روایت:الکافی جلد ۲ ش ۳۰۴
آدرس: الكافي، جلد ۲، كتاب الإيمان و الكفر
عنه عن محمد بن سنان عن اسحاق بن عمار عن ابي عبد الله ع قال :
الکافی جلد ۲ ش ۳۰۳ | حدیث | الکافی جلد ۲ ش ۳۰۵ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۴, ۳۰۷
از اسحاق بن عمار، از امام صادق (ع) فرمود: به راستى خلق خوب بخشش خدا است، خدا عز و جل آن را به خلق خود بخشش مىكند، برخى از آن منش است و برخى به تصميم و كسب است، من گفتم: كدام از اين دو بهتر است، فرمود: آنكه طبع و منش او است بر آن واداشته است نمىتواند جز آن كند و آنكه به قصد و كسب خوش خلقى كند بايد به خوبى بر طاعت صبر كند و رنج كشد، پس او بهتر اين دو است.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۳, ۱۵۸
امام صادق عليه السّلام فرمود: خلق و خوى بخششى است كه خداى عز و جل بمخلوقش عطا ميكند، برخى از آن غريزى و فطرى و برخى از آن نيت است (يعنى با تصميم و اكتساب و تمرين پيدا مىشود و غريزه و فطرت ثانوى ميگردد). عرضكردم: كداميك از اين دو بهتر است؟ فرمود: آنكه غريزه دارد، بر آن سرشته شده و غير آن نتواند كند و آنكه نيت دارد، بسختى خود را بصبر بر طاعت واميدارد، پس اين بهتر است.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۳, ۲۷۳
از او، از محمد بن سنان، از اسحاق بن عمّار، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت است كه فرمود: «خلق خوش، عطيّه و بخششى است كه خداى عز و جل آن را به خلق خويش عطا مىفرمايد؛ پس پارهاى از آن خلق، خو و طبيعت است، و برخى از آن، نيّت، كه به قصد كردن آن به عمل مىآيد». عرض كردم كه: كدام يك از اين دو بهتر است؟ فرمود كه: «صاحب خو و طبيعت، مخلوق است بر آن و غير آن را نمىتواند، و صاحب نيّت، بر طاعت، منتهاى صبر به عمل مىآورد و سعى مىنمايد؛ پس آن افضل فَردَيْن است كه از ديگرى بهتر است».