روایت:الکافی جلد ۲ ش ۲۱۵۳
آدرس: الكافي، جلد ۲، كِتَابُ الْعِشْرَة
عده من اصحابنا عن سهل بن زياد و علي بن ابراهيم عن ابيه جميعا عن عمرو بن عثمان عن محمد بن عذافر عن بعض اصحابهما عن محمد بن مسلم و ابي حمزه عن ابي عبد الله عن ابيه ع قال قال لي ابي علي بن الحسين صلوات الله عليهما :
الکافی جلد ۲ ش ۲۱۵۲ | حدیث | الکافی جلد ۲ ش ۲۱۵۴ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۶, ۴۹۹
از محمد بن مسلم و ابى حمزه، از امام صادق (ع)، از پدرش، فرمود كه: پدرم على بن الحسين (ع) به من فرمود: اى فرزند جانم! با پنج كس همنشين مباش و گفتگو مكن و رفيق راه مشو، من گفتم: پدر جان! آنها چه كسانند، آنها را به من معرفى كن؟ فرمود: بپرهيز از همنشينى دروغگو، زيرا چون سراب است، دور را به تو نزديك مىكند و دور مىكند نزديك را، بپرهيز از همنشينى فاسق و بزهكار، زيرا كه او تو را به يك خوراك يا كمتر از آن مىفروشد، و مبادا با بخيل رفاقت كنى، زيرا او مال خود را هنگامى كه سخت بدان نيازمندى، از تو دريغ مىدارد، مبادا با بىخرد رفاقت كنى، زيرا كه او مىخواهد به تو سود رساند، و در عوض زيان مىرساند، مبادا با كسى كه قطع رحم مىكند رفاقت كنى و هم صحبت شوى، زيرا من او را در كتاب خدا عز و جل ملعون يافتم در سه جا: ۱- خدا عز و جل فرمايد (۲۳ سوره محمد): «آيا در شما اين نگرانى است كه اگر پشت به فرمان خدا داديد در زمين فساد كنيد و قطع رحم نمائيد (۲۴) آنانند كه خدا آنها را لعنت كرده و كر ساخته و كورشان ساخته است». ۲- خدا عز و جل فرمايد (۲۵ سوره رعد): «آن كسانى كه مىشكنند پيمان خدا را پس از بستن آن و مىبريد آنچه را خدا فرمان داده است كه پيوند كنند و فساد مىكنند در زمين آنان دچار لعنت و خانمان بد هستند». ۳- خدا عز و جل فرمايد (۲۷ سوره بقره): «آن كسانى كه مىشكنند عهد خدا را پس از پيوستن و بستن آن و مىبرند آنچه را خدا فرمان داده كه پيوند شود و فساد مىكنند در زمين آنان زيانكارانند».
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۴, ۴۵۵
حضرت صادق از پدرش عليهما السلام حديث كند كه پدرم على بن الحسين عليهما السلام بمن فرمود: اى فرزند در نظر داشته باش كه با پنج كس همنشين نشوى، و با آنها گفتگو و رفاقت در راهى نكنى گفتم: پدر جان آنها كيانند؟ بمن معرفى كن، فرمود: زنهار مبادا با دروغگو همنشين شوى زيرا كه او بمنزله سرابى است كه دور را در نظرت نزديك و نزديك را برايت دور جلوه دهد، و زنهار از همنشينى با فاسق و گنهكار بپرهيز زيرا كه او بيك لقمه يا كمتر از آن ترا بفروشد، و بر تو باد كه با شخص بخيل همنشين نگردى زيرا كه او مال خود را در سخت ترين نيازمنديهايت از تو دريغ دارد، و زنهار مبادا با احمق همنشينى شوى كه او ميخواهد بتو سود رساند ولى (بواسطه حماقتش) زيانت زند، و مبادا با آن كس كه قطع رحم كند رفاقت كنى كه من او را در سه جاى قرآن ملعون يافتم (يك جا) خداى عز و جل فرمايد: «پس آيا اميد داريد كه هر گاه به سرپرستى كارى گمارده شويد فساد در زمين نكنيد و قطع رحم كنيم، ايشانند كه خداوند لعنتشان كرده پس كرشان كرد، و كور ساخت ديدگانشان را» (سوره محمد آيه ۲۲- ۲۳) و نيز (در جاى ديگر) فرمايد: «آنان كه بشكنند پيمان خدا را پس از بستن آن، و مىبرند آنچه را كه خدا فرموده پيوند شود، و فساد كنند در زمين آنها را است لعنت و براى ايشان است بدى آن سراى» (سوره رعد آيه ۲۵) و نيز در سوره بقره (آيه ۲۷) فرمايد: «آنان كه پيمان خدا را پس از بستنش بشكنند و ببرند آنچه را خداوند دستور پيوندش را داده و فساد كنند در زمين ايشانند زيانكاران».
