روایت:الکافی جلد ۱ ش ۶۳۳
آدرس: الكافي، جلد ۱، كِتَابُ الْحُجَّة
علي بن ابراهيم عن محمد بن عيسي عن يونس عمن ذكره عن سليمان بن خالد قال قال ابو عبد الله ع :
الکافی جلد ۱ ش ۶۳۲ | حدیث | الکافی جلد ۱ ش ۶۳۴ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۲, ۲۳۹
سليمان بن خالد گويد: امام صادق (ع) فرمود: به راستى در آن جفرى كه نام مىبرند چيزها است كه آنها را بد آيد، زيرا آنها به حق معتقد نيستند و حق در آن است، اگر راست مىگويند دفتر قضاياى على (ع) و فرائض او را بيرون آورند و از آنها راجع به خالهها و عمهها بپرسند و مصحف فاطمه را بيرون آرند زيرا وصيت فاطمه (ع) در آن است و سلاح رسول الله (ص) با آن همراه است، به راستى خداى عز و جل مىفرمايد (۳ سوره احقاف): «شما يك كتاب پيش از اين را بياوريد يا يك اثرى از دانش اگر راست مى گوئيد».
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۱, ۳۴۸
امام صادق عليه السلام فرمود: همانا در جفرى كه (پيشوايان زيديه) ياد ميكنند (و مدعى هستند كه نزد آنهاست) چيزهائى است كه ايشان را ناپسند آيد، زيرا آنها بحق قائل نيستند، در صورتى كه حق در آن جفر است (در آن نوشته است كه از ايشان كسى بامامت نميرسد و اجازه خروج و جنگيدن ندارد) و باز اگر راست ميگويند، قضاوتهاى على عليه السلام و احكام ميراثى را كه فرموده است (و در جفر نوشته است) بيرون آورند، راجع بميراث خالهها و عمهها از ايشان بپرسيد (اگر توانستند جواب گويند و باز اگر راست ميگويند) مصحف فاطمه عليها السلام را كه وصيتش در آن و سلاح پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله نيز همراه آنست، بيرون آورند (وصيت فاطمه عليها السلام ايشان را تكذيب ميكند و سلاح پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله نزد ماست نه نزد ايشان). خداى عز و جل فرمايد (۳ سوره ۴۶) «اگر راست ميگوئيد، كتابى پيش از اين قرآن يا اثرى از علم براى من بياوريد.»
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۱, ۷۶۳
على بن ابراهيم، از محمد بن عيسى، از يونس، از آنكه او را ذكر كرده، از سليمان بن خالد روايت كرده است كه گفت: امام جعفر صادق عليه السلام فرمود كه: «در جفرى كه پسران امام حسن عليه السلام آن را ذكر مىكنند و ادّعا دارند كه در نزد ايشان است، هر آينه چيزى است كه ايشان را مكدّر و غمگين مىسازد؛ زيرا كه ايشان حقّ نمىگويند و حال آنكه حق در جفر است. پس ايشان قضايا و احكام على عليه السلام و فريضههاى او را در باب ميراث بيرون آورند، اگر در اين ادّعا راستگويانند (چه تمام احكام و فرايض آن حضرت در آن موجود است). و ايشان را سؤال كنيد از عمّهها و خالهها» (چه حكم ايشان در باب عمّه و خاله با حكم آن حضرت مخالفت دارد؛ زيرا كه ايشان عمّه و همچنين خالو و خاله را از خويشان قرار مىدهند كه مرتبه عُصبه است و عمو را از عصبه مىدانند و مىگويند كه: بودن عمّو از عصبه، باعث اين نمىشود كه خواهرش نيز از عصبه باشد). و حضرت فرمود كه: «بايد مصحف فاطمه عليها السلام را نيز بيرون آورند؛ زيرا كه وصيّت فاطمه عليها السلام در آن است (و مراد آن وصيّتى است كه به على عليه السلام كرد كه او را در شب دفن كند). و سلاح رسول خدا صلى الله عليه و آله با مصحف فاطمه است، و از يكديگر جدا نمىشود. به درستى كه خداى عزّوجلّ مىفرمايد: « [ائْتُونِي] بِكِتابٍ مِنْ قَبْلِ هذا أَوْ أَثارَةٍ مِنْ عِلْمٍ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ»» «۱» (و در قرآن چنين نيست، بلكه در آن «ائْتُونِي بِكِتابٍ» است. پس يا از قبيل نقل به معنى است، يا اشتباه از راوى يا كاتب است). و ترجمه آيه __________________________________________________
(۱). احقاف، ۴.
چنانچه در قرآن است: «بياريد مرا كتابى كه فرود آمده باشد، پيش از آمدن اين كتاب (كه قرآن است) يا بياريد بقيّهاى از اثر علم (يعنى: خطى كه باقى مانده باشد) از علوم پيشينيان (يا روايتى از انبياى سابقه) اگر شما راستگويان هستيد در دعوى خود» (و نزول اين آيه براى الزام مشركين بود كه به تعدّد خدا قايل بودند، و خدا بعد از الزام به دليل عقلى ايشان را به دليل نقلى نيز الزام نمود، و حضرت عليه السلام در الزام پسران حضرت امام حسن عليه السلام همين طريقه را سلوك نمود).