النساء ١٦٨
کپی متن آیه |
---|
إِنَ الَّذِينَ کَفَرُوا وَ ظَلَمُوا لَمْ يَکُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَ لاَ لِيَهْدِيَهُمْ طَرِيقاً |
ترجمه
النساء ١٦٧ | آیه ١٦٨ | النساء ١٦٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«کَفَرُوا وَ ظَلَمُوا»: کفر و معاصی را یکجا جمع کردهاند. بر اثر کفر، خویشتن را از سعادت محروم، و دیگران را از حق به دور نمودهاند، و منکر رسالت پیغمبر شدهاند، لذا بر خود و مردم و پیغمبر ستم کردهاند.
تفسیر
تفسیر نور (محسن قرائتی)
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ ظَلَمُوا لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَ لا لِيَهْدِيَهُمْ طَرِيقاً «168» قطعاً كسانى كه كافر شدند و (با القاى شبهه و تهمت و تحقير) مردم را از راه خدا باز داشتند، به تحقيق گمراه شدند، گمراهى دور (از نجات). همانا كسانى كه كافر شدند و ستم كردند، خداوند بر آن نيست كه آنان را بيامرزد و به راهى هدايتشان كند.
تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ ظَلَمُوا لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَ لا لِيَهْدِيَهُمْ طَرِيقاً (168)
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ ظَلَمُوا: بدرستى كه آن كسانى كه كافر شدند به كتمان حق، و ظلم نمودند بر حضرت محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم يا بر مردمان، به منع ايشان از راه حق، يا على العموم. و مؤيد اين است كه كفار مخاطبند به جميع اصول و فروع دين اسلام، چه مراد به كفار، كسانيند كه جامع كفر و ظلمند. پس بر ايشان واجب باشد كه سلب كفر كنند از خود به اعتقاد اصول اسلام، و سلب ظلم نمايند از خود به فروع اسلام. و چون چنين نكردند، لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ: نيست خداى تعالى كه بيامرزد ايشان را كه به سوء اختيار، ابا نمودند از قبول حق، وَ لا لِيَهْدِيَهُمْ طَرِيقاً: و هدايت ننمايد ايشان را به راه راست.
تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ ظَلَمُوا لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَ لا لِيَهْدِيَهُمْ طَرِيقاً (168)
ترجمه
همانا آنانكه كافر شدند و ستم نمودند نباشد خدا كه بيامرزد آنها را و نه آنكه هدايت نمايد آنها را براهى..
تفسير
كسانيكه كافر شدند ظلم بر خودشان و پيغمبر (ص) و ائمه اطهار نمودهاند چون آنها را تكذيب نمودند بلكه ميتوان گفت ظلم بتمام خلق نمودند زيرا قولا و عملا موجب اضلال آنها شدهاند و تا ماداميكه متصف باين صفتند قابل مغفرت نيستند و خدا راه نمائى از آنها نمىكند و در كافى و عياشى از حضرت باقر (ع) روايت نموده است كه اين آيه باين نحو نازل شد ان الذين كفروا و ظلموا آل محمد حقهم و قمى از امام صادق (ع) اين قرائت را روايت نموده است و توجيه اين قبيل روايات مكرر ذكر شده است.
اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ ظَلَمُوا لَم يَكُنِ اللّهُ لِيَغفِرَ لَهُم وَ لا لِيَهدِيَهُم طَرِيقاً (168)
بيان حال همان كفار سابق الذكر است که اينکه هايي که كافر شدند و بديگران هم ظلم كردند هرگز خدا آنها را نخواهد آمرزيد و آنها را هدايت نخواهد فرمود بطريق حق.
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ ظَلَمُوا ظلم هم بساير كفار و اتباع خود نمودند که بشرف اسلام مشرف شوند و هم بپيغمبر و مسلمين اذيتها و ظلمها كردند ديگر لياقت مغفرت و هدايت ندارند لَم يَكُنِ اللّهُ لِيَغفِرَ لَهُم وَ لا لِيَهدِيَهُم طَرِيقاً.
برگزیده تفسیر نمونه
نکات آیه
۱- کفرپیشگان ستمگر، محروم از آمرزش و هدایت الهى (إنّ الذین کفروا و ظلموا لم یکن اللّه لیغفر لهم و لالیهدیهم طریقاً) تکرار نشدن «الذین» در جمله «و ظلموا» دلالت مى کند که مجموع دو صفت «کفر» و «ظلم» موجب محرومیت از آمرزش و هدایت الهى است.
