گمنام

المائدة ٤٣: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۱۰٬۳۶۱ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۳ مرداد ۱۳۹۶
QRobot edit
(افزودن سال نزول)
(QRobot edit)
خط ۲۶: خط ۲۶:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۵_بخش۲۴#link1 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۵_بخش۲۴#link1 | تفسیر آیات]]
}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۴_بخش۴۸#link299 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۴_بخش۴۸#link299 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
وَ كَيْفَ يُحَكِّمُونَكَ وَ عِنْدَهُمُ التَّوْراةُ فِيها حُكْمُ اللَّهِ ثُمَّ يَتَوَلَّوْنَ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ ما أُولئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ «43»
و (يهوديان) چگونه تو را داور قرار مى‌دهند، در حالى كه تورات نزد ايشان است (و) در آن حكم خداست، پس بعد از آن (كه تو موافق آن كتاب حكم كردى) روى مى‌گردانند و آنان مؤمن نيستند.
===نکته ها===
همان گونه كه در آيه‌ى قبل گفتيم، دليل مراجعه يهوديان به پيامبر اسلام، پيدا كردن راهى براى تخفيف مجازات بود و آنان با اينكه به تورات دسترسى داشتند و پاسخگوى نيازهاى آنان بود، ولى دنبال قانون ساده‌ترى مى‌گشتند.
===پیام ها===
1- تمامى تورات تحريف نشده است. «عِنْدَهُمُ التَّوْراةُ فِيها حُكْمُ اللَّهِ»
2- كاش اهل كتاب، نسبت به احكام كتاب خودشان پايبند بودند. «وَ عِنْدَهُمُ التَّوْراةُ فِيها حُكْمُ اللَّهِ»
3- آنچه براى گروهى مهم است، تخفيف در قانون است، نه ايمان به قانون و انجام وظيفه. (به همين دليل با داشتن قانون تورات براى پيدا كردن راه مجازات آسان‌ترى نزد پيامبر صلى الله عليه و آله مى‌آمدند). «ثُمَّ يَتَوَلَّوْنَ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ»
4- علامت ايمان، تسليم بودن در برابر قانون است. «وَ ما أُولئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ»
تفسير نور(10جلدى)، ج‌2، ص: 299
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ كَيْفَ يُحَكِّمُونَكَ وَ عِنْدَهُمُ التَّوْراةُ فِيها حُكْمُ اللَّهِ ثُمَّ يَتَوَلَّوْنَ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ ما أُولئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ (43)
وَ كَيْفَ يُحَكِّمُونَكَ وَ عِنْدَهُمُ التَّوْراةُ: اين تعجيب است از تحكيم ايشان حضرت رسالت صلى اللّه عليه و آله را، يعنى چگونه حكم مى‌سازند تو را و حال آنكه تورات نزد ايشان است‌ فِيها حُكْمُ اللَّهِ‌: در حالتى كه در آن ثابت است حكم خداى تعالى به رجم. اين تنبيه است بر آنكه قصد ايشان به تحكيم معرفت و اقامت شرع نيست، بلكه مقصود آنان از آن اهانت به امر است، اگرچه زعمشان آن باشد كه حق تعالى فرموده است‌ ثُمَّ يَتَوَلَّوْنَ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ‌: پس ايشان برمى‌گردند و اعراض مى‌كنند از حكم تو بعد از آنكه تو حكم نموده‌اى موافق كتاب آنان‌ وَ ما أُولئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ‌: و نيستند اين گروه ايمان آورندگان كتاب خود را. يا حكم تو را، و بدين جهت اعراض كنند و حكم تو را كه موافق آن است مطيع و منقاد نشوند. نزد بعضى اخبار است از حق سبحانه كه اين جماعت ايمان نياورند و به حكم او نگردند. و بهمين صفت بميرند.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ كَيْفَ يُحَكِّمُونَكَ وَ عِنْدَهُمُ التَّوْراةُ فِيها حُكْمُ اللَّهِ ثُمَّ يَتَوَلَّوْنَ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ ما أُولئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ (43)
ترجمه‌
و چگونه حاكم قرار ميدهند تو را با آنكه نزد ايشان است تورية در آن است حكم خدا پس برميگردند بعد از اين و نيستند آن گروه گروندگان.
بيان‌
كسانيكه دينى و كتاب مبينى دارند نبايد در احكام خودشان بغير مراجعه نمايند بلكه بايد راضى باشند و تسليم شوند در مقابل حكميكه معتقد بصدور آن از جانب خدا هستند مگر آنكه واقعا متدين بآن دين نباشند و ظاهرا آنرا دست آويز خود قرار داده باشند لذا خداوند انشاء تعجب ميفرمايد براى آنكه معلوم شود جاى عجب‌
----
جلد 2 صفحه 215
است از حال يهود كه پيغمبر (ص) را حكم قرار ميدهند در اختلافات خودشان با آنكه همان حكم مورد اختلاف در تورية نزد آنها موجود است نهايت آنكه چون براى آنها صرفه ندارد ميخواهند زير بار نروند لذا وقتى ميبينند پيغمبر هم موافق با تورية حكم كرد قبول نمى‌كنند و اعراض مينمايند و اين دليل است بر آنكه آنها نه ايمان بتورية دارند و نه بقرآن و نه ميخواهند حكم بحق در باره آنها بشود بلكه فقط طالب نفع خيالى و سهولت امر خودشانند مانند ما ايرانيها كه احكام قرآن را كنار گذارده و احكام اجانب را اخذ نموديم و بخسران دنيا و آخرت گرفتار شديم خدا بما رحم كند انشاء اللّه تعالى ..
