گمنام

النساء ٥٠: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۷٬۹۲۲ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۳ مرداد ۱۳۹۶
QRobot edit
(افزودن سال نزول)
(QRobot edit)
خط ۳۱: خط ۳۱:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۴_بخش۲۵#link1 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۴_بخش۲۵#link1 | تفسیر آیات]]
}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۳_بخش۷۲#link320 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۳_بخش۷۲#link320 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
انْظُرْ كَيْفَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَ كَفى‌ بِهِ إِثْماً مُبِيناً «50»
بنگر چگونه بر خدا دروغ مى‌بندند! و همين گناه آشكار براى (مجازات) آنان بس است.
===نکته ها===
خودبرتربينى يهود- كه خود را نژاد برتر و فرزندان و محبوبان خدا مى‌دانستند- بزرگ‌ترين افترا بر خداست، چون خداوند هيچ كسى را فرزند خويش قرار نداده و همه در نزد او برابرند و امتياز، براى ايمان و تقوا است.
در افترا، علاوه بر دروغ، تهمت، ايذاء، ظلم و هتك حيثيّت هم هست. افترا بر خدا روزه را باطل مى‌كند.
امام باقر عليه السلام فرمود: دروغ، از شرابخوارى بدتر است، ولى افترا از دروغ هم سخت‌تر است.
===پیام ها===
1- پيامبر موظّف به شناخت وارزيابى اعمال وعقائد اهل كتاب است. انْظُرْ كَيْفَ يَفْتَرُونَ‌ ...
2- تزكيه‌ى نابجاى نفس و خود را مقرّب درگاه خدا دانستن، افترا بر خدا و مانع‌
----
«1». نجم، 32.
جلد 2 - صفحه 82
رشد است. كلمه «اثم» در لغت به چيزى گفته مى‌شود كه انسان را از صلاح و ثواب باز دارد. «كَفى‌ بِهِ إِثْماً مُبِيناً»
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
انْظُرْ كَيْفَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَ كَفى‌ بِهِ إِثْماً مُبِيناً (50)
انْظُرْ كَيْفَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ‌: نظر كن اى پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در اين يهودان كه از روى عناد چگونه افترا مى‌كنند و مى‌بندند بر خدا دروغى را، يعنى اينكه مى‌گفتند گناه شب و روز ما را مى‌آمرزد. يا در قول: نحن ابناء اللّه (الخ). وَ كَفى‌ بِهِ إِثْماً مُبِيناً: و كافى است به آن افترا، براى ايشان، گناهى ظاهر كه بر هيچكس پوشيده نيست، يعنى همين قدر كافى است در عظم ذنب، كه مستوجب خلود عذاب مى‌باشد.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
انْظُرْ كَيْفَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَ كَفى‌ بِهِ إِثْماً مُبِيناً (50)
ترجمه‌
بنگر چگونه افترا ميزنند بر خداوند دروغ را و بس است آنكه گناه آشكارا باشد.
تفسير
تعجب است از اينكه كسانيكه دشمنان خدايند خود را دوستان او بخوانند و با آنكه خداوند عقلا منزه از اولاد است خودشان را پسران او بدانند و با آنكه تزكيه نفس قبيح است براى خود لقب صدّيق و فاروق و ذو النورين جعل كنند و آنرا لقب الهى بدانند و اين خود گناهى است واضح و كافى است از براى عذاب ابدى و خسران سرمدى.
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
انظُر كَيف‌َ يَفتَرُون‌َ عَلَي‌ اللّه‌ِ الكَذِب‌َ وَ كَفي‌ بِه‌ِ إِثماً مُبِيناً (50)
نظر كن‌ ‌که‌ چگونه‌ افتري‌ ميزنند بخدا و دروغ‌ مي‌بندند و همين‌ كفايت‌ ميكند ‌در‌ گناه‌ آشكاري‌.
(انظر) نه‌ بچشم‌ سر زيرا چشم‌ سر فقط اجسام‌ و اشكال‌ و الوان‌ ‌را‌ مشاهده‌ ميكنند بلكه‌ بچشم‌ دل‌ ‌که‌ عبارت‌ ‌از‌ درك‌ ‌باشد‌.