۲- انکار رسالت پیامبر (ص) و کفر به قرآن و بازداشتن دیگران از راه خدا، موجب محرومیت از هدایت و آمرزش الهى (إنّ الذین کفروا و ظلموا لم یکن اللّه لیغفر لهم و لالیهدیهم طریقاً) با توجه به آیات قبل مراد از «کفر»، کفر به پیامبر (ص) و قرآن است و مراد از ظلم، بازداشتن دیگران از راه خداست.
۳- کافران ستم پیشه و مانعان راه خدا، موفق به ایمان و توبه نخواهند شد. (إنّ الذین کفروا و ظلموا لم یکن اللّه لیغفر لهم) بدیهى است که کفرپیشگان در هر مرتبه اى از کفر باشند چنانچه اهل ایمان گردند سزاوار آمرزش و هدایت الهى هستند ; بنابراین مراد از جمله «لم یکن ...» این است که آنان موفق به ایمان نخواهند شد و در نتیجه آنان را نخواهد آمرزید.
۴- بازداشتن مردم از پیوستن به راه خدا ظلم است. (إنّ الذین کفروا و صدوا عن سبیل اللّه ... إنّ الذین کفروا و ظلموا) مراد از ظلم به قرینه آیه قبل بازداشتن دیگران از راه خداست.
۵- تمامى راههاى سعادت به روى کافران ظالم بسته است. (إنّ الذین کفروا و ظلموا ... و لالیهدیهم طریقاً)
۶- کفرپیشگى و ستمگرى گروهى از اهل کتاب مایه محرومیت آنان از مغفرت و هدایت الهى (إنّ الذین کفروا و ظلموا لم یکن اللّه لیغفر لهم و لالیهدیهم طریقاً) مصداق مورد نظر از «الذین کفروا و ظلموا» به دلیل آیات گذشته گروهى از اهل کتاب هستند.
۷- گروهى از اهل کتاب، مردمى کفرپیشه و ستمگر (إنّ الذین کفروا و ظلموا لم یکن اللّه لیغفر لهم و لالیهدیهم طریقاً)
۸- محرومیت کافران ستمگر از مغفرت و هدایت، از سنت هاى الهى (إنّ الذین کفروا و ظلموا لم یکن اللّه لیغفر لهم و لالیهدیهم طریقاً)
۹- آمرزش و هدایت انسان به دست خداوند است. (لم یکن اللّه لیغفر لهم و لالیهدیهم طریقاً)
۱۰- آمرزش گناهان آدمى، زمینه ساز بهره مندى وى از هدایتهاى الهى (لم یکن اللّه لیغفر لهم و لالیهدیهم طریقاً)
موضوعات مرتبط
- آمرزش: محرومیت از آمرزش ۱، ۶، ۸
- انسان: آمرزش انسان ۹ ; هدایت انسان ۹
- اهل کتاب: ظالمان اهل کتاب ۶، ۷ ; کافران اهل کتاب ۶، ۷ ; گروههاى اهل کتاب ۷
- ایمان: محرومیت از ایمان ۳
- توبه: محرومیت از توبه ۳
- خدا: آمرزش خدا ۹ ; اختصاصات خدا ۹ ; سنّتهاى خدا ۸ ; محرومیت از آمرزش خدا ۲ ; محرومیت از هدایت خدا ۲ ; هدایت خدا ۹، ۱۰
- سبیل اللّه: صدّ از سبیل اللّه ۲، ۳ ; ظلم صدّ از سبیل اللّه ۴
- سعادت: محرومیت از سعادت ۵
- ظلم: آثار ظلم ۶ ; موارد ظلم ۴
- کافران: شقاوت کافران ۵ ; کافران ظالم ۱، ۵ ; محرومیت کافران ۱ ; محرومیت کافران ظالم ۳، ۸
- کفر: آثار کفر ۶ ; کفر به قرآن ۲
- گناه: آثار آمرزش گناه ۱۰
- محمّد (ص): تکذیب نبوّت محمّد (ص) ۲
- هدایت: زمینه هدایت ۱۰ ; محرومیت از هدایت ۱، ۶، ۸
منابع