روایت:الکافی جلد ۸ ش ۲۴۶
آدرس: الكافي، جلد ۸، كِتَابُ الرَّوْضَة
محمد بن يحيي عن احمد بن محمد بن عيسي عن الحسن بن محبوب عن هشام بن سالم عن عمار الساباطي قال :
الکافی جلد ۸ ش ۲۴۵ | حدیث | الکافی جلد ۸ ش ۲۴۷ | |||||||||||||
|
ترجمه
هاشم رسولى محلاتى, الروضة من الكافی جلد ۱ ترجمه رسولى محلاتى, ۲۸۸
عمار ساباطى گويد: از امام صادق (تفسير) گفتار خداى تعالى را پرسيدم (كه فرمايد): «و چون انسان را ناراحتى و سختى رسد پروردگار خويش را بخواند و بسوى او بازگردد ...» (سوره زمر آيه ۸) فرمود: اين آيه در باره ابو فصيل (يعنى ابو بكر) نازل شده زيرا رسول خدا (ص) در نظر او مردى ساحر و جادوگر بود، و هر گاه ناراحتى باو ميرسيد- يعنى بيمار ميشد- پروردگار خود را ميخواند و بسويش باز ميگشت- يعنى از آن عقيده باطلى كه در باره رسول خدا (ص) داشت توبه ميكرد- سپس هنگامى كه خداوند نعمتى باو ارزانى ميكرد- يعنى تندرستى باو ميداد- «آنچه را پيش از آن بدرگاه خدا خوانده بود از ياد مىبرد- يعنى توبهاى را كه بدرگاه خداى عز و جل كرده بود از سخنى كه در باره رسول خدا (ص) گفته بود كه او ساحر و جادوگر است- و از اين رو خداوند (بدنبال آن) فرمايد: «بگو تو بكفر اندكى بهره ببر كه براستى تو از دوزخيان هستى» يعنى اين فرمانروائى و امارتى كه بناحق و بدون دستورى از خداى عز و جل و از رسول او بر مردم كردى. گويد: سپس امام صادق عليه السّلام فرمود: آنگاه خداى عز و جل سخن را متوجه على عليه السّلام كرده و از وضع او و فضيلتى كه در پيشگاه خداى تبارك و تعالى دارد بيان فرموده و چنين گويد: «آيا كسى كه در اوقات شب در حال سجده و ايستاده عبادت كند و از آخرت بترسد و برحمت پروردگار اميدوار است (با ديگران يكسان است) بگو (اى محمد) آيا برابر و يكسانند كسانى كه ميدانند- كه محمد رسول خدا است- با كسانى كه نميدانند- محمد رسول خدا است و او را جادوگر و دروغگو دانند- فقط صاحبان خرد اندرز ميگيرند» (آيه ۹). پس امام صادق عليه السّلام فرمود: اين بود تأويل اين آيه اى عمار.
حميدرضا آژير, بهشت كافى - ترجمه روضه كافى, ۲۴۹
عمّار ساباطى مىگويد: از امام صادق عليه السّلام پيرامون اين آيه شريفه: وَ إِذا مَسَّ الْإِنْسانَ ضُرٌّ دَعا رَبَّهُ مُنِيباً إِلَيْهِ ... «۱» پرسش كردم. امام عليه السّلام فرمود: اين آيه در باره ابو فصيل [ابو بكر] نازل شده است، زيرا پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم در نظر او مردى ساحر و افسونگر بود و هر گاه بيمار مىشد پروردگار خود را مىخواند و به سوى او بازمىگشت- يعنى از عقيده باطلى كه در باره پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم داشت توبه مىكرد- سپس هنگامى كه خداوند نعمتى به او ارمغان مىكرد- يعنى تندرستى را به او باز مىگرداند- آنچه را پيش از آن به درگاه خدا خوانده بود از ياد مىبرد و از اين رو خداوند در پس آن مىفرمايد: .. قُلْ تَمَتَّعْ بِكُفْرِكَ قَلِيلًا إِنَّكَ مِنْ أَصْحابِ النَّارِ «۲»، يعنى فرمانروايى و اماراتى كه بناحق و دستورى از خداوند و پيامبر بر مردم يافتى. راوى مىگويد: سپس امام صادق عليه السّلام فرمود: آن گاه خداى عزّ و جلّ سخن را متوجّه على عليه السّلام كرده و از وضع و فضيلتى كه در پيشگاه خداى دارد چنين سخن به ميان مىآورد: أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْلِ ساجِداً وَ قائِماً يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَ يَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ «۳». امام صادق عليه السّلام سپس فرمود: اى عمّار! اين است تأويل آن. __________________________________________________
(۱) «و هر گاه زيانى به آدمى رسد با اناب خدايش را بخواند» (سوره زمر/ آيه ۸). (۲) «بگو اندكى از كفرت بهره ببر كه تو از اصحاب آتشى.» (سوره زمر/ آيه ۸). (۳) «آيا آن كس كه در همه ساعات شب به عبادت پرداخته يا در سجود است يا در قيام و از آخرت بيمناك است و به رحمت پروردگارش اميدوار با آنكه چنين نيت يكسان است؟ بگو: آيا آنهايى كه مىدانند با آنهايى كه نمىدانند برابرند؟ تنها خردمندان پند مىپذيرند» (سوره زمر/ آيه ۹).