گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۸ بخش۲۶: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۳۳: خط ۱۳۳:
<span id='link226'><span>
<span id='link226'><span>


==تعداد انبياء اولوالعزم از زبان ائمه اطهار عليه السلام ==
و در كافى، به سندى كه به ابن ابى يعفور دارد، از او نقل كرده كه گفت: از امام صادق «عليه السلام» شنيدم كه فرمود: سادات انبياء و مرسلين، پنج نفرند و آن ها، رسولان اولواالعزم هستند كه محور گردونه شريعت اند: نوح، ابراهيم، موسى، عيسى و محمّد «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم».
و در كافى به سندى كه به ابن ابى يعفور دارد از او نقل كرده كه گفت : از امام صادق (عليه السلام ) شنيدم كه فرمود: سادات انبياء و مرسلين پنج نفرند و آنها رسولان اولواالعزم هستند كه محور گردونه شريعتند: نوح ، ابراهيم ، موسى ، عيسى و محمد (صلّى اللّه عليه و آله وسلّم ).
 
و نيز به سند خود از عبدالرحمان بن كثير از ابى جعفر (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله وسلّم ) فرمود: اولين كسى كه در روى زمين وصى پيغمبر شد، هبة اللّه فرزند آدم بود، و هيچ يك از انبياء گذشته بدون وصى نبوده اند.
و نيز به سند خود، از عبدالرحمان بن كثير، از ابى جعفر «عليه السلام» روايت كرده كه فرمود: رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» فرمود: اولين كسى كه در روى زمين وصىّ پيغمبر شد، «هبة اللّ»،ه فرزند آدم بود، و هيچ يك از انبياء گذشته، بدون وصى نبوده اند.
و عدد انبياء صد و بيست هزار نفر است ، كه از آنان پنج نفر اولواالعزمند: نوح ، ابراهيم ، موسى ، عيسى و محمد (صلوات اللّه عليه و عليهم اجمعين )...
 
و عدد انبياء صد و بيست هزار نفر است، كه از آنان، پنج نفر اولواالعزم اند: نوح، ابراهيم، موسى، عيسى و محمّد «صلوات اللّه عليه و عليهم اجمعين»...
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۳۳۵ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۳۳۵ </center>
مؤ لف : پنج نفر بودن انبياء اولواالعزم از جمله مطالبى است كه روايات آن از ائمه اهل بيت بسيار فراوان است كه به طرق بسيارى هم از رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله وسلّم ) نقل شده و هم از امام باقر و امام صادق و امام على بن موسى الرضا.
مؤلف: پنج نفر بودن انبياء اولواالعزم، از جمله مطالبى است كه روايات آن، از ائمه اهل بيت، بسيار فراوان است كه به طرق بسيارى هم، از رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» نقل شده، و هم از امام باقر و امام صادق و امام على بن موسى الرضا.
و از روضه الواعظين ، نوشته مرحوم شيخ مفيد حكايت شده كه او نقل كرده كه شخصى از رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله وسلّم ) پرسيد: بين دنيا و آخرت چقدر فاصله است ؟ فرمود: يك چشم بر هم زدن ، همچنان كه خداى عزّوجلّ فرموده : ((كانهم يوم يرون ما يوعدون لم يلبثوا الا ساعه من نهار بلاغ ...((.
 
سوره محمد
و از روضه الواعظين، نوشته مرحوم شيخ مفيد حكايت شده كه او، نقل كرده كه شخصى از رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» پرسيد: بين دنيا و آخرت چقدر فاصله است؟ فرمود: يك چشم بر هم زدن، همچنان كه خداى عزّوجلّ فرموده: «كَأنّهُم يَومَ يَرَونَ مَا يُوعَدُونَ لَم يَلبَثُوا إلّا سَاعَةً مِن نَهَارٍ بَلاغٌ...».
 
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۳۳۶ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۳۳۶ </center>
<span id='link227'><span>
<span id='link227'><span>
==آيات ۱ - ۶  سوره محمّد ==
==آيات ۱ - ۶  سوره محمّد ==


۱۶٬۲۸۴

ویرایش