أَفْتُونِي: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
(Edited by QRobot) |
(Added word proximity by QBot) |
||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/أَفْتُونِي | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/أَفْتُونِي | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
«أَفْتُونِى» از مادّه «فتوا» است که در اصل به معناى حکم کردن دقیق و صحیح در مسائل پیچیده (و تازه مطرح شده) است. | |||
=== ریشه کلمه === | === ریشه کلمه === | ||
خط ۷: | خط ۱۰: | ||
*[[ریشه ى | ى]] (۱۰۴۴ بار) [[کلمه با ریشه:: ى| ]] | *[[ریشه ى | ى]] (۱۰۴۴ بار) [[کلمه با ریشه:: ى| ]] | ||
=== قاموس قرآن === | |||
بيان حكم. همچنين است فتيا. راغب گويد فتوى و فتيا جوابى است از احكامى كه محل اشكال است. ظهور آيات قرآن در مطلق بيان حكم جواب است در مقابل سؤال خواه از احكام باشد خواه از غير آنها. [نساء:127]. در اينجا درباره احكام دينى است [يوسف:43]. [نمل:32]. در اين دو آيه و نظير آنها درباره غير احكام است طبرسى رحمهاللَّه آن را بيان حكم گفته و در «اَفْتُونى فى رُؤْياىَ» فرموده يعنى حكم حادثه را بيان كنيد. | |||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
فِي:100, الْمَلَأ:100, أَيّهَا:89, يَا:79, رُؤْيَاي:47, وَ:47, أَمْرِي:47, إِن:42, مَا:42, يَابِسَات:36, مُسْلِمِين:36, قَالَت:36, کُنْتُم:36, کُنْت:36, أْتُونِي:31, قَاطِعَة:31, لِلرّؤْيَا:31, أُخَر:31, أَمْرا:26, تَعْبُرُون:26, قَالُوا:26, خُضْر:21, عَلَي:21, حَتّى:21, أَضْغَاث:21, تَشْهَدُون:15, سُنْبُلاَت:15, سَبْع:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::أَفْتُونِي]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۳
«أَفْتُونِى» از مادّه «فتوا» است که در اصل به معناى حکم کردن دقیق و صحیح در مسائل پیچیده (و تازه مطرح شده) است.
ریشه کلمه
قاموس قرآن
بيان حكم. همچنين است فتيا. راغب گويد فتوى و فتيا جوابى است از احكامى كه محل اشكال است. ظهور آيات قرآن در مطلق بيان حكم جواب است در مقابل سؤال خواه از احكام باشد خواه از غير آنها. [نساء:127]. در اينجا درباره احكام دينى است [يوسف:43]. [نمل:32]. در اين دو آيه و نظير آنها درباره غير احكام است طبرسى رحمهاللَّه آن را بيان حكم گفته و در «اَفْتُونى فى رُؤْياىَ» فرموده يعنى حكم حادثه را بيان كنيد.
کلمات نزدیک مکانی
فِي الْمَلَأ أَيّهَا يَا رُؤْيَاي وَ أَمْرِي إِن مَا يَابِسَات مُسْلِمِين قَالَت کُنْتُم کُنْت أْتُونِي قَاطِعَة لِلرّؤْيَا أُخَر أَمْرا تَعْبُرُون قَالُوا خُضْر عَلَي حَتّى أَضْغَاث تَشْهَدُون سُنْبُلاَت سَبْع
تکرار در هر سال نزول
در حال بارگیری...