روایت:الکافی جلد ۱ ش ۹۴۳
آدرس: الكافي، جلد ۱، كِتَابُ الْحُجَّة
عده من اصحابنا عن احمد بن محمد عن معمر بن خلاد قال سمعت ابا الحسن ع يقول :
الکافی جلد ۱ ش ۹۴۲ | حدیث | الکافی جلد ۱ ش ۹۴۴ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۳, ۱۹
معمر بن خلاد گويد: شنيدم امام صادق (ع) مى گفت (۱- ۲ سوره عنكبوت): «الم* آيا گمان برند كه به مجرد اظهار ايمان واگذار شوند و آزمايش نگردند؟» سپس به من فرمود: آزمايش چيست؟ گفتم: قربانت، آنكه ما مىدانيم آزمايش در دين است، فرمود: آزمايش شوند چنانچه طلا آزمايش شود و پاك گردند چونان كه طلا پاك گردد.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۲, ۱۹۶
معمر بن خلاد گويد: شنيدم حضرت ابو الحسن عليه السلام ميفرمود: «الم» مگر مردم پنداشتهاند بصرف اينكه گويند ايمان داريم رها شوند و امتحان نشوند؟!- اول سوره عنكبوت-» سپس بمن فرمود فتنه (امتحان) چيست؟ عرضكردم: قربانت گردم: آنچه ما ميدانيم امتحان در دين است، حضرت فرمود: امتحان ميشوند، چنان كه طلا امتحان مىشود، و باز فرمود: خالص و پاك ميشوند، چنان كه طلا پاك مىشود.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۲, ۲۸۱
چند نفر از اصحاب ما روايت كردهاند، از احمد بن محمد، از مُعمّر بن خلّاد كه گفت: شنيدم از امام موسى كاظم عليه السلام كه مىفرمود: « «الم* أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ» «۱»، يعنى: منم آن خدا كه همه چيز را مىدانم، و چيزى بر من پوشيده و پنهان نيست. آيا مردمان پنداشتند كه وا گذاشته مىشوند به آنكه بگويند كه ايمان آورديم (يعنى: مىپندارند كه به مجرد اين قول، دست از ايشان بر مىداريم) و حال آنكه ايشان آزموده نشوند و مبتلا نگردند». بعد از آن، به من فرمود كه: «فتنه چيست؟» عرض كردم كه: فداى تو گردم، آنچه در نزد ما است، آن است كه فتنه در دين، مراد است. «۲» پس حضرت فرمود كه: «آزموده مىشوند؛ چنانچه طلا آزموده مىشود». بعد از آن فرمود كه: «صاف و خالص مىشوند؛ چنانچه طلا خالص مىشود». __________________________________________________
(۱). عنكبوت، ۱ و ۲. (۲). و فتنه، به كسر فاء و سكون تاء، آزمايش و در شر و بلا افكندن است. (مترجم)