روایت:الکافی جلد ۱ ش ۶۵۹
آدرس: الكافي، جلد ۱، كِتَابُ الْحُجَّة
محمد بن يحيي عن عبد الله بن محمد بن عيسي عن الحسن بن محبوب عن علي بن رياب عن سدير الصيرفي قال :
الکافی جلد ۱ ش ۶۵۸ | حدیث | الکافی جلد ۱ ش ۶۶۰ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۲, ۲۹۳
سدير صيرفى گويد: من شنيدم كه حمران بن اعين از امام باقر (ع) تفسير قول خداى عز و جل (۱۰۱ سوره انعام): بَدِيعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ را مىپرسيد، امام باقر (ع) در پاسخ او فرمود: به راستى خداى عز و جل همه چيز را به علم و ابتكار خود پديد آورد، نمونه و نقشه پيشينى در ميان نبود، آسمانها و زمينها را آفرينش تازه بخشيد، و پيش از آنها نه آسمانى بود و نه زمينى، آيا نشنيدى گفته خداى تعالى را كه (۷ سوره هود): «عرش او بر آب بود» حمران به آن حضرت عرض كرد: بفرمائيد معنى قول خدا جل ذكره را (۲۷ سوره جن): «داناى به غيب كه بر علم نهان خود احدى را مطلع نكند» امام باقر (ع) فرمود (تتمه آيه): «جز كسى را كه به رسالت خود بپسندد» به خدا محمد (ص) از كسانى بود كه او را به رسالت پسنديد و اما اينكه فرموده است: «عالم الغيب» به راستى خداى عز و جل دانا است بدان چه از خلقش نهان است در آنچه به علم خود تقدير كند و در اجراء گذارد پيش از آفرينش آن و پيش از آنكه به فرشتگان ابلاغ كند، اى حمران اين است علمى كه در نزد خدا بر جا است و مورد خواست او مىگردد و چون اراده كند آن را اجراء مىنمايد و بسا بدا در آن رخ دهد و آن را اجراء نكند و اما علمى كه خداى عز و جل آن را در قالب تقدير ريخته و اجراء كرده و ابلاغ نموده آن علمى است كه به رسول خدا (ص) رسيده و سپس به دست ما آمده است.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۱, ۳۷۷
سدير صيرفى گويد: شنيدم كه حمران بن اعين از امام باقر عليه السلام راجع بقول خداى عز و جل (۱۰۱ سوره ۶) «خدا ايجادكننده آسمانها و زمين است» ميپرسيد: امام فرمود: خداى عز و جل همه چيز را با علمش ايجاد كرد، بدون آنكه نمونه قبلى داشته باشد، آسمانها و زمينها را آفريد در صورتى كه پيش از آن آسمان و زمينى نبود، مگر نميشنوى گفتار خودش را (۷ سوره ۱۱) «و عرش خدا روى آب بود» (پس اگر آسمان و زمين ميبود، عرش خدا روى آنها قرار ميگرفت) حمران عرضكرد: بفرمائيد معنى گفتار خداى جل ذكره را (۲۷ سوره ۷۲) «خدا غيب ميداند و كسى را بر علم غيب خود آگاه نكند» امام عليه السلام (دنبال آيه را) فرمود: «مگر پيغمبرى كه مورد پسند او باشد» بخدا كه محمد از پسنديدگان او بود و اما اينكه فرمايد: «خدا غيب مىداند» همانا خداى عز و جل عالم است بآنچه از خلقش غايب است نسبت بآنچه در علمش تقدير ميكند و حكم مىدهند پيش از آنكه آن را بيافريند و بفرشتگانش افاضه كند، اى حمران! اين علم نزد او نگهداشته است و نسبت بآن مشيت دارد، هر گاه بخواهد طبق آن حكم دهد (و آن را بمورد اجرا گذارد) و گاهى نسبت بآن بدا حاصل شود و بمورد اجرايش نگذارد: و اما علمى كه خداى عز و جل آن را تقدير و حكم و امضاء فرموده علميست كه اولا بپيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله و سپس بما رسيده است.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۱, ۸۱۱
محمد بن يحيى، از عبداللَّه بن محمد بن عيسى، از حسن بن محبوب، از على بن رئاب، از سَدير صَيرفى روايت كرده است كه گفت: شنيدم از حُمران بن أَعْيَن كه از امام محمد باقر عليه السلام سؤال مىكرد از قول خداى عزّوجلّ: «بَدِيعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» «۱»، يعنى:
«اوست كه از نو پديد آورنده آسمانها و زمين است» (يا پديد آورنده آسمانها و زمين است).
حضرت باقر عليه السلام فرمود: «به درستى كه خداى عزّوجلّ، همه چيزها را اختراع فرمود به علم خويش، بر غير مثال و صورتى كه پيش از آن بوده باشد. پس آسمانها و زمينها را اختراع فرمود و آسمانها و زمينهايى پيش از اينها نبود. آيا گوش نمىدهى به قول خداى تعالى كه مىفرمايد: «وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ» «۲»؟». حُمران به آن حضرت عرض كرد كه: مرا خبر ده از خداى جلّ ذكره: «عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَداً» «۳»، يعنى: «خداست داناى غيب و پوشيدهها، پس مطلّع نگرداند بر غيب خويش يكى را». حضرت باقر عليه السلام به حمران فرمود كه: « «إِلَّا مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ» «۴»، يعنى: مگر آنكه را كه پسنديده و برگزيده باشد از رسول و فرستاده خويش» (كه مراد از آن، محمد است يا همه رسولان). و حضرت فرمود: «به خدا سوگند، كه محمد، از كسانى بود كه خدا ايشان را برگزيده و پسنديده بود. و امّا فرموده خدا كه خدا، داناى غيب است، پس به درستى كه خداى عزّوجلّ داناست به آنچه از خلق او پنهان باشد، در حال تقدير و قضاى چيزى در علم خويش، پيش از آنكه آن را خلق كند و پيش از آنكه آن را به فرشتگان برساند. اى حمران، اينكه مذكور شد، علمى است كه موقوف است در نزد خدا، كه مشيّت در آن به سوى او مفوّض است، پس آن را حكم مىفرمايد و به جا مىآورد، هرگاه خواسته باشد. و از براى آن جناب در آن، بدا مىشود، پس آن را مُمْضى نمىدارد. و امّا آن علمى كه به آن تقدير مىفرمايد و آن را به جا مىآورد و مُمضى مىدارد، آن علمى است كه به سوى رسول صلى الله عليه و آله منتهى شده، بعد از آن به سوى ما». __________________________________________________
(۱). بقره ۱۱۷. (۲). هود، ۷. (۳). جن، ۲۶. (۴). جن، ۲۷.