روایت:الکافی جلد ۱ ش ۶۸۲
آدرس: الكافي، جلد ۱، كِتَابُ الْحُجَّة
محمد بن يحيي عن احمد بن محمد عن محمد بن اسماعيل عن عمه حمزه بن بزيع عن علي السايي عن ابي الحسن الاول موسي ع قال قال :
الکافی جلد ۱ ش ۶۸۱ | حدیث | الکافی جلد ۱ ش ۶۸۳ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۲, ۳۱۵
على سائى (نسبت به سايه: دهى در شهرستان مدينه- از مجلسى ره) از ابى الحسن اول موسى (ع) گويد: فرمود: رسائى دانش ما از سه سوى است، گذشته، آينده و آنچه پديد مىشود، اما راجع به گذشته براى ما تفسير شده و اما راجع به آينده نوشته شده و اما آنچه پديد گردد گاهى در دل افتد و گاهى در گوش اثر كند، و اين بهترين دانش ما است و در عين حال بعد از پيغمبر ما پيغمبرى نيست.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۱, ۳۹۳
موسى بن جعفر عليه السلام فرمود: علم ما بسه جهت رسائى دارد: گذشته و آينده و پديدشونده اما گذشته براى ما تفسير شده است (يعنى اخبار گذشته را پيغمبر براى ما توضيح داده است) و اما آينده (در جامعه و مصحفى كه نزد ماست) نوشته شده و اما پديدشونده از راه الهام بدل و تأثير در گوش باشد (كه هر روز و هر ساعت مخصوصا شبهاى جمعه و قدر براى ما حاصل آيد) و آن بهترين دانش ماست، (زيرا مخصوص بما و از اسرار امامت است ولى با وجود همه اين علوم كه ما داريم پيغمبر نيستيم) و پيغمبرى بعد از پيغمبر ما نيست.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۱, ۸۳۳
محمد بن يحيى، از احمد بن محمد، از محمد بن اسماعيل، از عمويش حمزة بن بَزيع، از على سائى، از ابوالحسن اوّل حضرت امام موسى كاظم عليه السلام روايت كرده است كه گفت: آن حضرت فرمود كه: «نهايت و غايت رسيدن علم ما بر سه وجه است: گذشته و آينده و آنچه حادث و متجدّد مىشود آناً فَآناً. امّا آنچه گذشته، از براى ما تفسير و بيان شده، و امّا آينده و آنچه آمدنش بر سبيل حتم و وجوب باشد كه در مستقبل واقع شود، نوشته شده (يعنى: در جفر و جامعه و غير آن) و امّا آنچه در حال حادث مىشود، انداختنى است در دلها و دميدنى است در گوشها» (يعنى: در هر زمان در دل ما مىافتد و فرشته در گوش ما مىگويد كه چنين و چنين اتّفاق افتاد كه تمام حوادث به طريق الهام و تحديث مىدانيم). و حضرت فرمود كه: «اين علم، از همه علوم ما افضل است و هيچ پيغمبرى بعد از پيغمبر ما نيست».