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۴, ۷۰۵
چند نفر از اصحاب ما روايت كردهاند، از سهل بن زياد و على بن ابراهيم، از پدرش، همه، از عمرو بن عثمان، از محمد بن عذافر، از بعضى از اصحاب خويش، از محمد بن مسلم و ابو حمزه، از امام جعفر صادق عليه السلام، از پدرش كه فرمود: «پدرم حضرت على بن الحسين- صلوات اللَّه عليهم اجمعين- به من فرمود كه: اى فرزند دلبند من! بنگر، و با پنج كس مصاحبت و همزبانى مكن، و در راهى با ايشان رفاقت مكن. عرض كردم كه: اى پدر بزرگوار! ايشان كيانند؟ فرمود كه: از مصاحبت با دروغگو بپرهيز؛ زيرا كه او به منزله سراب است در فريب دادن، دور را از برايت نزديك مىگرداند، و نزديك را از برايت دور مىگرداند، و بپرهيز از مصاحبت با فاسق؛ زيرا كه او تو را به يك لقمه يا كمتر از آن مىفروشد، و بپرهيز از مصاحبت با بخيل؛ زيرا كه او تو را در مال خود فرو مىگذارد و يارى نمىكند، در هنگامى كه نهايت احتياج دارى، و در زمانى كه از هر وقتى به سوى آن محتاجتر باشى، و بپرهيز از مصاحبت با احمق؛ زيرا كه او مىخواهد كه به تو نفع رساند، و تو را ضرر مىرساند، و بپرهيز از مصاحبت با آنكه رحِم خود را قطع مىكند؛ زيرا كه من او را در كتاب خداى عز و جل ملعون يافتم، در سه جا. خداى عز و جل فرموده است كه: «فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَ تُقَطِّعُوا أَرْحامَكُمْ* أُولئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَ أَعْمى أَبْصارَهُمْ» «۱»؛ يعنى: «پس آيا متوقّع است از شما، اى اهل نفاق! (و مراد اين است كه: البتّه __________________________________________________
(۱). محمد، ۲۲ و ۲۳.
چنين است كه اگر متولّى و متوجّه امور مردمان شويد و حاكم ايشان گرديد) آنكه فساد كنيد و تباهى جوييد در زمين (به اين معنى كه: منع مردمان مىكنند از ايمان، و به حق استهزا و ريشخند مىنمايند، و راهزنى مىكنند و مردم را مىترسانند، و به مؤمنان ضرر مىرسانند، و امثال اينها)، و ببريد از خويشان خويش. آن گروه مفسد و قاطع، آنانند كه خدا ايشان را لعنت كرده (يعنى رانده و از رحمت خود دور كرده). پس ايشان را گردانيده، و ديدههاى ايشان را كور ساخته كه حق را نشوند و نبينند». و آن جناب عز و جل فرموده است كه: «الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّارِ» «۱»؛ يعنى: «و آنان كه مىشكنند پيمان خدا را از پس محكم كردن آن به اعتراف و قبول، و مىبرند آنچه را كه خدا امر فرموده به آن، و به آنكه پيوند شود و تباهى مىكنند در زمين، آن گروه، از براى ايشان است لعنت و دورى از رحمت، و از براى ايشان است بدى خانه» (يعنى دوزخ يا بدى عاقبت در دنيا و آخرت). و در سوره بقره فرموده است كه: «الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ» «۲»». و صدر اين آيه با آيه پيش يكى است، و ترجمه تتمّه آن، اين است كه: «آن گروه كه اين صفت دارند، ايشانند زيانكاران در هر دو جهان» «۳». __________________________________________________
(۱). رعد، ۲۵. (۲). بقره، ۲۷. (۳). و در اين آيه، صريح لفظ لعنت مذكور نيست. و همين حديث با حديث اوّل اين باب، در باب همنشينى با گناهكاران، از كتاب كفر و ايمان مذكور شد. (مترجم)