الحجر ٢٥
کپی متن آیه |
---|
وَ إِنَ رَبَّکَ هُوَ يَحْشُرُهُمْ إِنَّهُ حَکِيمٌ عَلِيمٌ |
ترجمه
الحجر ٢٤ | آیه ٢٥ | الحجر ٢٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَحْشُرُهُمْ»: پیشینیان و پسینیان و جمیع مردمان را گرد میآورد.
تفسیر
- آيات ۱۶ - ۲۵ سوره حجر
- یادآوری زينت آسمان به نجوم و كواكب، در موارد مختلف قرآن
- معناى «مَوزُون»، و مراد از جمله: «أنبَتنَا فِيهَا مِن كُلِّ شَئٍ مَوزُون»
- مراد آيه شريفه: «وَ إن مِن شَئٍ إلّا عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَ مَا نُنَزِّلُهُ إلَّا بِقَدَرٍ مَعلُوم»
- نقد سخن يكى از مفسران، در معناى آيه شریفه
- بيان حقيقتى بسيار دقيق و معنایى ژرف، در اين آيه شريفه
- سه حقيقت علمى از جهان هستى، كه چهارده قرن قبل، قرآن افاده نموده است
- نظام خلقت، بدون «موت و حيات»، نظامى تام و حكيمانه نمى بود
- بحث روایتی: (رواياتى درباره برخی از آیات گذشته)
نکات آیه
۱- خداوند، همه انسانها را در قیامت جمع خواهد کرد. (و إن ربّک هو یحشرهم)
۲- ربوبیت خداوند براى انسانها، مقتضى گردآورى آنها در روز قیامت (و إن ربّک هو یحشرهم)
۳- احیاى اخروى انسانها، تنها به دست خداوند است. (إن ربّک هو یحشرهم) ذکر ضمیر فصل «هو» در آیه، براى بیان حصر فعل حشر به فاعل است و احیا لازمه حشر است.
۴- پیامبر(ص)، مورد توجه و عنایت خاص خداوند (و إن ربّک هو یحشرهم) از اینکه براى بیان حشر اخروى انسانها، صفت «رب» به کاف خطاب - که پیامبر(ص) است - اضافه شده است، مى تواند به خاطر نکته فوق باشد.
۵- خداوند، حکیم (کاردان) و علیم (بسیار دانا) است. (إنه حکیم علیم)
۶- حشر و رستاخیز انسانها، برخاسته از حکمت و علم خداوند است. (و إن ربّک هو یحشرهم إنه حکیم علیم)
۷- حیات انسانها با مرگ پایان نمى پذیرد و پس از آن نیز ادامه دارد. (و إنا لنحن نحى و نمیت ... و إن ربّک هو یحشرهم) از اینکه خداوند، در آیه ۲۳ فرمود: «ما انسانها را مى میرانیم» و در این آیه مى فرماید: «انسانها را گرد خواهیم آورد» حاکى از تداوم حیات انسان پس از مرگ است.
۸- به دست خداوند بودن مرگ و حیات انسانها، دلیل علم او بر احوال انسانها در گذشته و آینده (و إنا لنحن نحى و نمیت ... و لقد علمنا المستئخرین . و إن ربّک هو یحشرهم) برداشت فوق، بر این احتمال که ذکر «إنا لنحن نحیى و نمیت» قبل از «و لقد علمنا...» و ذکر «إن ربک هو یحشرهم» پس از آن، مى تواند به منظور اقامه دلیل براى آن باشد. طبق این احتمال، معناى آیه چنین مى شود: ما به احوال پیشینیان و آیندگان آگاهى داریم; چرا که خود ما میراننده و زنده کننده همه هستیم.
موضوعات مرتبط
- آیندگان: علم به آیندگان ۸
- اسماء و صفات: حکیم ۵; علیم ۵
- انسان: تداوم حیات انسان ها ۷; حشر اخروى انسان ها ۱، ۲، ۶
- پیشینیان: علم به پیشینیان ۸
- توحید: توحید افعالى ۳
- حیات: منشأ حیات ۸
- خدا: آثار ربوبیت خدا ۲; اختصاصات خدا ۳; افعال خدا ۱; دلایل علم غیب خدا ۸; نقش حکمت خدا ۶; نقش علم خدا ۶
- لطف خدا: مشمولان لطف خدا ۴
- محمد(ص): لطف به محمد(ص) ۴
- مردگان: احیاى اخروی مردگان ۳
- مرگ: حقیقت مرگ ۷; منشأ مرگ ۸
منابع