جلد 5 - صفحه 100
كَيف‌َ يَفتَرُون‌َ افتري‌ دروغ‌ بستن‌ بغير ‌است‌ و اينها ‌در‌ تزكيه‌ ‌خود‌ افتراء بستند (‌علي‌ اللّه‌) ‌که‌ ‌خدا‌ ‌ما ‌را‌ دوست‌ دارد و ببهشت‌ ميبرد و عذاب‌ نميكند چنانچه‌ گفتند نَحن‌ُ أَبناءُ اللّه‌ِ وَ أَحِبّاؤُه‌ُ مائده‌ ‌آيه‌ 18، لَن‌ يَدخُل‌َ الجَنَّةَ إِلّا مَن‌ كان‌َ هُوداً أَو نَصاري‌ بقره‌ ‌آيه‌ 111، لَن‌ تَمَسَّنَا النّارُ إِلّا أَيّاماً مَعدُودَةً بقره‌ ‌آيه‌ 80، و ‌غير‌ اينها.
(الكذب‌) ‌در‌ مفهوم‌ افتري‌ كذب‌ اخذ ‌شده‌ زيرا دروغ‌ بستن‌ ‌است‌ احتياج‌ بذكر لفظ الكذب‌ نداريم‌ لكن‌ ‌اينکه‌ لفظ ‌در‌ مقام‌ تأكيد ‌است‌ و تسجيل‌ ‌که‌ ‌اينکه‌ افتراء توهم‌ نشود ‌که‌ حقيقت‌ دارد بلكه‌ كذب‌ محض‌ و محض‌ كذب‌ ‌است‌.
وَ كَفي‌ بِه‌ِ إِثماً مُبِيناً سه‌ جهت‌ دارد ‌که‌ موجب‌ گناه‌ بزرگ‌ ‌است‌:
1‌-‌ كذب‌. 2‌-‌ افتراء. 3‌-‌ ‌علي‌ اللّه‌.
اما اول‌
الكذب‌ شر ‌من‌ الشراب‌
‌از‌ حضرت‌ امام‌ ‌محمّد‌ باقر ‌عليه‌ السّلام‌.
و ‌عن‌ النبي‌ صلّي‌ اللّه‌ ‌عليه‌ و آله‌ و سلّم‌
لعنه‌ سبعون‌ الف‌ ملك‌ و خرج‌ ‌من‌ قلبه‌ نتن‌ ‌حتي‌ تبلغ‌ العرش‌ و كتب‌ اللّه‌ ‌عليه‌ بتلك‌ الكذبة سبعين‌ زنية اهونها ‌مع‌ امه‌
و ‌غير‌ ‌ذلک‌ ‌از‌ اخبار ‌که‌ ‌در‌ جامع‌ السعادات‌ صفحه‌ 362 روايت‌ كرده‌.
و اما الثاني‌‌-‌ افتري‌ علاوه‌ ‌از‌ عقوبت‌ كذب‌ معاصي‌ بسياري‌ ‌در‌ ‌بر‌ دارد ‌از‌ حيث‌ تهمت‌ و ايذاء و ظلم‌ و هتك‌ و امثال‌ اينها و بالجمله‌ جنبه‌ حق‌ الناسي‌ ‌هم‌ دارد و نيز فرق‌ كذب‌ ‌با‌ افتري‌ اينست‌ ‌که‌ كذب‌ حرمت‌ اقتضايي‌ دارد گاهي‌ ميشود بجهت‌ مصالحي‌ جايز گردد و اما افتري‌ حرمت‌ ذاتي‌ دارد.
و اما الثالث‌‌-‌ افتراي‌ بخداوند اشد مراتب‌ افتراء ‌است‌ ‌حتي‌ مبطل‌ صوم‌ ‌است‌ و لفظ (كذب‌) بفتح‌ كاف‌ و كسر ذال‌ بمعني‌ بسيار دروغگو ‌است‌ ‌يعني‌ ‌هر‌ دروغگويي‌ مفتري‌ نيست‌ كساني‌ ‌که‌ بسيار دروغگو هستند مفتري‌ هستند وَ كَفي‌ بِه‌ِ إِثماً مُبِيناً
101
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


کاربر ناشناس