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ كَيف‌َ يُحَكِّمُونَك‌َ وَ عِندَهُم‌ُ التَّوراةُ فِيها حُكم‌ُ اللّه‌ِ ثُم‌َّ يَتَوَلَّون‌َ مِن‌ بَعدِ ذلِك‌َ وَ ما أُولئِك‌َ بِالمُؤمِنِين‌َ (43)
و چگونه‌ تو ‌را‌ حكم‌ قرار ميدهند و حال‌ آنكه‌ نزد ‌آنها‌ تورات‌ هست‌ ‌که‌ ‌در‌ ‌او‌ حكم‌ ‌خدا‌ موجود ‌است‌ ‌پس‌ ‌اگر‌ تو حكم‌ فرمودي‌ ‌آنها‌ ‌بعد‌ ‌از‌ حكم‌ تو اعراض‌ ميكنند و اينها ايمان‌ نخواهند آورد.
وَ كَيف‌َ يُحَكِّمُونَك‌َ اينها توقع‌ دارند ‌که‌ ‌اگر‌ بشما رجوع‌ كنند مطابق‌ هواي‌ نفس‌ ‌آنها‌ حكم‌ دهي‌ ‌بر‌ خلاف‌ حكم‌ الهي‌ ‌که‌ ‌در‌ همين‌ تورات‌ محرف‌ ‌آنها‌ موجود ‌است‌ راجع‌ بقصاص‌ و رجم‌ و ‌غير‌ اينها ‌اگر‌ ميخواستند ‌بر‌ طبق‌ واقع‌ حكم‌ شود
جلد 6 - صفحه 373
احتياج‌ برجوع‌ بشما نداشتند وَ عِندَهُم‌ُ التَّوراةُ ‌پس‌ ‌بعد‌ ‌از‌ آني‌ ‌که‌ فهميدند ‌که‌ ‌شما‌ ‌هم‌ مطابق‌ توارت‌ حكم‌ مي‌نمايي‌ هرگز تو ‌را‌ حكم‌ نخواهند قرار داد و حال‌ آنكه‌ فِيها حُكم‌ُ اللّه‌ِ ‌از‌ قصاص‌ و رجم‌ هست‌ و فرق‌ ‌بين‌ قوي‌ و ضعيف‌ و شريف‌ و وضيع‌ نگذارده‌ ثُم‌َّ يَتَوَلَّون‌َ مِن‌ بَعدِ ذلِك‌َ ‌يعني‌ ‌پس‌ ‌از‌ رجوع‌ بشما و فهميدند ‌که‌ ملاحظه‌ ‌در‌ كار نيست‌ و ‌شما‌ ‌هم‌ ‌اگر‌ حكم‌ نمايي‌ همان‌ مطابق‌ تورات‌ ‌است‌ ‌از‌ ‌شما‌ اعراض‌ گردند وَ ما أُولئِك‌َ بِالمُؤمِنِين‌َ علة ‌آن‌ اينست‌ ‌که‌ اينها نه‌ ايمان‌ بتورات‌ دارند ‌اگر‌ داشتند ‌اينکه‌ قدر دست‌ تحريف‌ ‌در‌ ‌آن‌ دراز نميكردند و ‌اينکه‌ اندازه‌ احكام‌ ‌او‌ ‌را‌ كتمان‌ نميكردند و البته‌ بسبب‌ بشاراتي‌ ‌که‌ ‌در‌ ‌او‌ بوجود مبارك‌ پيغمبر صلّي‌ اللّه‌ ‌عليه‌ و آله‌ و سلّم‌ ‌بود‌ ‌به‌ پيغمبر ايمان‌ ميآورند و نه‌ ايمان‌ بشما دارند ‌که‌ حكم‌ ‌شما‌ ‌را‌ لازم‌ الاتباع‌ بدانند و لازم‌ الاجراء ‌با‌ اينكه‌ ‌از‌ ‌هر‌ جهت‌ حجت‌ ‌بر‌ ‌آنها‌ تمام‌ ‌است‌ ‌هم‌ بحس‌ و و جدان‌ معجزات‌ ‌شما‌ ‌را‌ مشاهده‌ كردند بالاخص‌ قرآن‌ ‌که‌ اعظم‌ معجزات‌ ‌است‌ و ‌هم‌ بشاراتي‌ ‌که‌ ‌در‌ كتب‌ انبياء ‌در‌ مرئي‌ و منظر ‌آنها‌ ‌بود‌ ولي‌ عناد و عصبيت‌ قومية و لجاجت‌ و حب‌ جاه‌ و مال‌ و متابعت‌ هوي‌ و هوس‌ موانع‌ قويه‌ ‌است‌ ‌از‌ ايمان‌ آوردن‌ خذلهم‌ اللّه‌ ‌کما‌ خذلهم‌ و لعنهم‌ اللّه‌ ‌کما‌ لعنهم‌ و عذبهم‌ اللّه‌ ‌کما‌ عذبهم‌ و ‌کل‌ ‌من‌ ‌کان‌ مثلهم‌ ‌او‌ فوقهم‌ ‌او‌ دونهم‌ ‌من‌ الكفار
374
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


کاربر ناشناس