روایت:الکافی جلد ۲ ش ۱۰۰۲

از الکتاب


آدرس: الكافي، جلد ۲، كتاب الإيمان و الكفر

علي بن ابراهيم عن محمد بن عيسي عن يونس عن داود قال :


الکافی جلد ۲ ش ۱۰۰۱ حدیث الکافی جلد ۲ ش ۱۰۰۳
روایت شده از : امام جعفر صادق عليه السلام
کتاب : الکافی (ط - الاسلامیه) - جلد ۲
بخش : كتاب الإيمان و الكفر
عنوان : حدیث در کتاب الكافي جلد ۲ كتاب الإيمان و الكفر‏‏ بَابُ الْكَبَائِر
موضوعات :

ترجمه

کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۵, ۱۵۱

از داود، گويد: از امام صادق (ع) پرسيدم از گفته رسول خدا (ص) هر گاه مرد زنا كند، روح ايمان از او برود، گويد: فرمود: آن مانند قول خدا عز و جل است [ (۲۶۸ سوره بقره): «آهنگ بد را نكنيد براى آنكه از آن در راه خدا خرج كنيد» سپس فرمود: جز اين از آن روشن‏تر است، آن گفته خدا عزّ و جلّ است‏] «و تأييد كند آنها را به روحى از خود» آن است كه از او جدا شود.

مصطفوى‏, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۳, ۳۸۷

داود گويد: از امام صادق عليه السّلام در باره قول رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله: «چون مرد زنا كند روح ايمان از او جدا شود» پرسيدم، فرمود: آن مانند قول خداى عز و جل است: [در آنچه انفاق ميكنيد قصد بد و پست آن را نكنيد ۲۶۸ سوره ۲» سپس فرمود: آيه ديگر روشن‏تر از اينست و آن قول خداى عز و جل است:] «و آنها را بروحى از خود تقويت فرمود» اين روحست كه از او جدا شود.

محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۳, ۶۷۹

على بن ابراهيم، از محمد بن عيسى، از يونس، از داود روايت كرده است كه گفت: امام جعفر صادق عليه السلام را سؤال كردم از قول رسول خدا صلى الله عليه و آله كه: «چون مردى زنا كند، روح ايمان از او مفارقت نمايد». راوى مى‏گويد كه: فرمود: «آن‏چه رسول فرموده، مانندقول خداى عز و جل است كه فرموده: «وَ لا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ» «۱»؛ يعنى: و قصد مكنيد آن‏چه را كه فاسد و ناخوش و بد باشد، كه از آن نفقه كنيد» «۲». راوى مى‏گويد كه: بعد از آن فرمود كه: «غير اين از اين ظاهرتر است (يعنى چيزى ديگر هست كه دلالتش بر اين مطلب، از آن‏چه مذكور شد، بيشتر باشد)، و آن قول خداى- تعالى- است كه فرمود: «وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ» «۳»، همان روح است كه از او مفارقت مى‏كند». __________________________________________________

(۱). بقره، ۲۶۷.
(۲). و وجه مشابهت آيه و حديث رسول به يكديگر، چنان كه بعضى گفته‏اند، آن است كه: ايمان زناكننده ناتمام است، نه آنكه بالمرّه معدوم است و هيچ نيست، چنان كه نفقه كردن از آن‏چه ناخوش و بد باشد ناتمام است، نه آنكه اصلًا انفاق نيست. (مترجم)
(۳). مجادله، ۲۲.


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)