گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۱ بخش۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۴: خط ۴:




==دو اشكال در ارتباط با آيه: «خالدين فيها مادامت السماوات و الارض» و جواب آنها==
==دو اشكال در باره «خلود»، آيه شریفه==
ليكن در اين جا اشكالى پيش مى آيد و آن، اين است كه:  
ليكن در اين جا، اشكالى پيش مى آيد و آن، اين است كه:  


آيات قرآنى، تصريح دارد بر اين كه آسمان و زمين تا ابد باقى نيستند و اين با خلود در آتش و بهشت، كه آن نيز مورد نص و تصريح آيات قرآنى است، سازگارى ندارد.
آيات قرآنى، تصريح دارد بر اين كه «آسمان» و «زمين» تا ابد باقى نيستند و اين با خلود در آتش و بهشت، كه آن نيز مورد نص و تصريح آيات قرآنى است، سازگارى ندارد.


از جمله آيات دسته اول، كه تصريح مى كند بر اين كه آسمان و زمين از بين رفتنى اند، آيه «مَا خَلَقنَا السَّمَاوَاتِ وَ الأرض وَ مَا بَينَهُمَا إلّا بِالحَقّ وَ أجَلٍ مُسَمّى». و آيه: «يَومَ نَطوِى السَّمَاءَ كَطَىِّ السِّجِلِّ لِلكُتُبِ كَمَا بَدأنَا أوَّلَ خَلقٍ نُعِيدُهُ وَعداً عَلَينَا إنّا كُنّا فَاعِلِينَ». و آيه: «وَ السَّمَاوَاتُ مَطوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ». و آيه: «إذَا رُجَّتِ الأرضُ رَجّاً وَ بُسَّتِ الجِبَالُ بَسّاً فَكَانَت هَبَاءً مُنبَثّاً» است.
از جمله آيات دسته اول، كه تصريح مى كند بر اين كه آسمان و زمين از بين رفتنى اند، آيه «مَا خَلَقنَا السَّمَاوَاتِ وَ الأرض وَ مَا بَينَهُمَا إلّا بِالحَقّ وَ أجَلٍ مُسَمّى». و آيه: «يَومَ نَطوِى السَّمَاءَ كَطَىِّ السِّجِلِّ لِلكُتُبِ كَمَا بَدأنَا أوَّلَ خَلقٍ نُعِيدُهُ وَعداً عَلَينَا إنّا كُنّا فَاعِلِينَ». و آيه: «وَ السَّمَاوَاتُ مَطوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ». و آيه: «إذَا رُجَّتِ الأرضُ رَجّاً وَ بُسَّتِ الجِبَالُ بَسّاً فَكَانَت هَبَاءً مُنبَثّاً» است.
۱۶٬۲۸۸

ویرایش