمايد: اى جعفر و اى حمزه! برويد و براى نوح گواهى دهيد كه او رسالت خويش را رسانده است. امام صادق عليه السّلام فرمود: پس جعفر و حمزه دو گواه پيامبران هستند در تبليغ رسالتشان. من عرض كردم: قربانت گردم پس على عليه السّلام كجاست؟ فرمود: جايگاه او بسى والاتر از اينهاست. __________________________________________________

(۱) «پس چون او را نزديك بينند چهره كسانى كه كفر ورزيدند بد ريخت گردد» (سوره ملك/ آيه ۲۷).


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)