روایت:الکافی جلد ۲ ش ۱۴۱۴
آدرس: الكافي، جلد ۲، كتاب الإيمان و الكفر
علي بن ابراهيم عن محمد بن عيسي عن يونس عن ابن بكير عن ضريس عن ابي عبد الله ع :
الکافی جلد ۲ ش ۱۴۱۳ | حدیث | الکافی جلد ۲ ش ۱۴۱۵ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۵, ۴۲۷
از ضريس، از امام صادق (ع) در قول خدا عز و جل: «ايمان نياورد بيشتر آنان به خدا جز اينكه هم آنها مشرك باشند» فرمود: شرك در اطاعت است نه شرك در عبادت، و از قول خدا عزّ و جلّ (۱۱ سوره حج): «و برخى مردمند كه خدا بر حرف مىپرستند» (پرسش شد) و فرمود: راستى آيهاى در باره مردى نازل شود و سپس در باره پيروان او هم باشد، سپس من گفتم: هر كه در برابر شما چيزى بر پا دارد، او از كسانى است كه خدا بر حرف مىپرستد؟ در پاسخ فرمود: آرى، و بسا كه شرك محض باشد.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۴, ۱۱۴
ضريس از آن حضرت عليه السّلام حديث كند كه در گفتار خداى عز و جل (در همين آيه) فرمود: شرك در طاعت است نه شرك در عبادت، و از گفتار خداى عز و جل «و برخى از مردمند كه خدا را بر حرف پرستش كنند» (سوره حج آيه ۱۱ پرسيدم؟) فرمود: آيه در باره مردى نازل شده و سپس در باره پيروان او هم باشد، پس من عرضكردم: هر كه در برابر شما چيزى برپا دارد او از كسانى است كه خدا را بر حرف پرستيده؟ فرمود: آرى و گاهى مشرك محض باشد.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۴, ۱۵۳
على بن ابراهيم، از محمد بن عيسى، از يونس، از ابن بكير، از ضريس، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است در قول خداى عز و جل: «وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُمْ مُشْرِكُونَ» «۱»، كه آن حضرت فرمود: «مراد شرك طاعت است، نه شرك عبادت» (يعنى غير خدا را فرمانبردارى كردند، نه پرستش). و ضريس مىگويد كه: نيز از آن حضرت سؤال كردم از قول خداى عز و جل: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلى حَرْفٍ» «۲» (تا آخر آيه، كه بعد از اين با ترجمه مذكور خواهد شد). فرمود: «به درستى كه آيه فرود مىآيد در باب مردى [كه] بعد از آن در پيروان او مىباشند». پس عرض كردم كه: هر كه غير از شما چيزى را برپا كند، و امامى را نصب نمايد، پس او از جمله كسانى است كه خدا را به يگانگى پرستش مىكند بر طرف و كنارهاى (يعنى نه در وسط حقيقى؟). فرمود: «آرى، و گاه است كه كافر محض مىباشد». __________________________________________________
(۱). يوسف، ۱۰۶. (۲). حج، ۱۱.