البروج ٢٠: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=و خدا است از پشت سرشان فراگیرنده‌
|-|معزی=و خدا است از پشت سرشان فراگیرنده‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره البروج | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::20|٢٠]] | قبلی = البروج ١٩ | بعدی = البروج ٢١  | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره البروج | نزول = [[نازل شده در سال::1|١ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::20|٢٠]] | قبلی = البروج ١٩ | بعدی = البروج ٢١  | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«وَرَآءِ»: پشت سر. مراد از هر جهت است (نگا: نمونه). «مُحِیطٌ»: احاطه کننده.
«وَرَآءِ»: پشت سر. مراد از هر جهت است (نگا: نمونه). «مُحِیطٌ»: احاطه کننده.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۳۵


ترجمه

و خداوند به همه آنها احاطه دارد!

|و خدا از هر سو به آنها احاطه دارد
با آنكه خدا از هر سو بر ايشان محيط است.
و خدا بر همه آنها محیط است.
و خدا از همه سو بر آنان احاطه دارد.
و خدا از همه سو بر آنها احاطه دارد.
و خداوند بر فراز ایشان چیره است‌
و خداوند از همه سو ايشان را فراگيرنده است- به دانش و قدرت بر آنها احاطه دارد-.
خداوند، از پشت سر، ایشان را دَور زده‌است و احاطه کرده است (و راه فراری برای ایشان باقی نگذاشته است و کاملاً مراقب اوضاع و احوالشان است).
حال آنکه خدا از پشتشان (بر ایشان) محیط است.
و خدا است از پشت سرشان فراگیرنده‌


البروج ١٩ آیه ٢٠ البروج ٢١
سوره : سوره البروج
نزول : ١ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«وَرَآءِ»: پشت سر. مراد از هر جهت است (نگا: نمونه). «مُحِیطٌ»: احاطه کننده.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - خداوند، بر کافران قدرت کامل و سیطره همه جانبه دارد. (و اللّه من ورائهم محیط)

۲ - کردار و حالت هاى کافران، در احاطه علمى خداوند است. (و اللّه من ورائهم محیط)

۳ - کافران، از سیطره خداوند بر آنها غافل اند. (و اللّه من ورائهم محیط) «من وراء» (از پشت سر)، کنایه از غافلگیرانه بودن است; همان گونه که دشمن براى هجوم غافلگیرانه، از پشت سر حمله مى کند.

۴ - کافران، هیچ راه گریزى از عذاب خداوند ندارند. (و اللّه من ورائهم محیط) آیه شریفه، تهدید کافران به بسته بودن راه نجات است، به گونه اى که اگر تصمیم به فرار داشته باشند، خود را در احاطه خداوند خواهند دید.

۵ - احاطه تکذیب گرى بر اندیشه کافران، موجب احاطه غافلگیرانه عذاب الهى بر آنان است. (فى تکذیب . و اللّه من ورائهم محیط) تعبیر «فى تکذیب»، بر احاطه تکذیب گرى بر کافران دلالت دارد و جمله «و اللّه ... محیط»، کافران را به احاطه خداوند تهدید کرده است; که حاصل آن بسته بودن راه فرار از عذاب فراگیر است.

۶ - تناسب مجازات با گناه، در نظام کیفرى خداوند (فى تکذیب ... محیط) ر.ک. توضیح ۵

۷ - خداوند، تهدیدکننده کافران و تکذیب کنندگان قرآن، به سرنوشتى همچون فرجام فرعونیان و قوم ثمود (هل أتیک حدیث الجنود ... و اللّه من ورائهم محیط)

موضوعات مرتبط

  • اسماء و صفات: محیط ۱
  • خدا: احاطه خدا ۱; احاطه علمى خدا ۲; تهدیدهاى خدا ۷; قدرت خدا ۱
  • غفلت: غفلت از احاطه خدا ۳
  • فرعونیان: تهدید به فرجام فرعونیان ۷
  • قرآن: تهدید مکذبان قرآن ۷
  • قوم ثمود: تهدید به فرجام قوم ثمود ۷
  • کافران: آثار تکذیبگرى کافران ۵; احاطه بر کافران ۱; تهدید کافران ۷; حتمیت عذاب کافران ۴; عمل کافران ۲; عوامل غفلت کافران ۵; غفلت کافران ۳
  • کیفر: تناسب کیفر با گناه ۶
  • نظام کیفرى :۶

منابع