الإنفطار ١٨: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=پس ندانی تو چیست روز دین‌
|-|معزی=پس ندانی تو چیست روز دین‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره الإنفطار | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::18|١٨]] | قبلی = الإنفطار ١٧ | بعدی = الإنفطار ١٩  | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره الإنفطار | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::18|١٨]] | قبلی = الإنفطار ١٧ | بعدی = الإنفطار ١٩  | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«مَا یَوْمُ الدِّینِ»: مراد این است که حقیقت و چگونگی قیامت را کسی چنان که باید نمی‌داند.
«مَا یَوْمُ الدِّینِ»: مراد این است که حقیقت و چگونگی قیامت را کسی چنان که باید نمی‌داند.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۳۴


ترجمه

باز چه می‌دانی روز جزا چیست؟!

|باز تو چه مى‌دانى روز جزا چيست
باز چه دانى كه چيست روز جزا؟
باز هم عظمت آن روز جزا را چگونه توانی دانست؟
باز چه می دانی روز جزا چیست؟
باز هم تو چه مى‌دانى كه روز شمار چيست؟
باز چه دانی که روز جزا چیست‌
باز چه دانى تو كه روز حساب و پاداش چيست؟
آخر تو (ای انسان!) چه می‌دانی که روز سزا و جزا چگونه است؟
چه فهماندت که روز دین چیست‌؟
پس ندانی تو چیست روز دین‌


الإنفطار ١٧ آیه ١٨ الإنفطار ١٩
سوره : سوره الإنفطار
نزول : ٣ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مَا یَوْمُ الدِّینِ»: مراد این است که حقیقت و چگونگی قیامت را کسی چنان که باید نمی‌داند.


تفسیر

نکات آیه

۱ - انسان، فاقد ابزار شناخت براى تصور قیامت و پى بردن به حقیقت آن (ثمّ ما أدریک ما یوم الدین)

۲ - قیامت روزى بس با عظمت است و بیان سختى حوادث آن، امکان پذیر نیست. (ثمّ ما أدریک ما یوم الدین) تکرار «ما أدراک» تأکید بر عظمت و نبودن ابزار، براى آگاه سازى دیگران به حقیقت حوادث آن است.

۳ - «یوم الدین»، از نام هاى قیامت است. (ثمّ ما أدریک ما یوم الدین)

۴ - قیامت، روز کیفر دادن اعمال است. (یوم الدین)

موضوعات مرتبط

  • انسان: عجز انسان ها ۱
  • عمل: کیفر اخروى عمل ۴
  • قیامت: اهوال قیامت ۲; حقیقت قیامت ۱; عجز از توصیف قیامت ۱; عظمت قیامت ۲; کیفر در قیامت ۴; نامهاى قیامت ۳; ویژگیهاى قیامت ۲، ۴
  • یوم الدین :۳

منابع