البقرة ١٤٩

از الکتاب
کپی متن آیه
وَ مِنْ‌ حَيْثُ‌ خَرَجْتَ‌ فَوَلِ‌ وَجْهَکَ‌ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ‌ وَ إِنَّهُ‌ لَلْحَقُ‌ مِنْ‌ رَبِّکَ‌ وَ مَا اللَّهُ‌ بِغَافِلٍ‌ عَمَّا تَعْمَلُونَ‌

ترجمه

از هر جا (و از هر شهر و نقطه‌ای) خارج شدی، (به هنگام نماز،) روی خود را به جانب «مسجد الحرام» کن! این دستور حقی از طرف پروردگار توست! و خداوند، از آنچه انجام می‌دهید، غافل نیست!

ترتیل:
ترجمه:
البقرة ١٤٨ آیه ١٤٩ البقرة ١٥٠
سوره : سوره البقرة
نزول : ٧ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٢٠
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ»: از هر جا که بیرون رفتی. هر جا که بودی و رفتی. هرگاه که بیرون رفتی. «إِنَّهُ»: این عمل روکردن به کعبه.


تفسیر


نکات آیه

۱ - مسجد الحرام قبله تعیین شده براى پیامبر(ص) از ناحیه خداوند و من حیث خرجت فول وجهک شطر المسجدالحرام و إنه للحق من ربک

۲ - پیامبر(ص) موظّف شد در هر مکان، اعمال مشروط به قبله را به سوى مسجدالحرام انجام دهد. و من حیث خرجت فول وجهک شطر المسجدالحرام

۳ - تعیین مسجدالحرام به عنوان قبله، حکمى حق (حکمت آمیز و به جا) و از ناحیه خداوند و إنه للحق من ربک

۴ - رو کردن به سمت و جهت مسجدالحرام، در اعمال مشروط به قبله کافى است. فول وجهک شطر المسجدالحرام بدیهى است که خود مسجدالحرام یا کعبه قبله مى باشد. بنابراین آوردن کلمه «شطر» - که به معناى سمت و جهت است - این معنا را القا مى کند که: در کارهاى مشروط به قبله همانند نماز لازم نیست به خط مستقیم رو به مسجد، یا کعبه قرار گرفت; بلکه کافى است به سمت و جهتى ایستاد که مسجد، یا کعبه در آن جهت، قرار دارد.

۵ - تعیین مسجدالحرام به عنوان قبله، پرتوى از ربوبیت خدا بر پیامبر(ص) و در جهت پیشبرد اهداف وى بود. و إنه للحق من ربک اضافه «رب» (تربیت کننده و مدبر) به ضمیر «ک» که خطاب به پیامبر است، مى تواند اشاره به این معنا باشد که: تغییر قبله در جهت تدبیر امور پیامبر; یعنى، اهداف رسالت، است.

۶ - اعمال انسانها هرگز مورد غفلت خداوند نیست. و ما اللّه بغفل عما تعملون

۷ - کیفر خدا در انتظار کسانى است که با احکام او (نظیر قبله قرار دادن مسجدالحرام) مخالفت کنند. و ما اللّه بغفل عما تعملون از هدفهاى بیان نظارت خدا بر اعمال بندگان، تهدید کسانى است که با احکام او مخالفت مى کنند.

۸ - وجود زمینه هاى تخلف از فرمان خدا (تغییر و تعیین قبله)، در میان مسلمانان و ما اللّه بغفل عما تعملون ظاهر این است که خطاب در «تعملون» متوجّه مسلمانان باشد. بنابراین آنان مورد تهدید واقع شده اند و این نشان مى دهد که در میان مسلمانان کسانى بوده اند که در پذیرش قبله جدید تردید داشته و یا در صدد مخالفت با آن بوده اند.

موضوعات مرتبط

  • احکام: ۲، ۴
  • اسماء و صفات: صفات جلال ۶
  • انسان: آگاهى از عمل انسان ۶
  • خدا: افعال خدا ۱; حکمت خدا ۳; خدا و غفلت ۶; کیفرهاى خدا ۷; مظاهر ربوبیت خدا ۵
  • دین: کیفر مخالفت با دین ۷
  • عصیان: عصیان از خدا ۸
  • قبله: احکام قبله ۲، ۴; جهت قبله ۴; منشأ تعیین قبله ۱، ۳، ۸
  • کیفر: موجبات کیفر ۷
  • محمّد(ص): اهداف محمّد(ص) ۵; تکالیف محمّد(ص) ۲
  • مسجدالحرام: حقانیت قبله شدن مسجدالحرام ۳; فلسفه قبله شدن مسجدالحرام ۳; قبله بودن مسجدالحرام ۲، ۴; قبله شدن مسجدالحرام ۱، ۵; مخالفت با قبله شدن مسجدالحرام ۷
  • مسلمانان: زمینه عصیان مسلمانان ۸

منابع